Miasto

Popularne miasta

Wrocław

  • 1353 inwestycje
  • 2971 wiadomości
  • 952 ogłoszeń
  • 202 firm

Kraków

  • 757 inwestycje
  • 3218 wiadomości
  • 2 ogłoszeń
  • 81 firm

Warszawa

  • 345 inwestycje
  • 2846 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 105 firm

Poznań

  • 325 inwestycje
  • 1150 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 52 firm

Katowice

  • 183 inwestycje
  • 1527 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 18 firm

Lublin

  • 167 inwestycje
  • 1224 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 7 firm

Gdańsk

  • 139 inwestycje
  • 1093 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Łódź

  • 87 inwestycje
  • 892 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 28 firm

Białystok

  • 70 inwestycje
  • 349 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Szczecin

  • 64 inwestycje
  • 608 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Bydgoszcz

  • 39 inwestycje
  • 290 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 11 firm

Toruń

  • 29 inwestycje
  • 365 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 3 firm
forum / dolnośląskie - infrastruktura i transport / Autostrada A4 Zgorzelec - Krzyżowa

Autostrada A4 Zgorzelec - Krzyżowa

  • Erni79
    Erni79 100
    18.02.2007
    Opis projektu: Przedsięwzięcie obejmuje budowę autostrady A-4 na odcinku Zgorzelec (granica polsko-niemiecka) - Krzyżowa (punkt połączenia z autostrada A-18) o długości 51,3 km, znajdującego sie w południowo – zachodniej Polsce. Autostrada A-4 jest częścią Europejskiego Korytarza Transportowego Nr III, przebiegającego w kierunku wschód – zachód od granicy niemieckiej przez uprzemysłowiona część Polski. Jest również częścią europejskiej trasy E40: Ostenda (Bruksela) – Aachen – Kolonia – Erfurt – Wrocław – Katowice – Kraków – Kijów. Przedsięwzięcie składa się z dwóch odrębnych części:

    *

    Budowa odcinka od granicy do miejscowości Wykroty (21,6 km);
    *

    Budowa odcinka od miejscowości Wykroty do miejscowości Krzyżowa (29,7 km).




    Koszt projektu: 317 567 000 €

    Koszty kwalifikowane: 307 367 000 €

    Udział Funduszu Spójności: 82% kosztów kwalifikowanych (252 040 940 €)

    Przewidywane lata realizacji: 07.2006 – 01.2008

    http://www.gddkia.gov.pl/

  • Erni79
    Erni79 100
    18.02.2007
  • Anonymous
    Anonymous
    20.02.2007
    Poślizg na autostradzie - Przez kłopoty formalne możemy stracić 250 mln euro z Unii Europejskiej

    Są pieniądze. Robotnicy czekają na sygnał. Ale prace na odcinku autostrady A4 z Krzyżowej do Zgorzelca znów się nie rozpoczną. Czas nagli, bo jeśli trasa nie będzie gotowa do końca 2008 roku, przepadnie około 250 mln euro unijnej dotacji. Wczoraj wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk, którego ludzie wydają pozwolenia na budowę potrzebne do rozpoczęcia prac, negocjował z szefem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rozmawiano o tym, co zrobić, żeby prace ruszyły jak najszybciej.

    Pewne jest, że budowa nie rozpocznie się 1 marca, jak planowano wcześniej. – Ale opóźnienie będzie niewielkie. Prace ruszą jeszcze w marcu – zapewnia Zbigniew Kotlarek, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Jego ludzie wniosek o pozwolenie na budowę złożyli 30 stycznia. Ale trzeba go uzupełnić.
    – Od czasu, w którym projektowana była ta autostrada, zostały zaostrzone przepisy dotyczące ochrony środowiska. Dlatego teraz musimy na przykład wybudować ekrany ochronne wysokie na dwa, a nie na półtora metra. W innych miejscach trzeba zbudować dodatkowe przejścia dla zwierząt – tłumaczy Janusz Koper, zastępca szefa GDDKiA odpowiedzialny za inwestycje. Wczoraj urzędnicy przekonali wojewodę, że można wydać pozwolenie na budowę z pewnymi zastrzeżeniami, a potem, zgodnie z jego sugestiami, poprawić projekt już w trakcie trwania robót.
    Na pozwolenie czekają wykonawcy. 51-kilometrowy odcinek autostrady z betonu cementowego oraz około 50 mostów, wiaduktów i kładek wybudują austriacki Stabag i francuskie konsorcjum DTP Terrasement oraz Bouygues Travaux Publics. Kontrakt jest wart ok. 250 milionów euro, które w 80 proc. pochodzą z dotacji unijnych.
    Sytuacja robi się dramatyczna. Wprawdzie umowy z wykonawcami mówią, że same prace mają potrwać 19 miesięcy, czyli byłyby jeszcze trzy miesiące zapasu (żeby skończyć w grudniu 2008 r.), ale eksperci wątpią, czy to się uda. Potrzeba na to dwóch pełnych sezonów budowlanych i zimy, która nie będzie zbyt długa. Roboty muszą się więc zacząć wczesną wiosną, a drogowcy powinni się żarliwie modlić o dobra pogodę.
    Sprawę komplikuje fakt, że złożony wniosek dotyczy tylko drogi między Bolesławcem a Zgorzelcem. Na resztę mają być wydane odrębne pozwolenia. Część działek wciąż czeka na wywłaszczenie. Ale drogowcy twierdzą, że nawet jeśli ich przejmowanie opóźni się, to spóźnienie uda się nadrobić.
    Tych kłopotów można było uniknąć, gdyby Generalna Dyrekcja wybrała wykonawców w pierwszym możliwym terminie. Jednak ci wykorzystywali wszelkie kruczki prawne, np. odwołania, by wygrać przetarg, a urzędnicy nie mogli sobie z tym poradzić. Gdy po wielu miesiącach kłopotów i kilkakrotnym przesuwaniu terminów GDDKiA w końcu udało się wyłonić zwycięzców przetargu, obowiązywały już nowe przepisy ochrony środowiska. •

    Cztery lata przebudowy
    W sierpniu 2006 roku, po czterech latach, zakończyła się przebudowa autostrady na odcinku Wrocław – Krzywa. Tyle czasu trwały prace na 92-kilometrowym odcinku drogi. Ze starej pozostało tylko miejsce. Drogowcy wymienili nawierzchnię i poszerzyli jezdnie. Rozebrali też dwa wiadukty i jeden most, a niemal czterdzieści innych obiektów na autostradzie i nad nią przebudowali.

    Bartłomiej Knapik - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

  • fogel
    fogel 11
    20.02.2007
    Budowa A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej zacznie się z opóźnieniem

    GAZETA WYBORCZA

    W drugiej połowie marca 2007 roku ma być wydane pozwolenie na budowę autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w komunikacie przesłanym PAP. Pierwotnie budowa miała się rozpocząć 1 marca 2007 r.

    Nowy termin ustalili wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk oraz szef GDDKiA Zbigniew Kotlarek i jego zastępca Janusz Koper.

    W ciągu najbliższych dni GDDKiA uzupełni wniosek do wojewody o pozwolenie na budowę, tak by w marcu mogła się ona rozpocząć i by wykonawcy mogli wejść na plac budowy. Ze względu na nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska, inwestor, czyli GDDKiA, musi uzupełnić wymaganą dokumentację.

    Urząd wojewody dolnośląskiego i GDDKiA podejmą wszystkie działania, tak by opóźnienie rozpoczęcia budowy nie było większe niż 3 - 4 tygodnie. Dzięki tym ustaleniom nie jest zagrożony termin zakończenia tej inwestycji - czyli z końcem 2008 roku.

    Projekt budowy autostrady A4 Zgorzelec - Krzyżowa jest współfinansowany w 83 proc. ze środków Funduszu Spójności.

    Długość odcinka wynosi 51,3 km, natomiast wartość kontraktu obejmującego roboty budowlane to 245,8 mln euro.

  • Anonymous
    Anonymous
    14.03.2007
  • Darek
    Darek 5495
    27.03.2007
    Z Bolesławca do Krzyżowej autostrada

    27 marca 2007 - 10:48

    Wydawało się to niemożliwe a jednak zniknęły przeszkody i może ruszyć budowa autostrady A-4 Bolesławiec - Krzyżowa. Dzisiaj wojewoda dolnośląski podpisze i wręczy pozwolenie na rozpoczęcie prac Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

    Kilkudziesięciu kilometrowy odcinek będzie przebiegać m. in. przez Bolesławiec. Koszt inwestycji to 245 mln euro. Kłopoty z rozpoczęciem inwestycji dotyczyły braków w dokumentacji złożonej przez generalną dyrekcję. Wojewoda nakazał wnieść poprawki i trwało to kilkanaście dni. Autostrada ma powstać w ciągu 19 miesięcy. Jako pierwszy powstanie odcinek z Bolesławca do Jędrzychowic.

    Sylwia Jurgiel

    Polskie Radio Wrocław

  • l_czarny
    l_czarny 117
    28.03.2007
    Budowa autostrady już wkrótce

    2007-03-27, ostatnia aktualizacja 2007-03-27 20:35
    We wtorek po Świętach Wielkanocnych ruszy wreszcie budowa nowego odcinka autostrady A4 Zgorzelec - Krzyżowa. Pierwsze auta powinny móc nim przejechać w grudniu przyszłego roku
    Zobacz powiekszenie
    Wczoraj wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk podpisał pozwolenie na budowę, ale na razie tylko odcinka między Zgorzelcem a Bolesławcem. Żeby nowa autostrada łączyła się z istniejącą już A4, musi jeszcze powstać fragment między Bolesławcem a Krzyżową. Ale tu prace nie mogą się rozpocząć, bo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zdążyła z pozyskaniem wszystkich gruntów pod tę inwestycję.

    - Zostało nam do przejęcia 11 działek. Teren ten zostanie przekazany wykonawcy dopiero w sierpniu, ale nie opóźni to terminu ukończenia inwestycji - zapewnia Tadeusz Jastrzębski, pełnomocnik do kierowania oddziałem GDDKiA we Wrocławiu. - Tych 11 działek to zaledwie 900 metrów autostrady, ale bez nich nie uzyskamy pozwolenia na budowę tego odcinka. Należą do dwóch braci, których wciąż nie możemy wywłaszczyć. Otoczyli się najlepszymi prawnikami, odwołują się od każdej, nawet najmniej ważnej decyzji, byleby przeciągnąć sprawę.

    Budowa 45-kilometrowego odcinka Zgorzelec - Bolesławiec rozpocznie się z ponadmiesięcznym opóźnieniem, bo nie 1 marca, jak początkowo zakładano, a dopiero 10 kwietnia. - Ta inwestycja ma długą historię, ale nic złego nie powinno już się wydarzyć - mówi wojewoda Grzelczyk.

    Według Jastrzębskiego najtrudniejsza podczas budowy autostrady będzie koordynacja pracy wykonawców. Przedsięwzięcie składa się z dwóch odrębnych części, realizowanych przez dwa różne konsorcja. - Firmy muszą bardzo dobrze ze sobą współpracować, bo jedna np. ma kopać rów, a druga z tej ziemi ma wybudować nasyp - tłumaczy pełnomocnik.

    Projekt obejmuje m.in. przebudowę istniejącego węzła "Zgorzelec" i budowę trzech innych węzłów autostradowych w Godzieszowie, Bolesławcu, a z czasem także w Krzyżowej. Wybudowanych zostanie 9 mostów, 13 wiaduktów w ciągu autostrady oraz 23 wiadukty nad nią. - Nowy odcinek składać się będzie z dwóch betonowych jezdni po dwa pasy ruchu oraz pasów awaryjnych - mówi Jastrzębski. - Przejazd nim będzie płatny, ale dziś trudno jeszcze powiedzieć, ile wyniosą opłaty.

    Koszt budowy całego, prawie 52-kilometrowego odcinka od Zgorzelca do Krzyżowej to prawie 250 mln euro, z czego 80 proc. pochodzi z funduszy unijnych.
    Gazeta Wyborcza

  • antoslaw
    antoslaw 581
    28.03.2007
    Rusza A4

    Po świętach wielkanocnych maszyny wjadą na plac budowy A-4 Zgorzelec-Krzyżowa. Wojewoda dolnośląski wydał pozwolenie na budowę tego odcinka.


    Budowę autostrady A4 na odcinku Bolesławiec- Krzyżowa blokują właściciele działek, którzy nie godzą się na wykup. Grozi im wywłaszczenie.


    To jest dobra wiadomość. Zła jest taka, że pozwolenie nie obejmuje 6 kilometrowego odcinka od Bolesławca do Krzyżowej. Nie można bowiem wykupić gruntów pod drogę.

    Po wybudowaniu 51 kilometrowego odcinka A4, autostrada połączy południową Polskę z Europą.

    Przygotowanie tej inwestycji trwało całe lata. Przetargi budowlane unieważniano trzykrotnie. Kiedy w końcu podpisywano umowę z wykonawcami, do lasu pod Bolesławcem przyjechał sam premier z kilkoma ministrami. Potem okazało się, że nie można wydać pozwolenia na budowę, bo nie są wykupione grunty.

    I właśnie z powodu 10 niewykupionych działek pozwolenie nie obejmuje ostatniego, 6-kilometrowego odcinka drogi. Pełnomocnik przekonuje, że do sierpnia wywłaszczy opornych właścicieli. Czasu jest mało. Inwestycję wartą 250 mln euro finansuje Unia Europejska. Budowa musi się zakończyć w 2008 roku.

    Reporter: Albert Bystroński

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171452
    28.03.2007
    Koparki na autostradzie

    Za kilkanaście dni rozpocznie się budowa autostrady A-4 między Bolesławcem a Zgorzelcem. To efekt podpisanego wczoraj przez wojewodę dolnośląskiego pozwolenia na budowę.


    Kłopoty z tą inwestycją ciągną się od lat. Najpierw grubo ponad rok wyłaniany był wykonawca. Potem okazało się, że 51-kilometrowy odcinek autostrady oraz około 50 mostów, wiaduktów i kładek wybudują austriacki Stabag (od Krzyżowej do Wykrotów) oraz francuskie DTP Terrasement i Bouygues Travaux Publics. Kiedy to już się udało i dokumenty o pozwolenie na budowę trafiły do urzędu wojewódzkiego, okazało się, że są niekompletne. Wojewoda nakazał wniesienie poprawek. Trwało to kilkanaście dni.
    Teraz drogowców czeka wyścig z czasem. Jeśli inwestycji nie uda się przeprowadzić do końca 2008 roku, unijna dotacja przepadnie. A 80 procent wartego ok. 250 milionów euro kontraktu pochodzi z dotacji unijnych.

    (BK) - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

    http://boleslawiec.naszemiasto.pl/wydar ... 14847.html

  • Anonymous
    Anonymous
    04.04.2007
    Od wtorku walka z czasem na A4
    2007-04-03, Nowiny Jeleniogórskie
    W poświąteczny wtorek ruszą prace przy budowie odcinka autostrady A4, łączącego Zgorzelec z Krzyżową. Na razie tylko na odcinku Zgorzelec, bo pozwolenie na budowę, wydane przez wojewodę dolnośląskiego w miniony wtorek, obejmuje tylko tę część inwestycji. Zgoda na budowę drugiego odcinka Bolesławiec – Krzyżowa będzie dopiero wtedy, gdy inwestor – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – poradzi sobie z wykupem gruntów należących do prywatnych właścicieli.
    Inwestora i wykonawców czeka wyścig z czasem, bo budowa musi być zakończona do 2008 r. Musi, bo taki ostateczny termin wyznaczyła nam Unia Europejska, jeśli chcemy dostać z Brukseli 250 mln euro dofinansowania (Całą wartość przedsięwzięcia - 300 mln euro). Tymczasem opóźnienia są już wielomiesięczne. Najpierw trzy razy nie można było rozstrzygnąć przetargu na wykonawcę, potem wojewoda z przyczyn formalnych odmówił wydania zgody na budowę. Teraz prace wreszcie ruszą, a pełnomocnik kierujący oddziałem GDDKiA we Wrocławiu Tadeusz Jastrzębski, zapewnia że wszystkie opóźnienia uda się nadrobić, choć przyznaje jednocześnie, że olbrzymią wagę będzie miała w tej mierze zdolność do kooperacji dwóch konsorcjów realizujących zadanie: austriackiego Straberga i francuskiego DTP-Terassemeneta.

    Zapewne uda się to na 45 kilometrowym odcinku Zgorzelec - Bolesławiec, ciągle nie wiadomo jednak co z odcinkiem Bolesławiec - Krzyżowa. T. Jastrzębski jest optymistą i obiecuje, że w ciągu kilku tygodni uda się inwestorowi dokończyć przejmowanie gruntów. Chodzi o należące do dwóch braci 11 działek, które blokują 900 metrowy odcinek autostrady. Skąd dyrektor Jastrzębski czerpie swój optymizm trudno odgadnąć, skoro sam przyznaje, że właściciele gruntów otoczyli się najlepszymi prawnikami i oprotestowują każdą decyzję.

    Dwuetapowa inwestycja obejmuje m.in. przebudowę węzła „Zgorzelec", budowę 3 węzłów autostradowych, budowę 24 mostów (tzn. obiektów mostowych) nad autostradą dla ruchu i zwierząt, budowę 26 obiektów mostowych w ciągu autostrady, budowę dróg dojazdowych do Miejsc Obsługi Podróżnych, budowę urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, separatory oleju, zieleń ochronna), budowę oświetlenia i łączności autostradowej. Autostrada powstanie w technologii betonowej. Wcześniej nawet w najbardziej optymistycznych ocenach szacowano, że na zrealizowanie zadania potrzeba minimum dwóch lat. Teraz trzeba będzie je zrobić w nieco ponad półtora roku.

    (mal)

  • Darek
    Darek 5495
    10.04.2007
    wtorek, 10 kwietnia 2007 godz. 18:39

    Autostradowe działki


    Rozpoczęła się budowa autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej. Maszyny nie wjadą jednak na ostatni, 6-kilometrowy odcinek trasy, bo są tam działki należące do braci W. z Warszawy, którzy nie mają zamiaru się ich pozbyć.


    Bracia W. mają wiele nieruchomości w całej Polsce, dziwnym trafem leżących akurat w miejscach, gdzie jest planowana budowa autostrad. 52-kilometrowy odcinek połączy granicę z Niemcami z już wyremontowanym fragmentem A4 koło Bolesławca.

    Teraz na drodze autostradzie stanęły działki należące do braci W. Właściciele działek nie ustępują, przegrywają w sądzie, odwołują się… Sprawa trafiła w końcu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

    Właściciele działek blokujących budowę A4 to ludzie oskarżeni o oszustwa przy nabywaniu nieruchomości dla PZU. „2,5 roku przesiedzieliśmy w areszcie, nie mamy czasu, żeby się teraz zajmować działkami pod autostradę” – mówił nam Janusz W.

    Bracia W. są dobrze znani drogowcom, tego typu nieruchomości mają więcej. Świetnie wiedzieli, gdzie będą budowane drogi.

    Bracia W. prędzej czy później zostaną wywłaszczeni i dostana odszkodowania. Cała sprawa odwlecze się jednak o kolejne miesiące. Jednak jeśli autostrada nie będzie gotowa w 2008 roku, przepadnie ponad 200 mln euro z Unii Europejskiej.

    Reporter: Albert Bystroński

    TVP3 WROCŁAW

  • Gregs
    Gregs 4258
    17.04.2007
    A4 Zgorzelec - Bolesławiec: rozpoczęcie robót budowlanych

    Budowę autostrady A4 na odcinku Zgorzelec – Bolesławiec rozpoczęto we wtorek 10 kwietnia br. Realizacja przewidziana jest na okres kwiecień 2007 – grudzień 2008.

    Pozwolenie na budowę 45-kilometrowego odcinka autostrady A4 Zgorzelec-Bolesławiec podpisał we wtorek, 27 marca, Wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk.

    Kontrakty na budowę odcinka autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa zostały podpisane 9 listopada 2006 roku.

    Całkowity koszt budowy 52-kilometrowego odcinka Autostrady A4 Zgorzelec - Krzyżowa jest szacowany na 247,4 mln euro, z czego 83% (202,8 mln euro) dołoży Fundusz Spójności Unii Europejskiej.

    Projekt budowy obejmuje m.in. przebudowę węzła „Zgorzelec", budowę 3 węzłów autostradowych, budowę 24 przejść i kładek nad autostradą dla ludzi i zwierząt, budowę 26 obiektów mostowych w ciągu autostrady, budowę urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, zbiorniki wodne, separatory oleju, zieleń ochronna), budowę oświetlenia i łączności autostradowej oraz oznakowanie autostrady.


    11-04-2007 GDDKiA

  • Gregs
    Gregs 4258
    21.05.2007
    A4 pełną parą

    Na plac budowy 50-kilometrowego odcinka autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa wjechał ciężki sprzęt. To oznacza, że budowa tej jednej z najważniejszych dla regionu trasy, ruszyła pełną parą. Sęk w tym, że budowana jest tylko część autostrady.

    Teraz wielki plac budowy, już za półtora roku ma być przystosowaną do największych obciążeń betonową autostradą.

    Nowej autostrady nie mogą się odczekać mieszkańcy miejscowości położonych przy trasie Zgorzelec Bolesławiec, którą jeżdżą samochody w kierunku niemieckiej granicy.

    Problem w tym, że prace ruszyły tylko na 44-kilometrowym odcinku Zgorzelec-Bolesławiec. Żeby uzyskać pozwolenia na budowę 6 kilometrów od Bolesławca do Krzyżowej, potrzebna jest nowa decyzja lokalizacyjna.

    Urzednicy uspokajają, że zdążą. Jednak czas nagli. Jeśli budowa całej 50-kilomterowej trasy nie zakończy się w terminie, czyli w 2008 roku, przepadną unijne dotacje w wysokości 240 milionów euro.



    Reporterka: Halina Łabędzka TVP3

  • Gregs
    Gregs 4258
    28.05.2007
    Budowa autostrady Krzyżowa – Jędrzychowice może stanąć w miejscu, bo na jej trasie mieszkają ludzie

    Zostali najtwardsi
    – Nie ruszymy się stąd – zapowiada Maciej Wołczykze Strzelna, jeden z gospodarzy, przez którego ziemię ma przebiegać autostrada. Drogowcy zapewniają, że mają sposób na niepokornych

    Całe gospodarstwo Wołczyków to ponad 30 ha ziemi w gminie Pieńsk. Pod autostradę drogowcy potrzebują 4,5 ha. Problem w tym, że droga będzie przedzielała pozostałe grunty niemal przez środek i praktycznie uniemożliwi gospodarowanie na nich. Do tego trasa przebiega dokładnie przez zabudowania Wołczyków. Małżeństwo już od dawna negocjuje z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad warunki sprzedaży, ale kompromisu nie ma.
    – Nie zaplanowaliśmy skoku na kasę. Chcemy jedynie tyle pieniędzy, by odbudować nasze gospodarstwo w innym miejscu – tłumaczy Maciej Wołczyk. – Za podobne działki GDDKiA już płaciła podobne kwoty. Nie rozumiemy, dlaczego oferta dla nas jest mniej korzystna – zastanawia się rolnik.
    W podobnej sytuacji co jego rodzina jest jeszcze kilka innych. Ich opór może opóźnić budowę autostrady. A musi się ona zakończyć w określonym terminie. Inaczej przepadnie dotacja z Unii Europejskiej.

    Autostrada silniejsza?
    – Są procedury prawne i one będą realizowane – tłumaczy Agnieszka Paszkowska z oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który buduje trasę A4 spod Bolesławca do granicy. Całość drogi została podzielona na dwa etapy: A, czyli Jędrzychowice – Wykroty o długości 22 km oraz B: Wykroty – Krzyżowa o długości 29 km.
    – Na odcinek A mamy wszystkie pozwolenia. Na B pozostało 6,5 km, gdzie nierozwiązane są kwestie własności gruntów. Prace nad ich pozyskaniem trwają – zapewnia Paszkowska. Jak to ujmuje – niewielu już zostało, ale za to twarde sztuki.

    Nie ruszą się
    – Być może dyrekcja ma pozwolenia, ale nie ma ziemi – twierdzi Wołczyk.
    Jego zdaniem, drogowcy, chcąc jak najszybciej dostać grunty, bez zgody właścicieli dokonują geodezyjnego podziału ich ziemi na mniejsze działki. I dopiero dokonują wyceny, siłą rzeczy niższej, bo nie całości, ale części gruntu.
    Wołczykowie dostali od wojewody ultimatum. Do końca kwietnia mieli dogadać się z GDDKiA. Jeśli nie, zostaną wywłaszczeni. Nie dogadali się. Jest już decyzja o pozbawieniu ich ziemi. Jeśli odwołanie od niej nie da efektu, z początkiem lipca grozi im eksmisja. Wołczykowie zapowiadają, że nigdzie się nie wyprowadzą, bo razem z trójką dzieci nie mają dokąd. Gotowi są wynająć ochroniarzy i bronić swojej własności. Czy drogowcy wyrzucą ich siłą? Tego w GDDKiA we Wrocławiu nikt nie mówi.
    – Są procedury i one będą obowiązywały – powtarza Agnieszka Paszkowska.

    Czasu coraz mniej
    Budowa nowego odcinka autostrady powinna się zakończyć do końca 2008 roku. Pochłonie ponad 307 mln euro, z których 252 mln wyłożyła UE. Jeśli termin nie zostanie dotrzymany, Polska będzie musiała zwrócić pieniądze.



    Janusz Pawul - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171452
    07.06.2007
    6.06.2007

    Betonowanie skrzydełek wiaduktu WD44 na węźle Bolesławiec



    Zbrojenie podpór wiaduktu WD44 na węźle Bolesławiec



    Roboty ziemne pod most MA31 na Kwisie



    Zabijanie pali pod przyczółek zachodni mostu MA42 na Bobrze



    Budowa drogi serwisowej przy wiadukcie WD36 ( w środku Borów Dolnośląskich)



    Opisy zdjęć: Władek kluczewski - http://www.wroclaw.dolny.slask.pl

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171452
    28.06.2007
    28.06

    Przecięcie trasy A-4 z linią kolejową Węgliniec-Bolesławiec



    Km 32 . Nowa Wieś i Kierżno. Most MA 31 nad Kwisą



    Na pierwszym planie wiadukt WD30 w Nowej Wsi nad drogą 357. Widok na wschód



    Nowa Wieś, km 32 widok na wschód



    Most Ma 31 na Kwisie



    Miejsce wiaduktu WA 33



    Miejsce przejscia dla zwierząt na szlaku żagańskim



    Miejsce wiaduktu WD 36 na drodze leśnej Dobra- Osieczów



    Miejsce wiaduktu WA 37 na drodze nr 350 Bolesławiec-Osiecznica



    KM 40-36 widok na zachód



    Roboty ziemne przez Puszczę Bolesławiecką



  • Slaworow
    Slaworow 331
    28.06.2007
    Boli trochę, że przez środek lasu wytyczona jest ta autostrada.... :-/ :-/

  • WroFanatyk  ADMIN
    WroFanatyk 12669
    28.06.2007
    ...a gdzie miała iść? Pod ziemią? ;)

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171452
    06.07.2007
  • Amilo
    Amilo 120
    06.07.2007
    "Slaworow" napisał:
    Boli trochę, że przez środek lasu wytyczona jest ta autostrada.... :-/ :-/


    Może i boli ale chyba wolisz autostrade niż starą 4 ;)

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171452
    09.07.2007
    Droga powstaje, domy pękają - Budują autostradę kosztem mieszkańców


    Pękające ściany, talerze skaczące na półkach i nieustanny hałas – to skutki budowy odcinka autostrady Krzyżowa – Zgorzelec w Nowej Wsi. – Będą musieli zapłacić nam odszkodowania za zniszczone domy – mówi Bronisława Jasińska

    Pani Bronisława denerwuje się pokazując pęknięcia na elewacji domu, bo remontowała go dwa lata temu, a po budowie autostrady znów będzie nadawał się do remontu. Pęknięcia są widoczne na zewnątrz i wewnątrz.

    Nie da się żyć

    – Wykupywali od ludzi tylko domy w odległości do 50 metrów od planowanej drogi. Kupili tylko osiem – skarży się Bronisława Jasińska. – Żałuję, bo miałabym dom gdzie indziej i miałabym święty spokój. A tak, to tu się nie da mieszkać. Talerze dzwonią mi na półkach.
    Podobną sytuację mają sąsiedzi.
    – Kładę się, a tu leżanka się trzęsie, nie da się wytrzymać – mówi Józef Szymczak. – Z jednej strony warczą maszyny, z drugiej pędzące auta, człowiek nie ma chwili spokoju. Najgorsze, że ściany pękają.
    Ten problem dostrzeżono i na razie przyjechała komisja, która porobiła zdjęcia.
    – Niby mają porównać stan domów sprzed rozpoczęcia prac i jak skończą budowę – mówi Bronisława Jasińska. – Tylko jak mogą porównać, skoro robili zdjęcia już po rozpoczęciu robót, kiedy ściany popękały. Odszkodowania na pewno nam się należą, ale nie wierzę, że coś dostaniemy.

    Chcą rekompensaty

    Pani Bronisława zgodziła się na oddanie pod budowę nasypu autostrady części swojego podwórka. Dziś żałuje decyzji.
    – Wiem, że ta droga jest potrzebna wszystkim, nam także ułatwi życie – mówi mieszkanka Nowej Wsi. – Ale powinni się bardziej z nami liczyć, wykupić nasze gospodarstwa albo pomyśleć o jakiejś rekompensacie.
    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie dostała jednak na razie od mieszkańców żadnych skarg. Twierdzi, że stan budynków jest monitorowany od początku budowy.

    Sprawdzają szkody

    – Zanim wykonawca rozpoczął prace budowlane, najpierw sprawdził teren i zrobił inwentaryzację infrastruktury – tłumaczy Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA. – Za wszelkie szkody wynikłe podczas budowy odpowiada wykonawca. Teren jest monitorowany na bieżąco. Ciągle jest oceniany stan budynków znajdujących się najbliżej budowy.
    Mrugasiewicz obiecuje, że po zakończeniu prac zostanie przeanalizowany stan domów sprzed budowy i po niej. Zrobią to rzeczoznawcy.
    – Jeśli ekspertyzy wykażą jakiekolwiek uszkodzenia, straty zostaną pokryte – mówi Artur Mrugasiewicz. •

    Bernard Łętowski - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

    http://zgorzelec.naszemiasto.pl/wydarzenia/747815.html

  • Anonymous
    Anonymous
    13.07.2007
    Cześć wszystkim mam pytanie ma ktoś może jakieś zdjęcia lub informacje na temat wiaduktu który ma powstać na autostradzie A4 między Zgorzelcem a Krzyżową wiadukt WD-45. Pytam bo tematem mojej pracy dyplomowej jest projekt właśnie tego wiaduktu. bardzo bym prosił o odpowiedz.

  • Darek
    Darek 5495
    31.07.2007
    poniedziałek, 30 lipca 2007 godz. 19:34

    Nowa decyzja


    Nową decyzję lokalizacyjną fragmentu autostrady A4 wyda wojewoda dolnośląski. Chodzi o odcinek z Bolesławca do Krzywej.



    Dzięki temu budowę ostatniego na Dolnym Śląsku brakującego odcinka autostrady będzie można rozpocząć przed zakończeniem długotrwałej procedury wywłaszczania właścicieli działek, którzy nie chcą pozbyć się swoich gruntów.

    Pozwolenie na budowę autostrady ze Zgorzelca do Bolesławca wojewoda wydał marcu. Prace trwają od kwietnia. Problem w tym, że pod budowę ostatniego, 6-kilometrowego odcinka drogi, urzędnikom nie udało się wykupić wszystkich gruntów.

    W marcu szefowie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad deklarowali, że do sierpnia wywłaszczą opornych właścicieli. Nic z tego...

    Przejmowanie gruntów opóźniają między innymi ciągle zmieniające się przepisy. Wiosną kompetencje związane z wywłaszczeniami przekazano z urzędów wojewódzkich do powiatowych, choć nie na długo. W lipcu weszła w życie kolejna ustawa, która przywróciła te uprawnienia wojewodom.

    Działek na planowanej trasie autostrady nie chcą sprzedać między innymi biznesmeni z Warszawy i… Józef Pikuła, rolnik z Kraśnika.

    Teraz nowa ustawa o drogach krajowych umożliwia rozpoczęcie budowy po wydaniu decyzji lokalizacyjnej, bez konieczności ukończenia procedur wywłaszczeniowych.

    Reporter: Albert Bystroński

    tvp3wroclaw

  • Slaworow
    Slaworow 331
    31.07.2007
    A jeśli ktoś na tej trasie ma dom? Wydana decyzja lokalizacyjna zezwala na budowę, czyli też na jego rozbiórkę - gdzie w takim razie ma się podziać właściciel, który jeszcze nie dostał pieniędzy za majątek?
    Co, jeśli urząd zapłaci mu za mało, tzn że za uzyskane pieniądze nie będzie go stać na wykup ziemi i postawienie domu gdzieś indziej?

  • Darek
    Darek 5495
    25.08.2007
    Fotorelacja pana Kluczewskiego z wroclaw.dolny.slask.pl z 6 i 24 sierpnia 2007:


    Chudy beton na km 22 w Wykrotach. Widok na zachód



    Układanie i walcowanie chudego betonu, km 22. Widok na wschód



    Podpory wiaduktu na drodze Dobra - Osieczów, km 37.5. Po obu stronach widoczne drogi serwisowe. Widok na wschód



    Szalunek przyczółka wschodniego mostu na Kwisie

    24 sierpnia 2007



    Betonowanie pierwszej płyty na budowie. Wiadukt węzła Bolesławiec





    Wiadukt na drodze nr 297 i na węźle Bolesławiec. Widok na wschód



    Podpory nr 2 i 1 mostu na Bobrze. Montaż mostu tymczasowego