Miasto

Popularne miasta

Wrocław

  • 1353 inwestycje
  • 2978 wiadomości
  • 960 ogłoszeń
  • 202 firm

Kraków

  • 766 inwestycje
  • 3225 wiadomości
  • 2 ogłoszeń
  • 81 firm

Warszawa

  • 344 inwestycje
  • 2846 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 105 firm

Poznań

  • 325 inwestycje
  • 1150 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 52 firm

Katowice

  • 183 inwestycje
  • 1527 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 18 firm

Lublin

  • 168 inwestycje
  • 1226 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 7 firm

Gdańsk

  • 139 inwestycje
  • 1093 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Łódź

  • 87 inwestycje
  • 892 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 28 firm

Białystok

  • 70 inwestycje
  • 349 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Szczecin

  • 64 inwestycje
  • 609 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Bydgoszcz

  • 39 inwestycje
  • 290 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 11 firm

Toruń

  • 29 inwestycje
  • 365 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 3 firm
forum / dolnośląskie - infrastruktura i transport / Droga ekspresowa S8 Wrocław - Warszawa - Białystok

Droga ekspresowa S8 Wrocław - Warszawa - Białystok

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    22.05.2007
    Zamiast przez Łódż przez Bełchatów?



    Zabierają Łodzi S-8?

    Piotr Wasiak, wiol 2007-05-22, ostatnia aktualizacja 2007-05-22 18:12

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stwierdziła że S-8 powinna biec w okolicy Bełchatowa, omijając Łódź, Zduńską Wolę i Sieradz. - Blokady na drogach to tylko kwestia czasu - mówią przedstawiciele pokrzywdzonych miast.
    S-8 miała połączyć Wrocław z Łodzią, Warszawą i Białymstokiem. Przed rokiem pojawiły się jednak informacje, że GDDKiA chce pobudować drogę w okolicy Bełchatowa. Ministerstwo Transportu nakazało generalnej dyrekcji rozwiązać ten problem do końca maja.

    Poniedziałkowe spotkanie komisji generalnej dyrekcji oceniającej oba warianty było okryte tajemnicą. - Decyzja będzie ogłoszona pod koniec tygodnia. Wtedy uzasadnimy nasz wybór - ucina Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

    My dowiedzieliśmy się, że komisja wybrała przebieg przez Bełchatów. Powód? Wariant łódzki nie znajduje się w sieci dróg transeuropejskich. - Minister transportu Jerzy Polaczek tłumaczy, że Bruksela akceptuje trasę przez Bełchatów i tylko ten odcinek może zostać dofinansowany z funduszy unijnych - opowiada Piotr Krzywicki, poseł PiS.

    Ocenę komisji musi podpisać jeszcze Zbigniew Kotlarek, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. Ma czas do piątku. Jeśli droga miałaby przebiegać przez Bełchatów, konieczna będzie zmiana rozporządzenia Rady Ministrów, bo według niego S-8 ma przebiegać przez Łódź.

    Zablokują Zgierz i Sieradz

    Parlamentarzyści oraz samorządowcy z województwa łódzkiego zamierzają podjąć radykalne działania. - Droga S-8 i S-14 miały odciążyć ruch w Zgierzu. Obecne korki paraliżują miasto. Mieszkańcy tego już nie wytrzymują. Do tej pory uspokajaliśmy ich, że trasa niedługo powstanie. Teraz dowiadujemy się, że droga ma być wybudowana gdzie indziej. Blokady na drogach to tylko kwestia czasu - przewiduje Świętosław Gołek, wiceprezydent Zgierza.

    Także w Sieradzu nie wykluczają blokad na drogach. - Nie zdziwię się, jeśli mieszkańcy wyjdą protestować i zatrzymają ruch na dotychczasowych trasach. Nie będzie to trudne. Droga krajowa biegnąca przez Sieradz jest tak wąska, że wystarczą cztery osoby - mówi prezydent Sieradza Jerzy Walczak.

    - Ta decyzja jest polityczna, a nie merytoryczna. Będziemy żądać dokumentacji i uzasadnienia tego wyboru - mówi Andrzej Owczarek, senator PO. - Ktoś boi się, że Łódź stanie się komunikacyjnym centrum Polski. Warszawa woli, by Łódź stała się cichą sypialnią.

    Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że w październiku podczas kampanii na prezydenta Łodzi Jarosław Kaczyński w TVP 3 Łódź zapewnił, że S-8 nie zmieni planowanego przebiegu i pobiegnie w okolicach Łodzi. - O tym już wcześniej zdecydowano. Później doszło do pewnego nieporozumienia, pomyłki, a być może czegoś innego - uzasadniał premier wysłanie do Unii Europejskiej dokumentów z lokalizacją przez Bełchatów. - Będziemy musieli to zbadać, ale decyzja jest i proszę się nie martwić - zapewniał.

    Samorządowcy z województwa łódzkiego zarzucają teraz prezydentowi Łodzi Jerzemu Kropiwnickiemu zbagatelizowanie podejrzeń o przesunięciu S-8 pod Bełchatów. - Zapowiedzi premiera tak uspokoiły władze Łodzi, że prezydent nie chciał nawet z nami współpracować. Uważał, że wszystko jest załatwione - mówi Owczarek.

    Jerzy Walczak, prezydent Sieradza: - Przez 20 lat trzymaliśmy tereny w pasie planowanej budowy. Grunty były już w większości wykupione i przygotowane do wejścia firm budowlanych. Teraz robi się z nas idiotów. Na odebraniu Łodzi S-8 straci cały region. W jakim świetle stawia to prezydenta Kropiwnickiego, który razem z premierem zapewniał, że trasa będzie biegła w wariancie łódzkim? Przepadło Euro 2012, a teraz może przepaść S-8.

    Sprawa dla prokuratora

    Włodzimierz Tomaszewski, wiceprezydent, który jest teraz w Rzymie: - Żeby odsunąć trasę S-8 od Łodzi, trzeba zmienić rozporządzenie prezesa Rady Ministrów. Niemożliwe, żeby się to stało w najbliższych dniach. Zmiana projektu miałaby być przedstawiona na wspólnym posiedzeniu komisji rządu i samorządu. Wiemy, że w GDDKiA kombinuje, jak może i cały czas prowadzi jakieś manewry. Nawet teraz jesteśmy w stałym kontakcie z premierem Jarosławem Kaczyńskim i wicepremierem Przemysławem Gosiewskim. Unia Europejska kompletnie nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie, bo decyzja co do przebiegu dróg należy wyłącznie do polskiego rządu.

    Władze Łodzi grożą generalnej dyrekcji prokuratorem. W oświadczeniu przesłanym przez prezydenta Kropiwnickiego, który także jest w Rzymie, czytamy: "W razie podjęcia przez GDDKiA działań sprzecznych z rozstrzygnięciami Rady Ministrów rozważymy wystąpienie do prokuratury o zbadanie, czy przesłanki takich decyzji mają uzasadnienie merytoryczne".


    Źródło: Gazeta Wyborcza - Łódź

    http://miasta.gazeta.pl/lodz/1,35136,4153352.html

  • Poltek
    Poltek 16
    23.05.2007


    Chciałbym się dowiedzieć jakie są opinie forumowiczów na temat S8 i jej przebiegu.
    Czy według was powinna to być droga łącząca Wrocław z Warszawą czy Wrocław z Łodzią a dalej do Warszawy innymi drogami?

    Ja osobicie uważam że Łódź nie straci wiele na wariancie piotrkowskim gdyż odsunie on znaczną część ruchu tranzytowego z Wrocławia do Warszawy w stronę Piotrkowa. A przebieg w wariancie łódzkim jest złym pomysłem ponieważ wiekszość kierowców pojedzie dalej do Warszawy trasami A2 i A1 co zakorkuje je totalnie.

  • lukas
    lukas 443
    24.05.2007
    [quote:kcn0zfh4]pojedzie dalej do Warszawy trasami A2 i A1 co zakorkuje je totalnie.[/quote:kcn0zfh4]

    Nie pojedzie, bo za tamten odcinek zapłaci a Ską pojedzie za free

  • jc
    jc 983
    24.05.2007
    jestem za wariantem przez Łódż, bo dzięki temu Wrocław będzie miał dobre połąńczenie również z drugim co do wielkości miastem w Polsce

  • Slaworow
    Slaworow 331
    26.05.2007
    http://www.gddkia.gov.pl/article/inform ... c92cd9d59c

    "Którędy S8 - stanowisko Komisji Europejskiej

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że 22 maja br., otrzymała rozsyłane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego stanowisko Komisji Europejskiej z 7 maja br., w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S8, w którym Komisja informuje, że zgodnie z Decyzją nr 1692/96/EC droga S8 przebiega przez miejscowości: Wrocław-Syców-Kępno-Wieluń-Bełchatów-Piotrków Trybunalski-Warszawa. Komisja informuje także, że tylko ten przebieg – jako leżący w sieci TEN-T – może być współfinansowany przez Fundusz Spójności (art. 2.1. Rozporządzenia nr 1084/2006).
    Biorąc pod uwagę stanowisko Komisji Europejskiej oraz stanowiska władz samorządowych z województwa łódzkiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pragnie poinformować, że decyzję, co do ostatecznego przebiegu S8, podejmie w piątek, 1 czerwca 2007 roku."


    tzn już po sprawie ??

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    26.05.2007
    Biorąc pod uwagę stanowisko Komisji Europejskiej oraz stanowiska władz samorządowych z województwa łódzkiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pragnie poinformować, że decyzję, co do ostatecznego przebiegu S8, podejmie w piątek, 1 czerwca 2007 roku."

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    26.05.2007
    Piotr Wasiak

    2007-05-25, ostatnia aktualizacja 2007-05-25 20:41


    Dotarliśmy do listu z Komisji Europejskiej wysłanego do polskiego ministerstwa. Według pisma tylko wariant bełchatowski ma być współfinansowany przez Unię

    Ostateczna decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przebiegu trasy S-8 miała zapaść wczoraj. Nie zapadła. GDDKiA wydała jedynie komunikat, że rozstrzygnięcie będzie za tydzień i że otrzymała w tej sprawie stanowisko Komisji Europejskiej, która opowiada się za trasą przez Bełchatów.

    Generalna dyrekcja nie chciała pokazać pisma z KE - ani "Gazecie", ani europosłowi Jackowi Saryuszowi-Wolskiemu, przewodniczącemu komisji spraw zagranicznych. - To dziwne, ale odpowiedziano nam, że nie ma takiej możliwości - mówi Witold Gerlicz, dyrektor biura europosła.

    Dlaczego? - Dostaliśmy je do naszej wiadomości. Nie wiemy, czy możemy je przekazywać osobom trzecim - stwierdził Andrzej Maciejewski z GDDKiA.

    Udało nam się jednak dotrzeć do dokumentu, na który powołuje się generalna dyrekcja w swoim komunikacie. To list Jean Marie Seylera z Dyrekcji Generalnej Polityki Regionalnej Komisji Europejskiej do Jerzego Kwiecińskiego, wiceministra rozwoju regionalnego. Seyler napisał w nim, że tylko wariant bełchatowski może być dofinansowany z Funduszu Spójności, bo znajduje się w korytarzu sieci dróg europejskich TEN-T.

    Tymczasem Gerlicz powiedział nam wczoraj, że Jacek Saryusz-Wolski rozmawiał o S-8 z komisarzem Jaques'em Barrot, wiceprzewodniczącym KE ds. transportu. - Barrot nie widzi przeciwwskazań, by S-8 biegła przez Łódź. Stwierdził, że ani wariant bełchatowski, ani łódzki nie kolidują ze środowiskiem, więc oba mogą być dofinansowane przez unię. Wysłaliśmy już do komisji zapytanie w tej sprawie, aby mieć oficjalne potwierdzenie na piśmie - mówi Gerlicz.

    Cezary Grabarczyk, poseł PO: - Jeśli rzeczywiście komisja wydała takie stanowisko, to jest ono konsekwencją określenia przez polski rząd korytarza transeuropejskiego. Nie ma jednak żadnych przeciwwskazań, by ten korytarz zmienić. Tym bardziej że na mapach jest on zaznaczony przerywaną linią jako planowany.

    Jerzy Kropiwnicki, prezydent Łodzi, był wczoraj w Warszawie. - Prezydent zostawił premierowi Jarosławowi Kaczyńskiemu i wicepremierowi Gosiewskiemu pismo z interwencją w sprawie drogi S-8. Powstaje również list otwarty do prokuratora generalnego informujący o podejmowaniu przez generalną dyrekcję decyzji sprzecznych z rozporządzeniem Rady Ministrów - relacjonuje Kajus Augustyniak, rzecznik prezydenta.

    Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź

    http://miasta.gazeta.pl/lodz/1,35136,4176039.html

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    28.05.2007
    Łódź i Piotrków walczą o trasę S-8

    2007-05-27 23:14 Aktualizacja: 2007-05-28 01:33


    Kto ma drogę, ten rządzi

    Trasa S-8 połączy Wrocław z Warszawą i Białymstokiem. Miała pobiec przez Łódź, ale Komisja Europejska stwierdziła, że i taniej, i prościej będzie poprowadzić ją przez Piotrków Trybunalski. Ta logiczna na pozór sugestia stała się początkiem wojny między tymi miastami - pisze DZIENNIK. Stawką są inwestycje warte miliony euro. Nic dziwnego, sprawa poróżniła nawet posłów z tej samej partii.

    Budowa "ekspresówki" to szansa dla całego regionu. Oznacza wzrost wartości nieruchomości, przyjazd nowych inwestorów, a w konsekwencji tysiące miejsc pracy. Samorządowcy i parlamentarzyści z tego regionu skoczyli więc sobie do gardeł. Po dwóch stronach barykady stanęli nawet partyjni sojusznicy - Stefan Niesiołowski, senator PO z Łodzi, i Elżbieta Radziszewska, posłanka tej samej partii z Piotrkowa Trybunalskiego.

    "Nie możemy pozwolić na to, żeby Łódź traktowała południe regionu marginalnie. Piotrkowowi też potrzebni są inwestorzy" - mówiła wielokrotnie Radziszewska.

    Obie strony konfliktu imają się różnych sposobów, aby przekonać drogowców do swoich racji. Wysyłali już pocztówki do generalnej dyrekcji, pisali apele do władz państwowych, biegali nawet w specjalnie organizowanych sztafetach. Ostateczny werdykt ma zapaść 1 czerwca. Arbitrem w sporze będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

    Jaki będzie wyrok? "Weźmiemy pod uwagę stanowisko Komisji Europejskiej oraz stanowiska władz samorządowych z województwa łódzkiego" - mówi dyplomatycznie Artur Mrugasiewicz z GDDKiA.

    Wszystko wskazuje jednak, że drogowcy wymierzą policzek... Łodzi i trasa ominie stolicę regionu. Komisja Europejska przedstawiła argument trudny do zbicia: droga przez Bełchatów i Piotrków Trybunalski jest krótsza, a więc jej wytyczenie tamtędy będzie tańsze. A jeśli inwestycja ma być dofinansowana z unijnego Funduszu Spójności, to nie można sobie pozwolić na szastanie pieniędzmi.

    Piotrków jest więc niemal pewny wygranej. "Lobby łódzkie nic tutaj nie wskóra" - mówi DZIENNIKOWI Marian Błaszczyński, przewodniczący rady miasta.

    Łódź nie składa jednak broni. Władze tego miasta pokazują rozporządzenie Rady Ministrów, w którym przebieg trasy S-8 uwzględnia Łódź, a nie Piotrków. Powołują się na autorytet premiera Jarosława Kaczyńskiego, który zapewnił, że rozporządzenie nie będzie zmieniane. A nawet grożą generalnej dyrekcji.

    "W razie podjęcia przez GDDKiA działań sprzecznych z rozstrzygnięciami Rady Ministrów rozważymy wystąpienie do prokuratury" - oświadczył stanowczo Jerzy Kropiwnicki, prezydent Łodzi.

    Jedno jest pewne: samorządowcy obu zainteresowanych trasą S-8 miast zapowiadają, że w razie decyzji nie po ich myśli zablokują drogi.

    Maciej Stańczyk

    http://www.dziennik.pl/Default.aspx?Tab ... leId=46154

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    04.06.2007
    TRANSPORT Przebieg trasy Warszawa-Wrocław

    Droga ekspresowa S8 będzie biegła przez Piotrków


    Ważna trasa szybkiego ruchu Warszawa-Wrocław nie będzie przebiegała przez Łódź, tylko przez Piotrków Trybunalski.

    Planowana droga ekspresowa S8, która ma połączyć Warszawę z Wrocławiem, czyli dwa miasta, w których odbędą się mecze EURO 2012, ominie Łódź. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała, że droga będzie biec przez Piotrków Trybunalski.

    To cios dla Łodzi. Miasto liczyło na bezpośrednie połączenie z Warszawą, a główne trasy komunikacyjne ominą je z północy (autostrada A2) i południa (droga S8). Trasa miała przebiegać przez Łódź - taki wariant był wpisany w rządowe rozporządzenie opisujące przebieg najważniejszych dróg w Polsce.

    - Nie rozumiemy tej decyzji. To jest anarchizowanie państwa, planujemy w przyszłym tygodniu skierować zawiadomienie do prokuratury - mówi Kajus Augustyniak, rzecznik prezydenta Łodzi.

    - Przyjęte przez nas rozwiązanie jest uzasadnione. Jeśli S8 ma być budowana ze środków unijnego Funduszu Spójności, musi przebiegać przez europejski korytarz transportowy, czyli przez Piotrków Trybunalski. Jej koszt to kilka milardów złotych, nie ma możliwości sfinansowania jej z innego unijnego funduszu - przekonuje Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA.

    Dyrekcja chce wybudować drogę o parametrach zbliżonych do ekspresowej (dwa pasy, bezkolizyjne skrzyżowania), która połączy Łódź z S8 i z autostradą A1. Dodatkowo GDDKiA przebuduje krajową dwunastkę i czternastkę, by stworzyć dogodne warunki dojazdu do Pabianic i Sieradza.

    Zgodnie z rządowymi planami budowa S8 ma kosztować ponad 1,3 mld euro.

    ZE STRONY PRAWA

    Zgodnie z unijnym prawem na inwestycje drogowe w państwach członkowskich mogą być przeznaczone środki z dwóch europejskich funduszy: Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jednak z pierwszego źródła mogą być finansowane tylko inwestycje, które przebiegają przez europejskie korytarze transportowe w sieci TEN-T. Dotyczy to także projektów kolejowych oraz lotnisk.

    MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

    http://www.gazetaprawna.pl/?action=show ... .3.0.1.htm

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    04.06.2007
    Przebieg drogi S8 ostateczny

    wnp.pl (Dariusz Malinowski) 04.06.2007 13:25


    Nie jest możliwa zmiana przebiegu drogi ekspresowej S 8 - poinformował minister infrastruktury Jerzy Polaczek. PiS-owskiego ministra atakuje prezydent Łodzi także z PiS.

    Poszło o przebieg drogi ekspresowej Wrocław Białystok. Według już zatwierdzonego programu ma ona omijać Łódź, tymczasem według prezydenta Jerzego Kropiwnickiego taki przebieg nie ma racji bytu. Co więcej w ubiegłorocznych wyborach samorządowych Kropiwnicki „grał” przebiegiem drogi obiecując że będzie ona przechodziła w pobliżu Łodzi. Inny przebieg oznaczałby więc prestiżową porażkę prezydenta Łodzi.

    Zdaniem Polaczka na zmianę trasy przebiegu jest już zbyt późno. - Przebieg został już zatwierdzony. Inna trasa wiązałaby się z utratą pieniędzy z UE - mówi Polaczek.


    Chodzi o niebagatelne kwoty. Zgodnie z programem spójnościowym budowę kosztującej około 2 mld euro drogi aż w 85 proc. pokryje UE.

    - Jeżeli zmienimy przebieg te pieniądze przepadną - uważa Polaczek.

    Trasa z Białegostoku do Wrocawia ma być ukończona w 2015 roku. Dwa lata wcześniej ma być gotowy odcinek z Wrocławia do Warszawy.

  • Amilo
    Amilo 120
    04.06.2007
    No i dobrze niech idzie trasa przez Piotrków, Łódź ma połączenie z Wa-wą. Niech jest alternatywna trasa :thumleft:

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    12.06.2007
    Przez Bełchatów zamiast przez Łódź

    12.06.2007

    Wrocław nie będzie miał drogi ekspresowej łączącej go z Łodzią. Zamiast tego do Warszawy będziemy jeździć przez Syców, Kępno i Piotrków Trybunalski – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.


    Urzędnicy chcą zmienić przebieg trasy, mimo że premier Jarosław Kaczyński obiecywał poprowadzenie jej przez Łódź. Dlaczego? Swój wybór Generalna Dyrekcja uzasadnia długością trasy. W ten sposób ma być ona krótsza, co zdaniem Dyrekcji spowoduje, że poprawi się szybkość tranzytu przez Polskę.
    – Autostrady i drogi ekspresowe budowane są przede wszystkim po to, by skupiały rosnący ruch tranzytowy, odciążając w ten sposób drogi lokalne – uzasadnia Generalna Dyrekcja. Argumenty, że dzięki innemu rozwiązaniu „ósemka” łączyłaby ze sobą trzy duże miasta do urzędników nie trafiają. Mieszkańcy Łodzi, Sieradza, Zduńskiej Woli, Łasku i Pabianic, czyli tych miejscowości, do których przez pomysły urzędników Generalnej Dyrekcji będziemy jeździć kiepskimi drogami, nie zamierzają składać broni. W Zgierzu mieszkańcy już blokowali drogi. A prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki zawiadomił prokuraturę o popełnieniu przestępstwa w tej sprawie. Interweniować w Warszawie chcą także wrocławscy urzędnicy. O efektach ich starań będziemy informować.

    ACE

    http://wroclaw.echomiasta.pl/artykuly.php?czytaj=534

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    20.06.2007
    GDDKiA: decyzja ws. S8 nie była polityczna

    PAP 20.06.2007 14:22


    Decyzja dotycząca przebiegu drogi ekspresowej S8 nie była decyzją polityczną - zapewniał 20 czerwca dziennikarzy dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych(GDDKiA) i Autostrad Zbigniew Kotlarek.

    GDDKiA postanowiła na początku czerwca, że droga ekspresowa, której budowa ma kosztować ponad 4,2 mld zł, przebiegać będzie przez Piotrków Tryb. i Bełchatów, a nie Sieradz i Łódź.

    Według GDDKiA, wariant trasy S8 przez Bełchatów i Piotrków Tryb. leży w Transeuropejskim Korytarzu Transportowym (TKT), który jest naturalnym przebiegiem dla drogi S8. Zdaniem GDDKiA, istotnym argumentem przemawiającym za wybraniem tego wariantu jest stanowisko Komisji Europejskiej. Stwierdza ona, że dofinansowanie z Funduszu Spójności drogi S8 jest możliwe wyłącznie w przebiegu południowym, pomijającym Łódź.

    - Prace związane z przebiegiem drogi S8 przeprowadzaliśmy w oparciu o cały ciąg analiz. Wynikało z nich jednoznacznie, że droga S8 powinna przebiegać przez Piotrków Tryb. i Bełchatów. Dlatego właśnie podjęliśmy taką decyzję. Na pewno nie jest to decyzja polityczna - powiedział Kotlarek.

    Stanowisko Dyrekcji poparł minister transportu Jerzy Polaczek. Jego zdaniem, zmiana przebiegu trasy może oznaczać utratę unijnych środków na inwestycję (z funduszy unijnych miałoby być sfinansowane 85 proc. kosztów inwestycji).

    GDDKiA podjęła decyzję o przebudowie dróg krajowych nr 12 i 14, by stworzyć nowoczesne połączenie drogowe dla Pabianic, Łasku, Zduńskiej Woli i Sieradza. Nowa droga miałaby mieć - według zapowiedzi GDDKiA - parametry zbliżone do drogi ekspresowej, z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami; zostanie też połączona z autostradą A1, jak i drogą S8. W tym roku przeznaczone mają być na ten cel pierwsze środki finansowe w wysokości 200 tys. zł na zlecenie dokumentacji.

    - Wykorzystamy środki z Unii Europejskiej na budowę Transeuropejskiego Korytarza dla przebiegu drogi S8, natomiast z budżetu państwowego przeznaczonego na obwodnice, zbudujemy drogę przyspieszonego ruchu. Taka droga wyprowadzi ruch z miast i da dobrą komunikację pomiędzy kilkoma miastami. Może ona powstać do 2015 r. - mówił dyrektor.

    Kotlarek podczas konferencji prasowej odniósł się do zapowiedzi władz Łodzi dot. złożenia do prokuratury doniesienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez GDDKiA w sprawie przebiegu drogi S8. - Jesteśmy do dyspozycji. Nasze dziania, nasze decyzje były podjęte w dobrej wierze - podkreślił dyrektor.

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    28.06.2007
    GDDKiA: Dlaczego S8 przez Bełchatów?

    2007-06-27 09:42
    Źródło: GDDKiA
    mojeauto.pl


    Zarzuty złamania prawa i działania wbrew Rozporządzeniu Rady Ministrów, wniosek do prokuratury i blokady dróg to wynik decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która postanowiła (1 czerwca 2007 r.), by droga ekspresowa S8 przebiegała na terenie województwa łódzkiego przez Piotrków i Bełchatów, a nie Łódź, Pabianice, Łask, Zduńską Wolę i Sieradz.

    Stanowisko GDDKiA:
    1. Przebieg drogi S8 przez teren województwa łódzkiego, mimo istniejących zapisów w Rozporządzeniu Rady Ministrów o przebiegu autostrad i dróg ekspresowych, nigdy nie został poprzedzony odpowiednim badaniami i analizami technicznymi, ekonomicznymi, ruchowymi i środowiskowymi, co jest podstawą wyboru wariantu przebiegu każdej drogi.
    2. Zapis Rozporządzenia, który mówił, że S8 ma przebiegać „przez Łódź”, nie był wynikiem merytorycznej oceny, ale politycznej decyzji kolejnych władz.
    3. Uznając za konieczne uporządkowanie tej sprawy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła kilkumiesięczną, szczegółową analizę siedmiu wariantów przebiegu S8, badając: obecny i prognozowany ruch we wszystkich wariantach, koszty budowy i możliwości finansowania tej inwestycji, efektywność ekonomiczną, a także warunki środowiskowe.
    4. W efekcie przeprowadzonych prac okazało się, że najlepszą trasą dla S8 jest przebieg zbliżony do dziś istniejącej drogi krajowej nr 8 – Warszawa-Piotrków Trybunalski-Bełchatów-Wrocław.
    5. Pierwszorzędne dla wyboru wariantu analizy ruchu samochodów wykazały, że wybrany przez GDDKiA wariant będzie najlepszym pod kątem obsługi rosnącego ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych. Warto pamiętać, że droga ekspresowa – także S8 – służy przede wszystkim do przenoszenia ruchu na dużych odległościach, w tym właśnie tranzytu, a nie ruchu regionalnego, czy lokalnego, który występuje pomiędzy Łodzią a Kaliszem i przechodzi przez Pabianice, Łask, Zduńska Wolę i Sieradz. Badania – prowadzone przez GDDKiA i podmioty zewnętrzne - wykazały, że wybrany wariant przyjmie od 20 do 25% więcej samochodów od tzw. „wariantu łódzkiego”.
    6. Niezależnie od przebiegu S8 (drogi tranzytowej), GDDKiA zdecydowała, by zbudowane zostało nowe połączenie drogowe, które stanie się południową obwodnicą Łodzi oraz obwodnicą Pabianic, Łaska, Zduńskiej Woli i Sieradza. Trasa ta będzie zupełnie nową drogą, o nowym przebiegu; będzie drogą dwujezdniową z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Już w tym roku na jej przygotowanie przekazano pierwsze środki.
    7. Analiza finansowa pokazała, że koszt większości wariantów S8 kształtuje się powyżej 4 mld złotych, przy czym koszt wybranej trasy to 4 mld 265 mln PLN, a „wariantu łódzkiego” – 4 mld 278 mln PLN.
    8. Zasadnicza różnica pomiędzy wariantami to jednak źródło finansowania. Wybrana trasa leży w transeuropejskim korytarzu transportowym i jak taka może liczyć na dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Fakt ten został potwierdzony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Komisji Europejskiej. Tymczasem „wariant łódzki”, lezący poza korytarzem europejskim nie ma szans na sfinansowanie z Funduszu Spójności i realnych szans na sfinansowanie z innego źródła UE.
    9. Dodatkowo bezpłatna S8 w „wariancie łódzkim” na ok. 18 miałaby ten sam przebieg, co płatna autostrada A1. Gdyby tak się stało, Skarb Państwa musiałby wypłacać firmie eksploatującej A1 rekompensatę, której wysokość oszacowano na prawie 7 mld złotych w czasie trwania umowy z operatorem A1. Środki te obciążałyby budżet państwa.
    10. Do ważnych argumentów należy też fakt, iż tylko „wariant łódzki” przecina potencjalny obszar Natura 2000 – dolina rzeki Grabia. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w UE do czasu, gdy teren ten nie zostanie wpisany na listę obszarów Natura 2000 – nie mogą tam być prowadzone żadne działania inwestycyjne. Oznacza to brak możliwości rozpoczęcia budowy.

