Bliżej przebudowy mostu Pomorskiego. Znikną rury ciepłownicze?

Bliżej przebudowy mostu Pomorskiego. Znikną rury ciepłownicze?

Wrocław
Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA
Jest kolejny krok w kierunku przebudowy mostu Pomorskiego Południowego. Prezydent Wrocławia wydał decyzję środowiskową dla tego przedsięwzięcia.
O tym, że miasto przymierza się do przebudowy mostów Pomorskich donosiliśmy w zeszłym roku. 
Wówczas przeprowadzono przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej i pełnienie nadzoru autorskiego dla przebudowy mostu Pomorskiego Południowego. Zajmuje się tym konsorcjum firm PBW Inżynieria z Wrocławia i Europrojekt Gdańsk, które zainkasuje niespełna 424 tys. złotych.
Projekt przebudowy ma uwzględnić likwidację rur ciepłowniczych, biegnących wzdłuż balustrady przeprawy.
Teraz wykonano kolejny krok w stronę rozpoczęcia całej inwestycji – w drugiej połowie marca prezydent Wrocławia wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia.
Nie znaczy to jednak, że przebudowa mostu Pomorskiego ruszy w najbliższym czasie.
Na razie mamy zlecenie tylko na prace przygotowawcze – tłumaczy portalowi InvestMap.pl Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji.

Wstępnie mówi się, że przebudowa może ruszyć w 2019 lub 2020 roku.
REKLAMA
Kamienny most Pomorski Południowy powstawał w latach 1904-05. To konstrukcja trójprzęsłowa, z murowanych z klinkieru łuków koszowych.
Z kolei most Północny, z Kępy Mieszczańskiej na północny brzeg Odry Północnej, powstał 1930 r. nad jazem regulującym poziom wody dla zbudowanej tu pięć lat wcześniej Elektrowni Wodnej Wrocław II. Most ma nitowaną stalową konstrukcję blachownicową. Przy okazji jego budowy przebudowano most Pomorski Środkowy.
Mosty Pomorskie przetrwały bez większych zniszczeń oblężenie Festung Breslau w 1945 r., mimo że Północny został uszkodzony bezpośrednim trafieniem bombą lotniczą. W 1953 r. most Pomorski Północny przeszedł remont kapitalny, a w 1984 r. przebudowano jego chodniki i balustrady. Od tego czasu infrastruktura przepraw niszczeje.
Będą też nowe mosty Chrobrego, Średzkie i most Żernicki

Budowa nowego mostu poprzedzona będzie wzniesieniem konstrukcji tymczasowej, na którą przełożony zostanie ruch kołowy w czasie robót. Obecnie funkcjonujący most zostanie całkowicie wyburzony, a w jego miejscu wykonawca wybuduje nową przeprawę  dłuższą i szerszą (na obecnej nie mogą wymijać się szersze pojazdy). Nowy most będzie korespondował kolorystycznie i geometrycznie z istniejącą kładką pieszo-rowerową – zapowiadają urzędnicy.



Jak tłumaczą w ZDiUM-ie, wykonanie aż tak dużego zakresu robót jest konieczne ze względu na fakt, że obecny most jest osadzony bardzo nisko względem rzeki i kiedy poziom wody w Ślęzie podnosi się, podpory mostu są niemal całkowicie zanurzone, co powoduje ich duże zniszczenie. 

Przypomnijmy, że miasto szykuje się też do budowy nowych mostów Bolesława Chrobrego, które zastąpią dotychczasowe przeprawy, łączące ulicę Mickiewicza z ulicą Swojczycką. Trwa przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej tej inwestycji.



Nowe mosty drogowego powstaną po stronie górnej wody w stosunku do istniejących mostów. Będą to przeprawy o nośności 50 ton, przewidziane na okres eksploatacji nie krótszy niż 80 lat. Jezdnia ma mieć 7 metrów szerokości, przewidziano też obustronne ścieżki rowerowe o szerokości 1,5 metra, obustronne chodniki dla pieszych o szerokości 2 metrów i obustronne bariery o szerokości 1 metra. 

Magistrat zamierza w najbliższych latach przebudować także mosty Średzkie. Powstaje już dokumentacja projektowa tego przedsięwzięcia.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA