Dawna zajezdnia przy Legnickiej do rewitalizacji. Wyeksponują też zabytkowe tramwajeźródło: Jakub Zazula

Dawna zajezdnia przy Legnickiej do rewitalizacji. Wyeksponują też zabytkowe tramwaje

Wrocław
Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA
W części dawnej zajezdni tramwajowej przy ulicy Legnickiej powstanie centrum prezentacji zabytków techniki oraz rozwoju transportu miejskiego we Wrocławiu.
Wrocławski magistrat właśnie ogłosił konkurs na wybór partnera do wspólnej realizacji projektu "Rewitalizacja części zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ulicy Legnickiej". Projekt ma zostać dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 
Część zabudowań dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej 65 zostanie przeznaczona do stworzenia centrum prezentacji zabytków techniki oraz rozwoju transportu miejskiego we Wrocławiu. Zajezdnia będzie się również zajmowała dokumentowaniem rozwoju transportu miejskiego we Wrocławiu i prezentacją dokumentów związanych z tą tematyką – czytamy w założeniach konkursowych.

Renowacji zostanie poddana jedna hala postojowa wraz z łącznikiem pierwotnie służącym jako zadaszona wiata dla doczep. 

Dawna hala postojowa zostanie przeznaczona do zabezpieczenia i ochrony przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych, a także do ekspozycji i udostępniania zabytkowego taboru tramwajowego – w części sprawnego technicznie i dedykowanego do przejazdów okazjonalnych i przewozów turystycznych – tłumaczą urzędnicy.


REKLAMA

Wyeksponują zabytkowe tramwaje

Projekt przewiduje też renowację i udostępnienie zwiedzającym części kolekcji zabytkowego taboru – wagonów silnikowych, doczepnych, gospodarczych i urządzeń technicznych oraz autobusów. 
Jak tłumaczą urzędnicy, we Wrocławiu zachowała się największa i najcenniejsza w Polsce oraz jedna z najcenniejszych w Europie środkowo-wschodniej kolekcja pojazdów komunikacji miejskiej, w skład której wchodzą unikalne na skalę światową obiekty. 

Spora część z nich to pojazdy powstałe lub zachowane do czasów obecnych w pojedynczych egzemplarzach. Najcenniejszymi obiektami są wagony o konstrukcji drewnianej, sięgające końca XIX i początku XX wieku.

Łącznie w zajezdni znajdzie się miejsce dla ponad 30 pojazdów ilustrujących rozwój komunikacji miejskiej w różnych epokach: od okresu Cesarstwa Niemieckiego przez Republikę Weimarską, zniszczenia oblężonej Festung Breslau i żmudną odbudowę powojenną oraz późniejszą rozbudowę – zapowiada magistrat.



Będzie to m.in. wagon typu Maximum z 1901 roku, wagony typu Nowa Berolina z 1902 roku, wagon-salonka z 1908 roku, kilka egzemplarzy wagonów serii Standard, wyprodukowanych specjalnie na zamówienie władz Wrocławia w okresie międzywojennym.

W ramach kolekcji znajdą się także pojazdy techniczne – jedna z najstarszych na świecie lor wieżowych do budowy i konserwacji napowietrznej sieci trakcyjnej wyprodukowana w 1892 roku, lora-konterenerowiec na piasek wykonany w Katowicach na początku XX wieku, lora kablowa do transportu przewodu jezdnego z początku XX wieku, zestaw trzech wagonów-szlifierek do torów, wykonanych na zamówienie władz miejskich Wrocławia w okresie międzywojennym oraz wagony techniczne wyprodukowane we Wrocławiu w latach 50. i 60 XX wieku, jako pojedyncze pojazdy będące unikatowymi egzemplarzami na świecie.

Docelowo wyeksponowane w zajezdni wagony przewiduje się do renowacji w taki sposób, aby z jednej strony zachować maksymalnie ich wartość zabytkową, z drugiej strony – aby przywrócić im sprawność techniczną – dodają urzędnicy.

Trzecim element całego projektu to realizacja programu kulturowego, dotyczącego ochrony dziedzictwa materialnego zabytków techniki transportowej.

Partnerstwo ma potrwać od drugiego kwartału 2017 roku do drugiego kwartału 2028 roku.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA