Gdynia: Nowy Publiczny Terminal Promowy prawie gotowyźródło: Port Gdynia S.A.

Gdynia: Nowy Publiczny Terminal Promowy prawie gotowy

Orzech
Orzech
REKLAMA
W czerwcu zakończona zostanie inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – nowy Publiczny Terminal Promowy. To największe przedsięwzięcie od blisko 50 lat w Porcie Gdynia, którego generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. Inwestycja jest realizowana na obszarze 6 hektarów. Rozebrane zostało historyczne Nabrzeże Polskie i wykonano na nowo całą linię tego nabrzeża.
Dzięki tej potężnej inwestycji, która przekłada się na trwały rozwój portu, zwiększona zostanie dostępność transportowa od strony morza, zwiększając konkurencyjność portu. Z inwestycji będą mogły korzystać nie tylko promy tj. Stena Line, ale także inni operatorzy promowi. Port Gdynia będzie mógł przyjmować jednostki o długości do 240 m, czyli o docelowej wielkości obsługiwanych promów, związanej z uwarunkowaniami rynku bałtyckiego.
Na wkrótce otwartym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia, jak i miasto Gdynia. Więcej pasażerów, turystów to przede wszystkim rozwój lokalnych branż. Powstaną też nowe miejsca pracy, zwiększy się ilość nowych usług związanych z transportem morskim i lądowym.
Istotnym aspektem nowego Publicznego Terminalu Promowego będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju. Wpisuje się to w ideę tzw. "green port". Rozwiązanie to wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju promów przy nabrzeżu. Ma to olbrzymie znaczenie dla gdyńskiego portu, który usytuowany jest w sąsiedztwie centrum miasta, a zatem zanieczyszczenia powietrza dotykałyby wielu mieszkańców Gdyni, zaś jego centrum traciłoby na atrakcyjności.
Jest to pierwszy tego typu system w Polsce, zatem jest on niewątpliwie nowatorski i w tym zakresie awangardowy: z całą pewnością ta inwestycja wytyczy sposób realizacji tego typu instalacji w polskich portach. Podwyższa standard obsługi statków i pozwala na realizację podłączenia statków cumujących do nabrzeża w oparciu o nowoczesną infrastrukturę.
REKLAMA
 Dobrze prosperujący biznes połączony z troską o środowisko to dzisiaj standard, który przyciąga kolejnych klientów. Realizując strategiczne inwestycje nie możemy zapomnieć o otaczającym nas środowisku. Budowa Publicznego Terminalu w Gdyni to przedsięwzięcie na szeroką skalę, który realizujemy w ramach zrównoważonego rozwoju – komentuje Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Port Gdynia jest węzłem bazowym transeuropejskiej sieci TEN-T i portem kategorii A. Jednym z dwóch polskich portów morskich jest połączony ze Szwecją Autostradą Morską Gdynia-Karlskrona.  Miejsce Portu Gdynia jest związane, między innymi, z rolą jaką odgrywa w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk, jest jednym z 9 kluczowych Korytarzy Transportowych sieci TEN-T.
Lokalizacja Publicznego Terminalu Promowego przy Nabrzeżu Polskim, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami, stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Pierwsze zawinięcie statków przy nowym terminalu planowane jest już we wrześniu tego roku, a wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116 837 137,67 zł.
Źródło: port.gdynia.pl

Komentarze (3)

Napisz komentarz
FMF(gość)
..."inni operatorzy promowi", to już nie polferries?
Lee(gość)
Jest koniec maja 2022r a terminal jeszcze niegotowy.
Lee(gość)
Uroczyste otwarcie Terminalu było we wrześniu 2021r
REKLAMA