Inwestycja Lufthansy coraz bliżej. Jest zgoda na działalność w LSSEźródło: Lufthansa Technik AG

Inwestycja Lufthansy coraz bliżej. Jest zgoda na działalność w LSSE

Aglomeracja Wrocławska
Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA
We wtorek 20 grudnia 
szefowie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wręczyli Thomasowi Böttgerowi, dyrektorowi zarządzającemu XEOS, zezwolenie na prowadzenie działalności w LSSE.

– To historyczna inwestycja, która może wywołać efekt domina  w postaci kolejnych supernowoczesnych, zaawansowanych technologicznie inwestycji  a my jako LSSE chcemy tworzyć jak najlepszy klimat dla inwestorów 
– mówią przedstawiciele strefy ekonomicznej.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Prezes Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Witold Lech Idczak  oraz...

Opublikowany przez Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna na 20 grudzień 2016

Przypomnijmy, że XEOS, czyli spółka joint venture gigantów branży lotniczej – GE Aviation i Lufthansy, zainwestuje w Środzie Śląskiej 250 mln euro. Powstanie tam centrum serwisowania silników lotniczych, w którym pracę znajdzie około 500 osób.

Dlaczego Środa Śląska?

Wstępne porozumienie w kwestii budowy centrum napraw i serwisowania silników GE, eksploatowanych przez flotę Lufthansy, podpisano w czerwcu 2015 roku podczas Paris Air Show.

Inwestor brał pod uwagę obszary rozlokowane w różnych krajach na kilku kontynentach. Przez kilka miesięcy eksperci szczegółowo badali wytypowane lokalizacje pod kątem ich zasobów i możliwości. 

Ostatecznie zdecydowano się na Legnicką Specjalną Strefę Ekonomiczną.

– Wybór Środy Śląskiej jako lokalizacji wspólnej inwestycji GE i Lufthansa jest kolejnym dowodem na to, że nasz kraj jest otwarty i gotowy na przyjmowanie nowych, technologicznie zaawansowanych projektów. Ta inwestycja będzie miała bardzo istotny wpływ na wzmacnianie sektora, który już dziś poprzez najwyższej klasy specjalistów – inżynierów i techników lotniczych - staje się polską specjalnością – podkreślał wicepremier Mateusz Morawiecki.

Kluczowym argumentem przemawiającym za podjęciem tej decyzji była dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry potencjalnych pracowników centrum serwisowego

– Stworzenie centrum serwisowego XEOS, wraz z naszym partnerem GE, jest kamieniem milowym w strategii rozwoju Lufthansy. Tym samym zdecydowaliśmy się stworzyć w Polsce setki nowych miejsc pracy, które przyczynią się do dalszego rozwoju przemysłu lotniczego. Zrównoważone podejście zawsze było ważną częścią strategii naszej firmy i dołożymy wszelkich starań, aby międzynarodowe ekologiczne i społeczne standardy były w pełni realizowane w naszym nowym zakładzie – zapewnia Bernhard Krueger-Sprengel, wiceprezes Engine Service Lufthansa Technik. 



Budowa w dwóch etapach

Wmurowanie kamienia węgielnego planowane jest na marzec 2017 roku, a uruchomienie operacji w zakładzie – na wrzesień 2018 roku.

Budowa kompleksu w Środzie Śląskiej będzie przebiegać dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lat powstaną główne budynki biurowe i techniczno-operacyjne. Samo stawianie konstrukcji potrwa dość krótko, a większość czasu zajmą prace wewnętrzne i wykończeniowe. Od momentu rozpoczęcia realizacji inwestycji zapotrzebowanie na nowych pracowników wyniesie ponad 200 miejsc. Zatrudnienie znajdą zarówno inżynierowie, jak i pracownicy administracyjni oraz fizyczni.

Po zakończeniu pierwszej fazy budowy powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie specjalistyczna komora do testowania silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie około dwóch lat. Wraz z rozwojem zakładu, zapotrzebowanie na pracowników sięgnie poziomu około 500 osób



Serwis dla dla najnowocześniejszych silników lotniczych

Głównym przeznaczeniem zakładu w Środzie Sląskiej będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. 

Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały już w sumie 5 mln godzin, osiągając świetne wyniki eksploatacyjne. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2.

Silniki GE 9X, które do zakładu będą trafiać od 2021 roku, są z kolei najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. I choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to już ponad 700 sztuk zostało zamówionych przez operatorów na całym świecie. 

Silniki GE9X są kontynuacją rozwoju technologii lotniczej w kierunku większej wydajności przy jednoczesnym mniejszym spalaniu paliwa, co oznacza mniejszą emisję gazów do atmosfery.



Kontrowersje wokół inwestycji

Przypomnijmy, że wokół tej inwestycji zrobiło się spore zamieszanie, protestowali przeciwko niej mieszkańcy, a także część radnych.

– Wydaje mi się, że największych problemem jest to, że mieszkańcy nie mają informacji o projekcie inwestycyjnym. To wynika ze źle zorganizowanego przepływu komunikacji przez inwestora, który nie dopełnił wszelkich staranności, by poinformować, w jaki sposób ta inwestycja będzie przebiegać, jakie będzie miała skutki dla regionu – tłumaczyła portalowi InvestMap.pl Ewa Kaucz z Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Aby przekonać protestujących, zdecydowano się zorganizować wyjazd studyjny dla mieszkańców i władz Środy Śląskiej do zakładu Lufthansy w Niemczech, żeby mogli zobaczyć, jak taki zakład funkcjonuje, jaki generuje poziom hałasu i czy powoduje negatywne skutki dla środowiska.
REKLAMA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA