Obwodnicami wokół Wrocławiafot. Piotr S. Kozdrowicki

Obwodnicami wokół Wrocławia

Aglomeracja Wrocławska
Piotr S. Kozdrowicki
REKLAMA
Trwają prace nad budową obwodnicy Miękini. Niebawem ruszy także budowa obwodnicy Brzegu Dolnego. Oba odcinki powstaną w ramach jednej trasy, która docelowo ma połączyć autostradę A4 z drogą ekspresową S5, całkowicie omijając Wrocław.
Umowę na budowę obwodnicy Miękini podpisano w październiku 2015 roku. Wykonawcą zostało konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe S.A. oraz Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. Prace rozpoczęto wiosną tego roku. Dziś są na etapie zaawansowanych robót ziemnych – m.in. wbijane są larseny pod przeprawę nad kanałem na wysokości wsi Klęka (na zdjęciu). Droga ma omijać Miękinię od wschodu, a w jej ciągu jest planowany wiadukt nad linią kolejową Wrocław-Legnica. Jej przedłużeniem już teraz jest trasa w kierunku Brzegu Dolnego z mostem nad Odrą, którą oddano do użytku w 2013 roku.
Dziś zjazd z mostu po stronie Brzegu Dolnego kończy się na rondzie, jednak i to już niebawem się zmieni. W czerwcu podpisano kolejną umowę na budowę obwodnicy miasta. Wykonawca, polsko-niemieckie konsorcjum Berger Bau, ma dwa lata na zakończenie inwestycji, a jej przedstawiciele zapowiadają, że prace ruszą lada dzień. Także na tej drodze nie zabraknie konstrukcji inżynieryjnych: planowany jest wiadukt nad linią kolejową do Zielonej Góry, czyli magistralą nadodrzańską, a oprócz tego ronda i skrzyżowania z drogami lokalnymi. Obwodnice Brzegu Dolnego i Miękini mają kosztować łącznie około 84,5 mln zł, a wraz z istniejącą już trasą z Mostem Wolności 4. czerwca będą mieć długość ok. 16 km.
REKLAMA
Wszystkie odcinki stanowią część dłuższej trasy, która docelowo ma w okolicach Żmigrodu połączyć drogę ekspresową S5 (także budowaną) z autostradą A4. Wśród pierwotnych koncepcji pojawiał się pomysł, by w przyszłości kontynuować budowę drogi wokół Wrocławia, łącząc w ten sposób najważniejsze miejscowości aglomeracji wielkim drogowym pierścieniem. Na razie jednak nawet budowa kolejnego odcinka trasy (od Miękini do węzła na A4 w Kostomłotach) jest przesunięta w bliżej nieokreśloną przyszłość. Tak czy inaczej, Obwodnica Aglomeracji Wrocławskiej – nawet w szczątkowej formie, wprowadza małą rewolucję w układzie drogowym w tej części regionu. Po zakończeniu obecnych budów mieszkańcy Brzegu Dolnego, Miękini, Wołowa oraz innych okolicznych miejscowości zyskają komfortowe połączenie z Wrocławiem, na które czekano tu od dziesięcioleci. Problem polega na tym, że wjeżdżając do stolicy Dolnego Śląska, utkną razem z innymi w koszmarnych korkach na ulicy Średzkiej. Czy budowana obwodnica Leśnicy rozładuje gwałtownie rosnący ruch? Oby.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA