Miasto

Popularne miasta

Wrocław

  • 1351 inwestycje
  • 2959 wiadomości
  • 758 ogłoszeń
  • 200 firm

Kraków

  • 719 inwestycje
  • 3144 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 80 firm

Warszawa

  • 345 inwestycje
  • 2846 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 105 firm

Poznań

  • 325 inwestycje
  • 1150 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 52 firm

Katowice

  • 183 inwestycje
  • 1526 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 18 firm

Lublin

  • 167 inwestycje
  • 1223 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 6 firm

Gdańsk

  • 139 inwestycje
  • 1093 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Łódź

  • 87 inwestycje
  • 892 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 28 firm

Białystok

  • 70 inwestycje
  • 349 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Szczecin

  • 64 inwestycje
  • 608 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Bydgoszcz

  • 40 inwestycje
  • 290 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 11 firm

Toruń

  • 29 inwestycje
  • 365 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 3 firm
forum / Turystyka i Promocja / [Wałbrzych] Wabienie turystów

[Wałbrzych] Wabienie turystów

  • Darek
    Darek 5495
    27.02.2007
    Wabienie turystów

    Strategia rozwoju turystyki dla miasta Wałbrzycha to dokument, który ma sprawić, że turyści odwiedzający zamek Książ, przyjadą też do centrum miasta. Przy strategii będą pracować nie tylko urzędnicy.


    Władzom Wałbrzycha zależy na tym, by w tworzeniu strategii rozwoju turystyki dla miasta Wałbrzycha uczestniczyli także właściciele hoteli, działacze PTTK i pracownicy biura ochrony zabytków. Przy tworzeniu strategii mogą też wziąć udział mieszkańcy miasta. Wystarczy złożyć w urzędzie swoje propozycje na piśmie. A gra jest warta świeczki, bo tylko w ubiegłym roku przez zamek Książ przewinęło się ponad dwieście tysięcy osób.– Chcemy podkreślać przede wszystkim przyrodnicze walory Wałbrzycha – mówi Jan Jędrasik z urzędu miasta. – Nie wszyscy jeszcze przekonali się, że Wałbrzych dawno przestał być szarym miastem górniczym. Dziś jest to miasto zielone, z wielkimi połaciami parków i lasów komunalnych nawet w centrum miasta – przekonuje Jan Jędrasik. – Magnesem dla turystów mogą być także zabytkowe obiekty przemysłowe i unikalna architektura. Dzięki prostym zabiegom można uwydatnić ich niecodzienną urodę – podpowiada Barbara Obelinda z Biura Ochrony Zabytków w Wałbrzychu. Turystyka jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki a Unia Europejska oferuje duże środki pomocowe na jej rozwój.

    Tygodnik "30 MINUT"

  • Darek
    Darek 5495
    08.03.2007
    Wałbrzych turystycznym odkryciem roku 2006

    Wałbrzych został wyróżniony tytułem "Turystyczne odkrycie roku 2006" przez realizatorów programu "Instynkt Tropiciela - przewodnik po Polsce", emitowanego na antenie TV4.
    Ekipa programu przebywała w Wałbrzychu w maju ubiegłego roku. Oprócz Wałbrzycha odwiedziła kilkanaście miast Polski. Zrealizowane odcinki można było oglądać od września na antenie TV4.



  • Darek
    Darek 5495
    09.03.2007
    Odpoczynek wśród odrapanych kamienic


    Miasto z biedaszybami okrzyknięto turystyczno-rozrywkową stolicą Polski.
    Magistrat cieszy się, że miasto zdobyło tytuł turystycznego odkrycia roku. A mieszkańcy pokazują odrapane kamienice i przypominają, że w Wałbrzychu ciągle są miejsca, w których o łazienkach można tylko pomarzyć.


    Dolny Śląsk w ciągu roku odwiedza blisko 5 milionów turystów. Wałbrzych i jego okolice około 60 tysięcy. Wśród nich była też ekipa programu „Instynkt tropiciela” z TV 4. Dziennikarze przez kilka dni zwiedzali miasto. Poznali zamek Książ, centrum, widzieli trasy rowerowe i korzystali z bazy noclegowej. Miasto za udział w przedsięwzięciu nic nie płaciło. W finale nagradzano niewypromowane, a zarazem ciekawe miasta. Prowadzący program, publiczność i przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej oprócz Wałbrzycha wyróżnili też Nowy Targ, Bełchatów i Zieloną Górę.
    Ekipa „Instynktu tropiciela” zwiedziła łącznie 42 miasta Polski.
    – Szukaliśmy miejsc niepowtarzalnych, ale do tej pory nieodkrytych. Znaleźliśmy tutaj malownicze zielone wzgórza, architektoniczne kąski rozsiane w mieście i świetne trasy rowerowe – mówi Piotr Owczarski, producent programu.
    – Dlatego uznaliśmy, że Wałbrzych ma się czym pochwalić przed Polską i należy mu się ten tytuł – dodaje.
    Przyznanie takiego wyróżnienia miastu wywołało ożywioną dyskusję wśród wałbrzyszan i bywalców regionalnych portali internetowych.
    – To miasto odkryciem roku? Czy to aby na pewno nie pomyłka? Za te stare, obdrapane ściany, brud na ulicach i brak toalet w centrum miasta? – dziwił się na forum internetowym „obserwator”.
    – Okolice tak, ale nie Wałbrzych – mówi nam Łukasz Gagatek, student turystyki.
    Innego zdania jest „Ania25”, która pisze, że nareszcie ktoś przejrzał na oczy i zobaczył, jaka to piękna okolica.
    Podobnie wypowiada się Zbigniew Staniszewski, zastępca prezesa Dolnośląskiej Izby Turystycznej.
    – Wałbrzychowi ten tytuł należał się od dawna. Uważam, że miasto ma szansę się odrodzić, jako malownicza okolica wśród zielonych wzgórz – mówi wiceprezes DIT.
    – Uważam, że jeśli chodzi o miejsca noclegowe i atrakcje turystyczne, to Wałbrzych i okolice są bardzo ciekawe. Jest jednak jeszcze wiele do zrobienia, np. w infrastrukturze drogowej – dodaje.
    W tamtym roku w budżecie miasta przeznaczono na turystykę blisko 250 tysięcy złotych. W tym – sto tysięcy mniej.
    – Pieniądze będą zasilać centrum informacji turystycznej, oznakujemy za nie też resztę tras rowerowych na wzgórzach otaczających miasto. Będziemy się także promować w prasie branżowej – wymienia Ewa Frąckowiak, rzeczniczka prasowa urzędu miasta.
    – Nie jest to zbyt imponujący zakres zadań i szkoda, że tylko tyle w kontekście tego wyróżnienia trafia na turystykę – mówi wprost Dariusz Lenda, miejski radny z opozycji.
    Dla porównania – niewyróżniona, a leżąca także w malowniczej okolicy Jelenia Góra w tym roku wyda na promocję i rozwój turystyczny blisko trzy razy więcej.
    Potencjału turystycznego naszego miasta nie zauważyli też dziennikarze z Kazachstanu, Białorusi i Ukrainy, których gościł prezydent miasta. Oni wprost mówili o tym, że Wałbrzych im się nie podoba i nie ma tu czego oglądać, a tym bardziej gdzie się zabawić.

    Janusz Krzeszowski - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

  • Gregs
    Gregs 4258
    13.03.2007
    Wałbrzych wyróżniony za wkład w rozwój turystyki

    Gmina Wałbrzych została wyróżniona za wkład w rozwój turystyki i otwartość na współpracę międzynarodową podczas Jubileuszowej 25. Gali European Awards For Tourism. Nagrodę z rąk przewodniczącego Kapituły EAFT dr Antoniego Conte z Włoch odebrała szefowa Działu Promocji i Integracji Europejskiej UM w Wałbrzychu, Bożena Dróżdż. Uroczystość odbyła się w Historycznej Sali Obrad Pałacu Wielopolskich - siedzibie Prezydenta Miasta Krakowa przy Placu Wszystkich Świętych w Krakowie.
    Oprócz Wałbrzycha wyróżnione zostały Sosnowiec i Nowy Targ. Nagrody trafiły także do HE Ms FC Potgieter-Gqubule, ambasadora nadzwyczajnego Republiki Południowej Afryki i Jana Korsaka, prezesa Polskiej Izby Turystyki. Nagrody specjalne za całokształt pracy dziennikarskiej na rzecz komunikacji turystycznej, a więc produkcję programów telewizyjnych, audycji radiowych i pisanie artykułów prasowych o szeroko pojętej turystyce zostały przyznane kilku dziennikarzom Europy i Ameryki Południowej dr Iwanowi Kozłowskiemu, redaktorowi „Głosu Ukrainy”, red. Leopoldowi Buderacky’iemu, dziennikarzowi z Argentyny, red. Ilianowi Marynković’owi, dziennikarzowi z Serbii i Słowenii, a także dwóm dziennikarzom z Polski red. Piotrowi Owczarskiemu i Robertowi Wiącek, autorom i producentom programu turystycznego pt. „Instynkt Tropiciela”- przewodnik po Polsce, który jest emitowany na antenie telewizji TV4.

    Nagrody turystyczne wręczane są tzw. ambasadorom turystycznym Europy, czyli osobom i instytucjom, które w sposób szczególny działają na rzecz szeroko rozumianej turystyki. Przyznawane są każdego roku, z inicjatywy Europejskiej Federacji Prasy Turystycznej. Ich nazwy w oryginale to „Benemerito del Turismo e dell’Ospitalita” i „Una Vita per il Turismo”. Ich twórca, dr Antonio Conte, już od dwudziestu pięciu lat dążył i dąży do tego, aby narody o różnej historii i kulturze umiały w harmonii korzystać z dziedzictwa europejskiego oraz potrafiły ze sobą współpracować w dziedzinie szeroko rozumianej turystyki.

    Zjednoczenie Europy Prezes Federacji przewidział już w latach 80-tych, traktując Europę jako nasz jeden wspólny dom od Atlantyku po Ural. Na uroczystą Galę wybierał zawsze najpiękniejsze pod względem turystycznym miejsca, takie jak: Montecatini Terme, Varese, Todi, Ostuni, Wiedeń, Karlowe Wary, Praga, Kraków, Warszawa, Bratysława, Bukareszt, Split.

    Nagrody przyznawane są w różnych kategoriach eko-turystyki, gastronomii, tradycji, agroturystyki, hotelarstwa, turystyki religijnej. Otrzymują je więc różne podmioty - agencje turystyczne, hotele, restauracje, miasta, prowincje, całe regiony, osobistości świata turystycznego.

    twoje-sudety.pl | UM Wałbrzych

  • Darek
    Darek 5495
    10.04.2007
    W Wałbrzychu jest największa na świecie kolekcja obrazów wybitnego malarza.


    Czarny Wałbrzych i Biały Dom

    Carl Reinhardt żył na przełomie XVIII i XIX wieku. Wyspecjalizował się w pejzażach okolic Wałbrzycha i Jeleniej Góry. Tu zamieszkał i tworzył. Wielkie kolekcje jego obrazów były w Berlinie i Królewcu. Spłonęły podczas II wojny światowej.


    Każdego roku setki tysięcy turystów zwiedzają siedzibę prezydenta Stanów Zjednoczonych, a w niej tzw. salon śląski, którego ozdobą są płótna Carla Reinhardta. Za ocean przywiózł je John Quincy Adams, szósty amerykański prezydent. Polityk, będąc wcześniej ambasadorem w Berlinie, odbył podróż po Śląsku i był pod ogromnym wrażeniem tutejszych krajobrazów. Kupił zatem cztery obrazy Reinhardta, aby przypominały mu ten cudowny region.
    Jest to obecnie druga pod względem wielkości kolekcja śląskich pejzaży Reinhardta na świecie. Największą natomiast może się poszczycić Muzeum w Wałbrzychu.

    Lepsi od Waszyngtonu

    – Nasz zbiór składa się z siedmiu obrazów – nie kryje dumy Stanisław Zydlik, dyrektor muzeum. – Pięć płócien trafiło do naszych zbiorów jeszcze przed wojną. Jedno kupiliśmy sześć lat temu na aukcji w Krakowie. Natomiast ostatnie z kolekcji otrzymaliśmy przed trzema laty od starostwa. Obraz był elementem wystroju likwidowanej siedziby władz powiatu przy ul. Zamkowej.
    Utrzymanie pozycji lidera nie powinno sprawić wałbrzyskiej placówce najmniejszych kłopotów. Z około 60 śląskich pejzaży Reinhardta do naszych czasów przetrwało nieco ponad 20. Większość spłonęła podczas II wojny światowej. Taki los spotkał m.in. największe kolekcje w Królewcu i Berlinie.
    Niestety, poza wąskim gronem muzealników o unikatowej kolekcji nie wie prawie nikt z mieszkańców.

    Promocja przez malarstwo

    Dopiero od nas usłyszał o niej również prezydent Piotr Kruczkowski, który nie krył zaskoczenia.
    – Przyznam, że nic o niej nie wiedziałem. Nie oznacza to jednak, że nie interesuję się sprawami wałbrzyskiej kultury – tłumaczy się Kruczkowski. – W magistracie przygotowaliśmy i złożyliśmy wnioski o dotację z Unii Europejskiej. Chcemy rozbudować miejskie muzeum oraz jego filię na terenie nieczynnej kopalni Julia. Zamierzamy promować Wałbrzych m.in. poprzez historię górnictwa i malarstwa.
    Zdaniem ekspertów taka forma autoprezentacji miasta może mu przynieść tylko korzyści. Wśród turystów coraz popularniejsze jest zwiedzanie budowlanych kompleksów poprzemysłowych. Natomiast wśród miłośników malarstwa modni stali się ostatnio malarze śląscy.

    Artur Szałkowski - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

  • Darek
    Darek 5495
    10.04.2007
    Szlakiem biedaszybów


    wtorek, 10 kwiecień 2007


    Skąd jesteś? - Z Wałbrzycha. - Tak wiem, to tam gdzie te biedaszyby... Ten dialog przerabiał chyba każdy mieszkaniec naszego regionu. Czy chcemy, czy nie, to właśnie z nielegalnymi kopalniami kojarzy nas obecnie cała Polska. Na początku roku pojawił się pomysł promocyjnego wykorzystania tej dość kłopotliwej sławy, przekucia jej na coś pozytywnego. Sprawdziliśmy, czy jest to możliwe.


    „Hałdy i biedaszyby jako ciekawe elementy krajobrazu (również jako punkty widokowe)". Taki pomysł pojawił się i jest w dokumentach ze styczniowego spotkania, na którym opracowywano „Strategię rozwoju Turystyki dla Miasta Wałbrzycha". Na kolejnym, lutowym posiedzeniu już tematu nie kontynuowano, zresztą sam - trzeba przyznać - kontrowersyjny pomysł, przeszedł bez echa. Dlatego wracamy do niego ponownie.



    To zły pomysł

    Pytania są proste. Jak sławę biedaszybów wykorzystać promocyjnie i to w dodatku w sposób, który nie będzie szkodził miastu? Czy to jest możliwe? Kto mógłby to zrobić? Prezydent Wałbrzycha, Piotr Kruczkowski, nie ma co do tego pomysłu złudzeń. - Nie sądzę, żeby promocja miasta poprzez biedaszyby była dobrym pomysłem. Biedaszyby w świadomości ludzkiej nierozerwalnie łączą się z nędzą, ubóstwem i tragiczną śmiercią kilku osób. Odwrócenie tego obrazu to proces długofalowy. W tym czasie wolelibyśmy skoncentrować się raczej na promocji Wałbrzycha poprzez liczne atrakcje turystyczne i piękno tego miasta. Starosta powiatu, na terenie którego działają nielegalne kopalnie Augustyn Skrętkowicz, mówi o tym pomyśle „kontrowersyjny". - Nie należy ich promować. Dla nas - mieszkańców - biedaszyby to bardzo przykre doświadczenia wielu rodzin i nie jest zasadne pokazywanie ich jako „lokalnej ciekawostki". Natomiast hałdy - tak, jak najbardziej - tłumaczy samorządowiec.

    Takie opinie - głównie ze względu na cień śmierci kładący się na biedaszyby - dominują. Nie oznacza to, że jest to niemożliwe. Grzegorz Wałowski ze Stowarzyszenia „Biedaszyby" mówi, że już kilka lat temu przedstawili władzą projekt utworzenia na dziurach skansenu. - Nie został dobrze przyjęty, ale nasza propozycja jest nadal aktualna - tłumaczy. Według niego, udawanie, że tego problemu w mieście nie ma, to oszukiwanie. - Dopóki będzie węgiel, to ludzie będą kopać - mówi. - To niemożliwe, odpowiada Kazimierz Szewczyk, kierownik Muzeum Przemysłu i Techniki w Wałbrzychu. Ta placówka dokumentuje przede wszystkim górniczą przeszłość naszego miasta. - Biedaszyby są nielegalne i wszystkie prace tam prowadzone są nielegalne. Jest tam bardzo niebezpiecznie, kto będzie odpowiadał za wypadki? - pyta. Według niego znacznie lepszym pomysłem byłoby zagospodarowanie już istniejących, historycznych wyrobisk i udostępnienie ich zwiedzającym. - Mamy pozostałości po przemyśle górniczym z XVIII i XIX wieku - mówi. Obecnie często są one dewastowane, właśnie przez biedaszybników.


    Pozytywny szok

    Ostrożność przy realizacji tego pomysłu zaleca również radna miejska Lewicy i Demokratów, Danuta Marosz. - Uważam, że jest to możliwe, ale należy się mocno zastanowić jak to zrobić? - tłumaczy. To może być szokujące, działające na emocje przyjezdnych, tego raczej nie uda się uniknąć. - Być może warto pokazać jak w ostatnich latach radziliśmy sobie z tym problemem - mówi Danuta Marosz, która dodaje, że nie wyobraża sobie, aby były to zwykłe „wycieczki do biedaszybów".

    Michał Wyszowski


    "NOWE WIADOMOŚCI WAŁBRZYSKIE"

  • Gregs
    Gregs 4258
    16.04.2007
    Prezentacja Wałbrzycha w Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu

    Wałbrzych wziął udział w prezentacji miast, gmin i regionów turystycznych Dolnego Śląska pt. „Cztery Pory Roku na Dolnym Śląsku – Wiosna, Lato” zorganizowanej już po raz czwarty przez Dolnośląską Organizację Turystyczną oraz wrocławską Galerię Dominikańską.

    Akcja promocyjna prowadzona była w pasażach Galerii Dominikańskiej i stworzyła dla odwiedzających centrum handlowego niepowtarzalną okazję zapoznania się z walorami turystycznymi i kulturalnymi wielu ośrodków regionalnych. Prezentacja ta była fragmentem szerszej kampanii promocyjnej prowadzonej przez DOT w regionie i na terenie Polski, mającej na celu aktywizację turystyczną mieszkańców Dolnego Śląska oraz zwiększenie przyjazdów turystów do regionu.

    Promocja pod nazwą „Cztery Pory Roku na Dolnym Śląsku – Wiosna, Lato” objęła między innymi Księstwo Świdnicko – Jaworskie, Karkonosze, miasta Wałbrzych, Oleśnicę, Jelenią Górę, Kamienną Górę, uzdrowiska Polanicę Zdrój, Duszniki Zdrój, Kudowę Zdrój, Lądek Zdrój, Zespół Uzdrowisk Kłodzkich S.A. w Polanicy Zdrój, także Stowarzyszenie Wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy i Związek Gmin Ślężańskich. Walory turystyczne województwa opolskiego przedstawiała Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna.

    Stoisko Wałbrzycha cieszyło się dużym zainteresowaniem mieszkańców Wrocławia, Dolnego Śląska oraz odwiedzających region turystów zagranicznych. Wałbrzych promował nie tylko turystyczne atrakcje, w tym roku prezentowana była także oferta kulturalna miasta - wystawione były repertuary programowe Filharmonii Sudeckiej i Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego, propozycje Wałbrzyskiego Ośrodka Kultury. Promocję zbliżającego się Festiwalu Kwiatów i Sztuki prowadził na stoisku Wałbrzycha przedstawiciel Przedsiębiorstwa „Zamek Książ” Sp. z o.o. Prezentacji towarzyszyły wystawy twórców ludowych i artystów rzemiosła rękodzielniczego oraz produkty, z których słynie nasze województwo. Dodatkową atrakcją był niezwykle ciekawy program występów artystycznych i prezentacji.

    Ewa Frąckowiak
    Rzecznik Prasowy Prezydenta Wałbrzycha



  • Gregs
    Gregs 4258
    04.05.2007
    Wałbrzych reklamuje się w "Fakcie"

    Wałbrzych turystycznym odkryciem roku. O tym mogli dowiedzieć się czytelnicy „Faktu" w ubiegły czwartek. Miasto postanowiło reklamować się w tym jednym z najbardziej poczytnych dzienników. Przymierza się także do prezentacji naszej miejscowości w Radiu Berlin.


    Idziemy tropem innych miast polskich. W krajowych tytułach - zarówno dziennikach i tygodnikach - pełno jest materiałów reklamowych Wrocławia, Gdańska czy Poznania. Stolica Dolnego Śląska zdecydowała się także na promocję poza granicami. Słynna była prowadzona przez nich akcja na Wyspach Brytyjskich „Wracajcie do kraju. Praca czeka na was we Wrocławiu".



    Odkrycie turystyczne

    Wałbrzych zaczyna od kalibru krajowego. - Patrzyliśmy na rynek i wybraliśmy „Fakt" znając siłę tej gazety - tłumaczy Bożena Dróżdż, szefowa Działu Promocji i Integracji Europejskiej Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu. Biorąc pod uwagę, że „Fakt" kupuje ponad pół miliona osób jest to siła znaczna. Minusem może być charakter gazety. Dość wspomnieć, że na okładce czwartkowego wydania jest komputerowa reprodukcja Barbary Blidy strzelającej sobie w klatkę piersiową (?!). Można się także zastanawiać czy potencjalni czytelnicy bulwarówki to turyści, których stać na wojaże po Polsce.

    A właśnie o to w kampanii reklamowej chodzi. Całostronicowe ogłoszenie zatytułowane jest „Wałbrzych: Turystyczne Odkrycie Roku", jego treść oparta jest na tytule jaki realizatorzy programu „Instynkt Tropiciela" przyznali miastu. Czytelnicy dowiedzą się jakie atrakcje czekają na nich w Wałbrzychu. - Reklama ukierunkowana jest na długi majowy weekend, chcemy przyciągnąć do nas turystów - mówi Bożena Dróżdż. Do podobnej prezentacji przymierzali się już w ubiegłym roku, zdecydowali się tej wiosny. Ogłoszenia ukazały się także w dziennikach regionalnych (m.in. w „Dzienniku Bałtyckim" i „Głosie Wielkopolskim"). To nie koniec ciekawych pomysłów. Jak dowiedzieliśmy się w urzędzie, trwają przygotowania do spotu, który będzie emitowany w Radiu Berlin. Tam, reklamować się będziemy pod auspicjami Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.

    Michał Wyszowski Nowe Wiadomości Wałbrzyskie

  • Darek
    Darek 5495
    23.07.2007
    Razem po pieniądze na rozwój turystyki

    2007-07-23, Regional.pl


    Członek zarządu województwa dolnośląskiego, prezes Zarządu Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej Piotr Borys zorganizował w Zamku Książ spotkanie z udziałem kilkudziesięciu samorządowców z okolicznych gmin na temat wsparcia finansowego dla rozwoju turystyki. Wałbrzych reprezentował prezydent Piotr Kruczkowski.

    Piotr Borys omówił ideę wdrażania strategii rozwoju turystyki poprzez tworzenie szczegółowych koncepcji subregionalnych sieciowych produktów turystycznych. Tylko takie projekty mogłyby być dotowane w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007-2013 w kooperacji z samorządem województwa i Dolnośląską Organizacją Turystyczną. Również wsparcie finansowe Polskiej Organizacji Turystycznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest uzależnione od rozmiaru projektu - gminne inicjatywy lokalne praktycznie nie mają szans.

    Innymi słowy, samorządy stanęły przed poważnym zadaniem stworzenia regionalnych, markowych produktów turystycznych, jeśli chcą skutecznie walczyć o wzrost dochodów w sektorze ruchu turystycznego.

    Nieprzypadkowo spotkanie odbyło się właśnie w tym miejscu. Zamek Książ sam w sobie jest markowym produktem turystycznym i jego miejsce w subregionalnej sieci produktów turystycznych jest na pewno czołowe.

    ar, m

  • Gregs
    Gregs 4258
    05.09.2007
    Biedaszyby to gratka dla turystów?



    W ładnie wydanym albumie pt. „Śląsk. Polska niezwykła" odnaleźliśmy w kategorii „zamki i tajemnicze podziemia" zachętę do odwiedzenia wałbrzyskich... biedaszybów. Publikacja zawiera opis nielegalnych wyrobisk. Jego autor twierdzi nawet, że wycieczka na nielegalne wyrobiska to „gratka nie lada dla miłośników geoturystyki". Władze miasta są jednak zniesmaczone pomysłem promocji miasta poprzez biedaszyby.


    Pomysł podobnego wykorzystania „sławy" biedaszybów nie jest całkiem nowy. Pojawił się nawet podczas prac nad „Strategią rozwoju Turystyki dla Miasta Wałbrzycha". Nie doczekał się jednak realizacji, został skrytykowany zarówno przez władze miejskiej, jak i powiatowe (pisaliśmy o tym w kwietniu tego roku).

    - Biedaszyby w świadomości ludzkiej nierozerwalnie łączą się z nędzą, ubóstwem i tragiczną śmiercią kilku osób. Odwrócenie tego obrazu to proces długofalowy. W tym czasie wolelibyśmy skoncentrować się raczej na promocji Wałbrzycha poprzez liczne atrakcje turystyczne i piękno tego miasta - mówił nam wówczas prezydent Piotr Kruczkowski. Przeciwny promocji nielegalnych wyrobisk był również starosta Augustyn Skrętkowicz, który o tym pomyśle mówił „kontrowersyjny".
    Warszawa to widzi inaczej

    Pomysł - bez zgody, a nawet wiedzy lokalnych władz - doczekał się jednak realizacji na stronach wydanego przez warszawskie wydawnictwo Demart albumu z cyklu „Polska niezwykła". „Warto zobaczyć te miejsca, nie tylko ze względu na to, że można dokonać przenosin w czasie i zobaczyć jak węgiel wydobywali XVI-wieczni gwarkowie. W płytkich wyrobiskach na powierzchnie wychodzą tu pokłady czarnego węgla kamiennego. Gratka nie lada dla miłośników geoturystyki" - czytamy w albumie.

    Redaktorzy wydawnictwa ostrzegają przy tym, że „odwiedzając pola biedaszybów trzeba zachować ostrożność. Szybiki bywają głębokie i niczym niezabezpieczone, a zaskoczeni ludzie mogą być niezbyt skorzy do rozmów, a nawet nerwowi".

    Skąd pomysł na umieszczenie biedaszybów w przewodniku po Śląsku? To przypadek.

    - Po wizycie w dawnej kopalni i rozmowie z przewodnikiem wywodzącym się z górniczej braci dowiedzieliśmy się, gdzie można znaleźć biedaszyby. O ich istnieniu słyszeliśmy wcześniej. Mieliśmy szczęście, znaleźliśmy nie tylko biedaszyby, ale i kopaczy, którzy całkiem chętnie z nami rozmawiali - opowiada Marzena Wieczorek, redaktor naczelny wydawnictwa.

    Tłumaczy też, że spotkanie z nimi potraktowali jak poglądową lekcję socjologii i geologii. - Wydaje mi się również, że jest to temat nieobojętny przeciętnemu odbiorcy. Może wręcz poruszający - zaznacza Wieczorek.


    Wałbrzych jest zniesmaczony

    Zdaniem rzeczniczki magistratu trudno mówić właściwie o promocji miasta, kiedy wspomina się o biedaszybach. Jej zdaniem temat budzi zbyt negatywne skojarzenia. - Trzeba pamiętać, że biedaszyby to również łamanie prawa i dewastacja środowiska. Nie sposób również zapomnieć o kilku osobach, które straciły życie nielegalnie wydobywając węgiel. Dodatkową sprawą jest kwestia bezpieczeństwa ewentualnych turystów, „zwiedzających" tereny biedaszybów. Podsumowując, jesteśmy zdegustowani pomysłem promocji miasta poprzez biedaszyby - przyznaje Ewa Frąckowiak.

    - Założeniem serii wydawniczej „Polska Niezwykła" jest przedstawianie miejsc, obiektów, historii, czy zjawisk o szczególnym charakterze, zapomnianych, nieznanych - słowem zaskakujących. Najczęściej pozytywnie, ale nie stronimy również od przedstawiania „drugiej strony medalu" czyli problemów, patologii, zaniedbań - ripostuje Wieczorek.

    Dodaje jednak, że celowo nie zaznaczali biedaszybów na mapie, choć jest przekonana, że osoby zainteresowane dotrą do nich, nawet bez przewodnika.
    Magdalena Sośnicka-Dzwonek

    nww.pl

  • Gregs
    Gregs 4258
    28.11.2007
    Owocna wizyta w Brukseli

    27.11.2007

    Przez dwa dni prezydent Wałbrzycha Piotr Kruczkowski wraz z zastępcą Markiem Małeckim przebywali z wizytą w Brukseli. Jej głównym celem było nawiązanie kontaktów w Stałym Przedstawicielstwie Polski przy UE oraz zapoznanie się z koncepcją zagospodarowania obiektów poprzemysłowych, w odniesieniu do obecnie przygotowywanej koncepcji zagospodarowania wałbrzyskiego Muzeum Przemysłu i Techniki.


    W pierwszym dniu wizyty wałbrzyska delegacja odwiedziła Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE. W imieniu ambasadora RP z przedstawicielami Wałbrzycha spotkał się prof. Andrzej Babuchowski oraz Monika Dołowiec. Podczas spotkania prezydent Piotr Kruczkowski opowiedział o Wałbrzychu, przybliżył także główne założenia powstającej właśnie koncepcji zagospodarowania Muzeum Przemysłu i Techniki. Projekt spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Prof. Andrzej Babuchowski zadeklarował pełne poparcie dla tego przedsięwzięcia oraz pomoc w pozyskiwaniu środków europejskich na jego realizację. Obiecał przygotowanie i przesłanie do Wałbrzycha pełnej listy programów, z których nasze miasto mogłoby się ubiegać o środki finansowe.

    Tego samego dnia prezydenci spotkali się z Hansem Steinem, dyrektorem Przedstawicielstwa Nadrenii Westfalii oraz Glynis Whiting, dyrektorką Przedstawicielstwa West Midlands w Brukseli. Tutaj również rozmawiano o planach dotyczących Muzeum Przemysłu i Techniki. Okazało się, że idealnym rozwiązaniem byłoby utworzenie wspólnego projektu z partnerami z West Middlands i Essen. Takim ponadregionalnym projektom łatwiej bowiem uzyskać dofinansowanie unijne. Na spotkaniach ustalono również, że wiosną w Brukseli odbędzie się konferencja, na której partnerzy przedstawią prezentacje obiektów poprzemysłowych, na zagospodarowanie których chcą uzyskać dofinansowanie. Wałbrzych przedstawi koncepcję zagospodarowania Muzeum Przemysłu i Techniki. Konferencja odbędzie się w Przedstawicielstwie Nadrenii Westfalii lub w Parlamencie Europejskim.

    Prezydent Piotr Kruczkowski spotkał się również z europosłami Lidią Geringer d'Odenberg oraz Jackiem Protasiewiczem. Oni również wyrazili pełne poparcie dla planów dotyczących MPiT. Obiecali pomoc w zorganizowaniu prezentacji Muzeum na forum Parlamentu Europejskiego.

    Wałbrzyska delegacja zwiedziła też dwie byłe kopalnie, które przekształcone zostały w centra kulturalno - wystawienniczo - społeczne - Zeche Zollverein oraz Zeche Carl w Essen.

    Zeche Zollverein w Essen była największą i najnowocześniejszą kopalnią węgla kamiennego na świecie. W 1986, po 55 latach pracy kopalnia Zeche została zamknięta. Dzisiaj koksownia i szyb XII tworzą jednolity, wyjątkowy kompleks przemysłowy o międzynarodowym znaczeniu z "żywym" centrum kultury. Pozostawiony oryginalny wygląd obiektu prezentuje ścieżka muzealna, która prowadzi między budynkami, gdzie rozdrabniano i płukano węgiel i obok gigantycznych maszyn i taśmociągów. Zakład Zeche Zollverein wpisany został na listę dziedzictwa kulturowego jako "reprezentatywny przykład rozwoju przemysłu ciężkiego w Europie".

    "Zeche Carl" to "fabryka kultury", organizująca corocznie 400 imprez. Łączy w sobie funkcje kulturalne, wystawiennicze a także społeczne - jest miejscem spotkań dzieci, emerytów, różnych grup wsparcia. Znajduje się tu również niewielka restauracja i pub oraz sala wystawiennicza.

    - W przypadku wałbrzyskiego Muzeum Przemysłu i Techniki idealnym byłoby połączenie charakteru obu byłych kopalni - Zollverein i Carl - przekonuje prezydent Piotr Kruczkowski - Dobrze by było, gdyby zachowało część muzealną, gdzie turyści mogliby zapoznać się ze specyfiką pracy górniczej, ale również stało się miejscem spotkań lokalnej społeczności.

    Prezydent chce, by Muzeum Przemysłu i Techniki stało się centrum organizacji pozarządowych, ośrodkiem kultury, rekreacji i rozrywki a także realizowało zadania dotyczące profilaktyki i pomocy społecznej.

    Najważniejszy cel wizyty w Brukseli - nawiązanie bezpośrednich kontaktów- został osiągnięty. Teraz trzeba zrobić wszystko, by nie zaprzepaścić tej szansy. Istotnym będzie tu perfekcyjne przygotowanie do wiosennej prezentacji
    w Brukseli. Podjęte zostaną też starania, by wałbrzyskie Muzeum Przemysłu
    i Techniki wpisane zostało do europejskiej sieci obiektów poprzemysłowych.













    Ewa Frąckowiak
    Rzecznik Prasowy Prezydenta Wałbrzycha

    http://www.um.walbrzych.pl/strony/do_dr ... 11/045.php

  • Orzech ADMIN
    Orzech 169999
    25.02.2008
    Wałbrzych miasto tajemnic

    poniedziałek, 25 luty 2008

    W gminie wymyślono strategię promocji na najbliższe pięć lat. Miasto ma najpierw intrygować i zachęcać do odkrywania. Następnie oferować aktywny wypoczynek. Pomysł jest interesujący, ale żeby mógł być w pełni zrealizowany, potrzebne są ogromne inwestycje.


    Magnesem przyciągającym turystów pod Chełmiec ma być postać Księżnej Daisy, a właściwie trakt nazwany jej imieniem. Szlak zaczynałby się w Zamku Książ, prowadził przez stado ogierów, palmiarnię i wciągał przybyszów w głąb miasta. Poprzez centrum rekreacyjne Aqua-Zdrój i Park Wielokulturowy na Białym Kamieniu, „wprowadzałby" turystów aż do centrum Wałbrzycha. Trakt kończyłby się w Pałacu Czettritzów, gdzie dziś mieści się wyższa uczelnia (PWSZ).



    Każdego zaintrygować

    - Długo szukaliśmy wyróżnika, którym moglibyśmy się pochwalić na tle innych gmin. Wpadliśmy na pomysł wykorzystania Księżnej Daisy. Postaci historycznej, dobrze kojarzonej, jednej z najpiękniejszych kobiet dawnej Europy - mówi Artur Wylandowski, kierownik Biura Promocji Miasta. Wszak księżna nierozerwalnie związana jest z Zamkiem Książ, a budowla, o czym nie wszyscy chcą pamiętać, należy do Wałbrzycha. Zresztą pięknie położony zamek ma być lokomotywą promocyjną miasta na najbliższe pięć lat (strategia obejmuje lata 2008-2013). Już dziś Książ rocznie odwiedza 250-300 tys. turystów, a ma być ich jeszcze więcej. - Musimy zrobić wszystko, żeby ci ludzie zainteresowali się całą aglomeracją, a nie tylko jedną z jej części - dodaje Artur Wylandowski i przekonuje, że mamy czym się pochwalić. Elementy, które wyróżniają nas na tle innych miejscowości to stado ogierów, palmiarnia, pochyły rynek, muflony, trasy rowerowe (MTB), porcelana, Chełmiec. W końcu kopalnie i hałdy, bo trudno zapomnieć o przeszłości miasta.

    Ważnym elementem promocyjnym będzie przekonanie przybyszów z Polski i zagranicy, żeby nie myśleli o Wałbrzych wedle stereotypowych skojarzeń. Jako o gminie biednej, brudnej, bez perspektyw, zapuszczonej, z wysokim wskaźnikiem bezrobociem. Ale jako o miejscu, które można na nowo odkryć. - Jesteśmy intrygującym miejscem mogącym zainteresować dosłownie każdego - tłumaczy Artur Wylandowski.


    Potrzebnych wiele milionów

    Ambicją władz jest bycie miastem tajemnic. To nośne hasło ma być dominujące przy promocji Wałbrzycha przynajmniej do przełomu 2010 i 2011 roku. Komunikat jest dość prosty - ma wywołać wśród potencjalnych turystów pasję odkrywania nieznanych, ale niezwykłych miejsc właśnie u nas. - Gdy już zaintrygujemy, a turyści odkryją wszystko, co mieli odkryć, trzeba będzie im zaproponować aktywny wypoczynek połączony z rozrywkami - mówią w Biurze Promocji Miasta. Tu kłaniają się dwie ważne inwestycje - kompleks sportowy Aqua-Zdrój i Park Wielokulturowy na terenie Muzeum Przemysłu i Techniki. Jeśli powstaną, będzie można powoli zacierać ręce i liczyć pieniądze zostawione przez turystów. W przeciwnym wypadku gdańszczanin czy turysta z Niemiec przyjedzie do nas na kilka dni - pojeździ na nartach lub rowerze górskim i znudzony szybko wyjedzie.

    Pomysł na promocję jest bowiem interesujący, ale żeby mógł być w pełni zrealizowany potrzebne są ogromne nakłady finansowe. Oprócz sportowego kompleksu i parku kulturowego, niezbędna jest rewitalizacja centrum miasta, budowa bazy hotelowej i gastronomicznej, inwestycje drogowe i kolejowe (jakoś turyści muszą do nas dojechać), a przede wszystkim praca z pozostałymi samorządami powiatu wałbrzyskiego nad jak najszybszym stworzeniem wspólnego, lokalnego produktu turystycznego. A to byłoby już coś.

    Tomasz Piasecki

    http://www.nww.pl/index.php?option=com_ ... &Itemid=47

  • Gregs
    Gregs 4258
    15.03.2008
    Radni Sejmiku poparli projekt "Parku Wielokulturowego"

    W Sali Witrażowej wałbrzyskiego Ratusza na wyjazdowym spotkaniu obradowali radni Sejmiku Województwa Dolnośląskiego. Członkowie Komisji Kultury, Nauki i Edukacji, Komisji Rozwoju Turystyki, Rekreacji i Sportu oraz Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki zapoznali się z koncepcją utworzenia Wielokulturowego Parku w Wałbrzychu.
    Radni jednogłośnie poparli koncepcję powstania Parku Wielokulturowego na bazie obecnego Muzeum Przemysłu i Techniki. Po obradach zwiedzili MPiT i Zamek Książ.

    http://www.walbrzych.info/?wczytaj=wiad ... komentarze

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    19.03.2008
    Zamek Książ promuje się w prasie niemieckiej, angielskiej i czeskiej.

    Tylko w ostatnich miesiącach, materiały dotyczące zamku pojawiły się w kilku prestiżowych tytułach. Do nich z pewnością należy angielskojęzyczny magazyn ekonomiczny „Polish Market”, w którym Książ prezentował swoją ofertę już po raz kolejny. O walorach perły Dolnego Śląska, piszą także magazyny branżowe. Chociażby niemieckie wydawnictwo „Zamki i Ogrody”, w którym opisywane są najpiękniejsze zamki Europy. Duży materiał – dotyczący bardzo specyficznej tematyki – ukazał się także w architektonicznym piśmie „Świat kominków”. Do przyjazdu do Zamku Książ zachęca także artykuł promocyjny w wydawnictwie „Let's meet in Wrocław & Lower Silesia”. Warto także odnotować, że zamek stale współpracuje z mediami lokalnymi i regionalnymi, chociażby z Telewizją Polską Wrocław czy lokalnymi tygodnikami z Wałbrzycha.

    Promocja ogólnopolska, a także wykraczająca poza granice naszego kraju, to element strategii, realizowanej przez Przedsiębiorstwo „Zamek Książ” Sp. z o.o. Zgodnie z jej założeniami to właśnie Zamek Książ ma stanowić zachętę, główny punkt programu na trasie zagranicznych turystów odwiedzających Dolny Śląsk. Jej efekty widać chociażby podczas takich imprez jak ostatnia zabawa sylwestrowa w zamku. Bawili się na niej goście, m .in. z Ukrainy, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji.

    Źródło: http://www.regional.pl/walbrzych/news.p ... &aid=10962

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    19.03.2008
    Serwis internetowy wałbrzyskiego Urzędu Miejskiego został wyróżniony w projekcie "Interaktywna gmina - lider internetu 2007", zajmując 9 miejsce w kategorii gmin miejskich. Projekt zrealizowany został przez Agencję Interaktywną 3Cube oraz Wyższą Szkołę Handlową we Wrocławiu pod patronatem Stowarzyszenia na Rzecz Promocji Dolnego Śląska.
    Projekt "Interaktywna Gmina" realizuje misję działania na rzecz promocji kraju i regionu oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Pierwsza edycja projektu to wstęp do cyklicznych badań, które obejmą stopniowo także inne elementy e-administracji Dolnego Śląska.

    Źródło: http://www.um.walbrzych.pl/strony/do_dr ... 03/017.php

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    06.04.2008
    Już na początku maja wystartuje jubileuszowa, dwudziesta edycja Festiwalu Kwiatów i Sztuki. Do Zamku Książ, tak jak co roku przyjadą tysiące turystów z całego kraju. To jednak nie jedyna atrakcja rozpoczynającego się właśnie sezonu. O innych, tylko na łamach naszego portalu mówi prezes Przedsiębiorstwa „Zamek Książ”, Jerzy Tutaj.

    Wiosna i lato to co roku najbardziej gorący okres w Zamku Książ. Czy i tak będzie tym razem?

    - Te pory roku, to zdecydowanie najpiękniejszy czas dla zamku. Rozpoczniemy w maju od XX, jubileuszowego Festiwalu Kwiatów i Sztuki, który w tym roku trwał będzie 4 dni. Następnie – tak jak co roku - planujemy zorganizować Noc Świętojańską w Zamku Książ, a w drugiej połowie sierpnia odbędzie się u nas Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki "Ensemble" im. Księżnej Daisy. Już teraz serdecznie Państwa zapraszamy.

    Najbliższa impreza to Festiwal Kwiatów. Kilka lat temu poszerzyliście jego formułę, także o Sztukę. Jak sprawdziło się to w praktyce?

    - Idea organizowania Festiwalu Kwiatów w Zamku Książ narodziła się już 20 lat temu. Nawiązuje on do jednej z zamkowych legend, która głosi, iż Jan Henryk Hochberg, chcąc uniknąć banalności w okazywaniu uczuć swojej małżonce, zamiast bukietów kwiatów, podarował jej całą oranżerię. Na pamiątkę organizowanych niegdyś w oranżerii księżnej Daisy wystaw kwiatów, które czciły piękno i delikatną urodę "angielskiej stokrotki", corocznie w Zamku Książ odbywa się impreza o podobnym charakterze. Podczas Festiwalu prezentowane są poza kwiatami także artystyczne kompozycje kwiatowe, rękodzieło, wystawy tematyczne i występy artystyczne. To wszystko jeszcze bardziej ubarwia Festiwal i sprawia że nie ma on jedynie charakteru komercyjnego, ale także artystyczny.

    Pewnie przyciąga to również większą publikę.

    - Zróżnicowanie wystawców na pewno korzystnie wpłynęło na wizerunek Festiwalu, co ma swoje odzwierciedlenie w statystykach. W 2004 roku zanotowaliśmy na Festiwalu sprzedaż niespełna 19 tysięcy biletów, natomiast w 2006 i 2007 roku ilość sprzedanych biletów to ponad 30 tysięcy.

    Jakie atrakcje czekają na gości dwudziestej, jubileuszowej edycji Festiwalu?

    - Skupiamy się głównie na kwiatach. I tak planujemy jak co roku prezentacje kompozycji kwiatowych w salach zamkowych, w tym aranżację florystyczną Sali Konrada w charakterze czterech pór roku. Ponadto prezentowana będzie duża Wystawa Bonsai w kompleksie Sali Balowej, a nowym elementem Festiwalu będzie sztuka japońska - suiseki (sztuka artystycznego eksponowania kamieni i skał), jak również kaligrafia. Ponadto przewidujemy występy artystyczne m. in. występ Reprezentacyjnej Orkiestry Straży Granicznej, a także liczne atrakcje dla dzieci.

    Kilka ważnych wydarzeń zamek szykuje już w kwietniu. Proszę o uchylenie rąbka tajemnicy?

    - Kwiecień traktujemy w Zamku już jak pełne rozpoczęcie sezonu. Poza imprezami organizowanymi przez Dział Marketingu i przygotowaniami do Festiwalu Kwiatów i Sztuki, planujemy dużą uroczystość 28 kwietnia - Odsłonięcie tablicy upamiętniającej wizytę Jana Pawła II, jeszcze jako Księdza Karola Wojtyły w Zamku Książ, co miało miejsce w 1956 roku. Wydarzeniu temu będzie towarzyszyć także otwarcie Instytutu Jana Pawła II w Zamku Książ, a także otwarcie wystawy medali Jan Paweł II ze zbiorów pana Adama Tyszera.

    Nieoficjalnie mówi się o tym, że w promowanie Zamek Książ ma zaangażować się telewizja Discovery. Czy to prawda?

    - Tak. Prowadzone są właśnie rozmowy z przedstawicielami tej telewizji. Mając na uwadze rolę i znaczenie Zamku Książ, a także doceniając znaczenie kanału telewizyjnego Discovery Historia w krzewieniu wiedzy na temat dziejów Polski oraz kształtowaniu świadomości historycznej Polaków, zostanie nawiązana stała współpraca. Jej wynikiem będzie między innymi planowana prezentacja wraz z wizualizacją podziemi Zamku Książ w aspekcie II Wojny Światowej oraz prace badawcze na terenie kompleksu. Mam nadzieję że bardziej szczegółowe informacje będziemy mogli podać Państwu już niedługo.

    Czy ofensywa promocyjna zamku, prowadzona także za granicą przynosi efekty? Czy przyjeżdża do was więcej turystów z Czech lub Niemiec?

    - Promocja w Czechach jest dla nas bardzo ważnym przedsięwzięciem. Do tej pory nie docenialiśmy potencjału ze strony turystów czeskich, a przecież dzieli nas niespełna 30 kilometrów. Już wkrótce w Czechach ukażą się billboardy zachęcające do odwiedzenia Książa. Mamy nadzieję że będzie to efektywna kampania promocyjna, tym bardziej że będzie wzmocniona kampanią billboardową prowadzona przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego w Czechach. Warto dodać, że Zamek promuje się także w prasie zagranicznej. W ostatnich miesiącach, materiały dotyczące zamku pojawiły się angielskojęzycznym magazynie ekonomicznym "Polish Market", w którym Książ prezentował swoją ofertę już po raz kolejny, a także w niemieckim wydawnictwie pt. "Zamki i Ogrody", w którym opisywane są najpiękniejsze zamki Europy. Do przyjazdu do Zamku Książ zachęca także artykuł promocyjny w wydawnictwie "Let's meet in Wrocław & Lower Silesia". Co do turystów z Niemiec, to stanowią oni znaczny procent wszystkich turystów w Książu, szczególnie z uwagi na turystykę sentymentalną.

    Który z elementów budowania wizerunku zamku jest dla pana najważniejszy?

    - Uważam, że Zamek Książ stanowi jeden z głównych symboli Dolnego Śląska. W kształtowaniu wizerunku Zamku bardzo istotny jest jego międzynarodowy charakter. To tu od dawna krzyżowały się wpływy wielu kultur m. in. kultury polskiej, czeskiej, niemieckiej, a gośćmi panującej tu rodziny Hochbergów były najznakomitsze osobowości świata polityki i ówczesnej arystokracji. Również dziś widoczny jest międzynarodowy charakter Zamku Książ m.in. poprzez działalności w strukturach Przedsiębiorstwa Zamek Książ Centrum Europejskiego, a także poprzez organizowane tu konferencje. Planujemy przy wsparciu funduszy europejskich stworzyć w Zamku Centrum Kongresowo - Turystycznego, w ramach którego m. in. zostanie wyremontowane III piętro z przeznaczeniem na cele konferencyjne i wystawiennicze. Istotny dla budowania wizerunku zamku jest jego tajemnicza historia, jak również barwna postać Księżnej Daisy.

    Dziękujemy za rozmowę.

    GA
    http://www.twoje-sudety.pl/index.php?ac ... 273f650d6e

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    06.04.2008
    Działania dotyczące rozwoju Przedsiębiorstwa "Zamek Książ" Sp. z o.o., a przede wszystkim przedsięwzięcie o nazwie Centrum Kongresowo - Turystyczne Zamek Książ były głównymi tematami spotkania Prezesa Spółki dr Jerzego Tutaja z Wicemarszałkiem Województwa Dolnośląskiego Piotrem Borysem, które odbyło się 14 lutego w Zamku Książ.
    Koncepcja stworzenia Centrum Kongresowo – Turystycznego Zamek Książ (CKTZK) jest elementem opracowania Wieloletniego Planu Rozwoju Kompleksu Zamkowo – Parkowego Książ w latach 2007 – 2012, które powstało w oparciu o konsultacje i cenne uwagi organów statutowych, członków Wielkiej Kapituły Zamku Książ w tym Konserwatora Zabytków.
    Celem projektu jest wykorzystanie ogromnego potencjału Zamku Książ i dostosowanie jego infrastruktury do pełnienia nowych funkcji i rozwój już istniejących. Przesłaniem projektu jest stworzenie z Zamku Książ międzynarodowego centrum kulturalno – turystycznego, które stałoby się jednym z głównych symboli regionu.

    W ramach przedsięwzięcia Centrum Kongresowo – Turystyczne Zamek Książ przewiduje się, m.in. realizację następujących projektów:

    Odbudowa amfiteatru
    W ramach projektu przewiduje się m.in.:
    - wymianę ogrodzenia amfiteatru,
    - uporządkowanie układu komunikacyjnego,
    - rozbudowę wieży do trzech kondygnacji i zlokalizowanie w niej zaplecza i sceny,
    - zadaszenie sceny i widowni.

    Renowacja fontann na Tarasie Południowym i Zachodnim wraz z oświetleniem dziedzińca honorowego
    W ramach projektu zostanie wykonana m.in.
    - renowacja 11 fontann na tarasach zamkowych,
    - naprawa fontann pod względem konserwatorsko – kamieniarskim,
    - instalacja wodna fontann,
    - dokonanie profesjonalnej iluminacji fasady zamku oraz rzeźb i fontann na przedzamczu.

    Kompleksowe zagospodarowanie parku
    Projekt przewiduje wykonanie takich prac jak:
    - renowacja „Mauzoleum” (na cele edukacyjne i kaplicę ekumeniczną),
    - oświetlenie i odtworzenie alejek parkowych,
    - zagospodarowanie stawu,
    - renowacja fontanny na przedzamczu (zbiornika przeciwpożarowego),
    - wykonanie iluminacji budynku bramnego i oficyn bocznych (budynków hotelowych).

    Remont IV i V piętra – zabezpieczenie konstrukcji dziedzictwa narodowego.
    W projekcie przewidziane jest wykonanie następujących prac:
    - zabezpieczenie konstrukcji dachowej,
    - częściowa wymiana pokrycia dachowego,
    - budowa dodatkowej kotłowni,
    - instalację systemu przeciwpożarowego,
    - instalację systemu ewakuacji i systemu alarmowego.

    Ponadto w ramach projektu dokonana będzie zmiana nawierzchni przed budynkiem bramnym z asfaltowej na kostkę kamienną, zostanie także oświetlona droga dojazdowa do Zamku (zgodnie z ustaleniami Konserwatora Zabytków).


    Istotnym elementem jest III piętro Zamku, które składa się z trzech różniących się czasem powstania i cechami stylistycznymi części:
    - I - część wschodnia ze skrzydłem południowym, wschodnim i północnym pochodzą z pierwszej połowy XVIII w.
    - II – Skrzydło południowe - przebudowane na początku XX w
    - III – Skrzydło północne z wieżami zachodnimi w całości zbudowane w latach 1908 – 1923
    - IV – Skrzydło wewnętrzne, renesansowe wzniesione na zrębach średniowiecznych, przebudowane w latach 1908 -1923

    Pomieszczenia objęte projektem w latach 70 i 80 – tych minionego wieku wykorzystywane były jako pomieszczenia biurowe i konferencyjne. Tutaj prace będą obejmowały:
    - rekonstrukcję podłóg,
    - stolarkę okienną i drzwiową,
    - remont łazienek i toalet,
    - wymianę systemu CO,
    - instalację sieci telefonicznej, elektrycznej, systemu alarmowego i systemu przeciwpożarowego,
    � adaptację i instalację szybu windowego,
    � renowację i konserwację struktury ścian, sufitów oraz kominków.

    Aby Zamek Książ, zwany perłą Dolnego Śląska stał się pozytywnie rozpoznawalnym symbolem Dolnego Śląska w Europie i na świecie, wzorcową instytucją ożywioną wieloma płaszczyznami działalności, koniecznym jest dalsze zagospodarowanie kompleksu oraz rozwój istniejącej infrastruktury. Powstanie CKTZK oraz koszty poniesione na remont i konserwację mają służyć celom związanym z działalnością: kulturalną, edukacyjną i turystyczną, dzięki którym kompleks zamkowo-parkowy będzie jeszcze bardziej atrakcyjny, przyjazny i funkcjonalny.
    Wicemarszałek Piotr Borys wyraził duże zainteresowanie działaniami Spółki, a Centrum Kongresowo - Turystyczne uważa za początek wieloletniej współpracy z zarządem spółki.

    twoje-sudety.pl | Przedsiębiorstwo Zamek Książ

    http://www.twoje-sudety.pl/index.php?ac ... ws&id=7055

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    06.04.2008
    Trwają przygotowania do planowanej na kwiecień przyszłego roku Konferencji Polska – Niemcy. To kolejne duże i międzynarodowe wydarzenie, które zawita do Zamku Książ.
    Drugiego kwietnia odbyło się w zamku spotkanie, poświęcone właśnie przyszłorocznej konferencji. Uczestniczyli w nim Andrzej Dębowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, Teresa Lip – Pieńkowska z Wydziału Współpracy z Zagranicą i Regionami Europejskimi – Dolny Śląsk oraz Piotr Sosiński, Wiceprezydent Miasta Wałbrzycha. Wszystkie strony złożyły deklarację współpracy oraz chęć aktywnego uczestnictwa w konferencji, a także w jej organizacji. Następne spotkanie związane przygotowaniami do tego wydarzenia odbędzie się już w czerwcu tego roku. Wtedy do Zamku Książ przyjadą przedstawiciele niemieckich landów.

    [attachment=0:1iuzrn0c]konferencja_ksiaz.jpg[/attachment:1iuzrn0c]

    twoje-sudety.pl | Przedsiębiorstwo Zamek Książ

    http://www.twoje-sudety.pl/index.php?ac ... ws&id=7057

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    07.04.2008
    Wałbrzych walczy o kampanię reklamową wartą 100 tysięcy złotych

    Wałbrzych jest jednym z ośmiu dolnośląskich miast, które zgłosiło się do udziału w konkursie Złote Formaty. Miasto walczy o kampanię reklamową wartą 100 tys. zł. Wygra ja ten, kto do tej pory najlepiej się promował. Konkurs organizuje jedna z większych działających w Polsce firm reklamowych- Grupa Stroer. Chce w ten sposób wyróżnić regiony z najlepszą strategia marketingową. Walka o główna nagrodę odbywa sie w czterech kategoriach. Pierwsza to plakat, druga- wydarzenie, trzecia- strona www i czwarta- wydawnictwo reklamowe.
    - Złote Formaty to promocja osiągnięć i ciągłego podwyższania poziomu realizowanych przez samorządy w Polsce projektów promocyjnych. Udział w konkursie jest doświadczeniem podnoszącym prestiż uczestników, a także realizowanych przez miasta i regiony projektów- zapewniają organizatorzy imprezy.
    Laureatów poznamy 22 kwietnia podczas uroczystej gali w Warszawie. Konkurencja w tym roku jest duża. Wpłynęło dwa razy więcej zgłoszeń niż podczas ostatniej edycji.
    - Na konkurs zgłosiliśmy dwa nasze projekty- mówi Arkadiusz Grudzień, z wydziału promocji wałbrzyskiego magistratu. Oba dotyczą promocji wydarzeń sportowych, jakie mieliśmy w 2007 roku w Wałbrzychu: maratonu MTB oraz Mistrzostw Polski i Europy w trialu.
    Nagrodą główną w II edycji konkursu Złote Formaty jest outdoorowa kampania reklamowa wartości 100 tys. PLN w ramach każdej z kategorii konkursowych. Ponadto przyznane zostaną statuetki Złotych Formatów oraz Dyplomy uznania każdemu z projektów, które zajęły kolejno 1, 2 i 3 miejsce w każdej z czterech kategorii konkursu, a także wszystkim projektom, które otrzymały nominację do Nagrody Złotego Formatu.
    Zostanie również przyznana Nagroda Specjalna Związku Miast Polskich. Nagroda będzie miała charakter pieniężny, a jej wysokość wynosi 10.000 PLN. Nagroda przeznaczona jest dla wydziału, który zrealizował wyróżniony projekt promocyjny.

    Rafał P. Palacz | Tygodnik Wałbrzyski

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    21.04.2008
    W Zamku Książ powstanie centrum kongresowo - turystyczne

    Aby Zamek Książ, zwany perłą Dolnego Śląska, stał się pozytywnie rozpoznawalnym symbolem Dolnego Śląska w Europie i na świecie, wzorcową instytucją, działającą na wielu płaszczyznach, musimy nadal rozwijać istniejącą infrastrukturę - uważa Jerzy Tutaj, prezes spółki zarządzającej obiektem. Dlatego w Książu ma powstać nowoczesne centrum kongresowo-turystyczne.

    Działania dotyczące rozwoju Przedsiębiorstwa "Zamek Książ" sp. z o.o., a przede wszystkim przedsięwzięcie o nazwie Centrum Kongresowo- Turystyczne Zamek Książ, były głównymi tematami spotkania Prezesa Spółki dr Jerzego Tutaja z Wicemarszałkiem Województwa Dolnośląskiego Piotrem Borysem.
    Powstanie CKTZK oraz koszty poniesione na remont i konserwację mają służyć celom związanym z działalnością kulturalną, edukacyjną i turystyczną, dzięki którym kompleks zamkowo-parkowy będzie jeszcze bardziej atrakcyjny, przyjazny i funkcjonalny.
    - Koncepcja stworzenia Centrum Kongresowo-Turystycznego Zamek Książ jest elementem opracowania Wieloletniego Planu Rozwoju Kompleksu Zamkowo-Parkowego Książ w latach 2007-2012, które powstało w oparciu o konsultacje i cenne uwagi organów statutowych, członków Wielkiej Kapituły Zamku Książ w tym Konserwatora Zabytków - mówi Jerzy Tutaj.
    Celem projektu jest wykorzystanie ogromnego potencjału Zamku Książ i dostosowanie jego infrastruktury do pełnienia nowych funkcji i rozwój już istniejących. Przesłaniem projektu jest stworzenie z Zamku Książ międzynarodowego centrum kulturalno-turystycznego, które stałoby się jednym z głównych symboli regionu.
    W ramach przedsięwzięcia Centrum Kongresowo - Turystyczne Zamek Książ przewiduje się m.in. odbudowę amfiteatru, renowację fontann na Tarasie Południowym i Zachodnim wraz z oświetleniem dziedzińca honorowego, kompleksowe zagospodarowanie parku (np. renowację "Mauzoleum" na cele edukacyjne i kaplicę ekumeniczną) oraz remont IV i V piętra zamku.
    Ponadto w ramach projektu dokonana będzie zmiana nawierzchni przed budynkiem bramnym z asfaltowej na kostkę kamienną, zostanie także oświetlona droga dojazdowa do zamku (zgodnie z ustaleniami konserwatora zabytków).
    [attachment=0:2kk9qwx4]Tutaj.jpg[/attachment:2kk9qwx4]

    Rafał P. Palacz | Tygodnik Wałbrzyski

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    28.04.2008
    Nowe windy w Zamku Książ

    Dwie nowe windy w prawym skrzydle Zamku Książ- to kolejny inwestycyjny sukces zarządzających najpiękniejszym i najbardziej znanym obiektem regionu. Do tego sukcesu przyczyniło się finansowe wsparcie browaru Carlsberg Polska – Piast.
    [attachment=1:t844xkyc]26365.jpg[/attachment:t844xkyc]
    Uroczyste uruchomienie dwóch wind – towarowej i osobowej – miało miejsce 24 kwietnia. Nastąpiło po trzech miesiącach prac. Windy poruszają się od poziomu -2, gdzie znajduje się tunel gospodarczy do V piętra zamku.
    - Windy zostały praktycznie całe wymienione. Mamy nowe klatki, mechanizm podnoszący, stary pozostał jedynie szyb – mów prezes Przedsiębiorstwa Zamek Książ Sp. Z o.o., Jerzy Tutaj. Podkreśla, że ich wymiana to inwestycja w przyszłość zamku.
    - Z wind korzysta bardzo dużo osób. Są to turyści, ale przede wszystkim partnerzy współpracujący z zamkiem. Organizatorzy konferencji, wystaw czy koncertów – dodaje.
    [attachment=2:t844xkyc]Winda.jpg[/attachment:t844xkyc]
    Remont ten jest pierwszym tak dużym remontem od momentu zbudowania dźwigów. W trakcie prac, odkryto – ta wiadomość zawsze elektryzuje miłośników tajemnic i historii – że budowane w latach dwudziestych i w trakcie II Wojny Światowej windy, miały schodzić znacznie głębiej niż obecnie. Budowlańcy odkryli, świadczące o tym fragmenty instalacji.
    Remont ten to świetny przykład na współpracę zarządu Przedsiębiorstwa „Zamek Książ” ze sponsorami zewnętrznymi. Marka Piast z Grupy Carlsberg Polska realizuje od 2004 roku program „Piast dba o zabytki Dolnego Śląska”. Tym razem beneficjentem programu był właśnie wałbrzyski obiekt.
    - Zamek Książ to niezwykłe miejsce na mapie naszego regionu, nie bez przyczyny nazywany Perłą Dolnego Śląska – mówi Jacek Stefaniak, menadżer marki Piast. – Zachwyca pięknem architektury, intryguje swoja historią. Od kilku lat poddawany zabiegom renowacyjnym, stopniowo wraca do swojej pełnej świetności. Mamy poczucie wielkiej satysfakcji, że marka Piast także ma w tym swój udział, współfinansując modernizację zamku. Cała inwestycja kosztowała około 1 mln złotych. W uroczystości uruchomienia uczestniczyli przedstawiciele władz miasta i powiatu oraz dziennikarze. Atrakcją była oczywiście przejażdżka nowymi, bardzo cichymi i sprawnymi windami.
    [attachment=0:t844xkyc]26366.jpg[/attachment:t844xkyc]
    BMS | Tygodnik Wałbrzyski

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    28.04.2008
    Podczas XVII Szkoły Kartograficznej w Krzyżowej rozstrzygnięty został konkurs „Mapa Roku 2007” . „Wałbrzych – Plan Miasta” wydany przez Biuro Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu odniósł podwójny sukces. Zarząd Główny Stowarzyszenia Kartografów Polskich w kategorii „Plan miasta” przyznał I miejsce wałbrzyskiemu wydawnictwu,a ponadto zdobyło ono także ”Nagrodę Publiczności”.
    [attachment=0:n6j13n4d]WCH.jpg[/attachment:n6j13n4d]
    Co jest tak wyjątkowego w tej publikacji? Otóż spełnia ona dwie funkcje – użytkową i promocyjną. Na planie miasta naniesione zostały w postaci grafik największe atrakcje turystyczne Wałbrzycha, zaznaczono także trasy turystyczne i szlaki rowerowe.

    Rewers Planu, oprócz typowego skorowidza ulic, zawiera opis miasta i jego atrakcji turystycznych, wykaz imprez kulturalnych i sportowych oraz wykazy teleadresowe ważniejszych instytucji i linii autobusowych. Wszystko zostało bogato zilustrowane fotografiami i wydane w czterech wersjach językowych.

    http://www.um.walbrzych.pl/strony/do_dr ... 04/041.php

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    01.05.2008
    W Zamku Książ odsłonięto tablice pamiątkową, poświęconą pobytowi ks. Karola Wojtyły – przyszłego Papieża Jana Pawła II w naszym zamku.

    Karol Wojtyła – wówczas ksiądz w Diecezji Krakowskiej – Zamek Książ odwiedził 5 września 1956 roku, podczas wycieczki na szlaku rowerowym. Po latach Zarząd Przedsiębiorstwa Zamek Książ, postanowił w specjalny sposób uczcić tą wizytę. Prezes Jerzy Tutaj, nie ukrywa że za odsłonięciem tablicy kryje się znacznie większy projekt. - Chcemy w symboliczny sposób rozpocząć w zamku działalność Instytutu Papieskiego. To początek tego, co chcemy zrobić, aby uczcić w Wałbrzychu pamięć po Wielkim Polaku – tłumaczy.
    [attachment=1:243dkvn7]pushimage.php.jpg[/attachment:243dkvn7]
    Tablica umieszczona została na budynku zamkowego hotelu. Jej odsłonięcie było możliwe dzięki finansowej pomocy Księżnej dr Violi von Hohenzollern oraz firmy Thies Stahltechnologie. Księżna nie kryła wzruszenia. - Dla mnie to zaszczyt i radość, że mogę tutaj być. Dziękuję za przyjaźń, której zawsze tu doświadczam – mówiła. Na uroczystość odsłonięcia tablicy przybyło wielu znakomitych gości, m. in. Kardynał Henryk Gulbinowicz, poseł Zbigniew Chlebowski i prezydent Piotr Kruczkowski. Nie zabrakło także sporej grupy przedstawicieli wałbrzyskich szkół. - To dobrze, że zostanie znak po wizycie Karola Wojtyły jako młodego kapłana na naszej ziemi. To dla nas zaszczyt – podkreślał Biskup Świdnicki, Ignacy Dec.
    [attachment=0:243dkvn7]pushimage.phpw.jpg[/attachment:243dkvn7]
    http://www.regional.pl/walbrzych/news.p ... &aid=11494

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    05.05.2008
    Bardzo dobra współpraca Księżnej Violi von Hohenzollern z Zamkiem Książ.

    Księżna, która pierwszy raz do Zamku Książ przyjechała we wrześniu ubiegłego roku, zamkiem jest wręcz oczarowana. Wtedy była to zwykła kurtuazyjna wizyta, związana z działalnością biznesową prowadzoną przez Violę von Hohenzollern. Dziś, widać już, że przerodzi się to w dłuższą przyjaźń. To właśnie Księżna i jej firma Theis Stahltechnologie, była fundatorem tablicy pamiątkowej, poświęconej wizycie Ks. Karola Wojtyły w Książu. - Mam nadzieję, że ta tablica, będzie nie tylko przypominać o wizycie, ale także o tym jakim człowiekiem był Karol Wojtyła – podkreślała podczas jej odsłonięcia. Nie ukrywała także, że przyjęcie z jakim zawsze spotyka się w Książu jest dla niej bardzo ważne. Z pewnością przełoży się to również na współpracę w kolejnych latach, także w wymiarze finansowym. Plany są bardzo ambitne, na pewno napiszemy o ich praktycznych rezultatach.
    [attachment=0:239a71sl]Książ.jpg[/attachment:239a71sl]

    http://www.ksiaz.walbrzych.pl/aktualnosci.html

  • Tsamb
    Tsamb 3337
    16.05.2008
    Kilkadziesiąt tysięcy gości, 300 wystawców i cztery dni fantastycznej zabawy. Taki był XX Festiwal Kwiatów i Sztuki w Zamku Książ.
    [attachment=0:1qa7xd9h]FK.jpg[/attachment:1qa7xd9h]
    Lepszego jubileuszu imprezy nie można było sobie wymarzyć. Dopisała pogoda (choć nie zabrakło kilku kropel deszczu) oraz ludzie, którzy naprawdę tłumnie stawili się w zamku. Sznur samochodów ciągnął się z jednej strony do Świebodzic, z drugiej aż za Palmiarnię. Rejestrację z całej Polski, a także z Czech, Niemiec i innych europejskich państw. Na pewno pobity został frekwencyjny rekord z lat ubiegłych. Hitem festiwalu były kompozycje kwiatowe prezentowane w pięknych wnętrzach zamku. Nie zabrakło oczywiście bonsai, radą dotyczącą hodowli tej trudnej odmiany, służyli specjaliści. Ogromne wrażenie na gościach robiła także Sala Konrada, której wystrój przenosił nas niemalże do bajkowego ogrodu. Sprawdza się wprowadzona trzy lata temu formuła Festiwalu Sztuki. Występy teatralne (szczudlarze z Teatru Prawdziwego), muzyczne (m. in. świetny koncert Reprezentacyjnej Orkiestry Dętej Straży Granicznej), a także te nawiązujące do historii (np. pokazy walk rycerskich), to już niezbędne elementy majówki w Książu.
    Już teraz zapraszamy na kolejną – XXI edycję – Festiwalu Kwiatów i Sztuki w Zamku Książ.

    http://www.ksiaz.walbrzych.pl/aktualnosci.html