    GDDKiA utrzymuje, że decyzja o przebiegu S8 przez Piotrków i Bełchatów i decyzja o budowie nowej drogi na południu Łodzi stanowią optymalne rozwiązanie drogowe dla regionu, tym bardziej, że stanowią logiczny układ z autostradami A1 i A2, które również okalają Łódź.
    Dodatkowo w ocenie GDDKiA podjęta decyzja nie powoduje utraty środków unijnych, a także kolizji z obszarem Natura 2000. GDDKiA podkreśla, także że jej decyzja jest propozycją dla Rady Ministrów, która – jeśli przyjmie argumentację – musi zmienić wspomniane Rozporządzenie o przebiegu autostrad i dróg ekspresowych.

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    29.06.2007
  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    04.07.2007
    03 lipca 2007 godz. 19:27

    Nie-bezpieczna „ósemka”


    Akcja „Zwolnij” dotyczy na początek krajowej „ósemki” – drogi, na której najczęściej dochodzi do śmiertelnych wypadków.

    Akcję prowadzą już nie tylko policjanci. W kościołach do zdjęcia nogi z gazu przekonują też księża, a drogowcy ruszają z programem budowy nowych chodników i skrzyżowań.

    Ksiądz Zdzisław Chojecki krajową „ósemką” jeździ od ponad 20 lat. Na cmentarzu w Kobierzycach pochował wiele ofiar wypadków drogowych.

    Ze statystyk wynika, że krajowa „ósemka” to najbardziej niebezpieczna droga w Polsce. Tylko w ubiegłym roku doszło tu do prawie 170 wypadków.

    Na drodze stanie kilkadziesiąt fotoradarów, będą nowe chodniki, kładki dla pieszych, afisze, ulotki... i pozorowane wypadki. W akcję włączyli się księża, bo poszanowanie prawa drogowego to jest wypełnianie piatego przykazania: nie zabijaj.

    Jak mówi ksiądz Zdzisław – „akcja nie przyniesie cudów, ale jeśli ocali choć jedno ludzkie życie, to warto ją prowadzić”...

    Akcja potrwa do 2013 roku. A w kolejnych latach obejmie wszystkie drogi krajowe w Polsce.

    Reporterka: Halina Łabędzka


    tvp3wroclaw

    http://ww6.tvp.pl/1687,20070703519971.strona

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    10.07.2007
    Jak nie budować dróg. Poradnik dla urzędników.

    Piotr Anuszczyk, Piotr Wasiak 2007-07-08, ostatnia aktualizacja 2007-07-08 20:04


    Przed Polską trudne zadanie. GDDKiA zaplanowała wybudowanie do 2013 roku 960 km autostrad i ponad 2,7 tys. km dróg ekspresowych. Podpowiadamy drogowcom, jak sobie z tym (nie) poradzić.

    Błędy popełniane przy planowaniu i budowie dróg pokazuje historia S8.

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od ponad roku żongluje przebiegiem tej drogi ekspresowej, którą kolejne rządy zamierzają wybudować już od 1993 roku. Do tej pory urzędnikom udało się wybudować jedynie kilkadziesiąt z kilkuset kilometrów trasy. O wiele lepiej wychodzi GDDKiA wzniecanie lokalnych konfliktów.

    Czas nagli, bo większość dróg musi być oddana kierowcom przed piłkarskim Euro 2012. Co zrobić, by się nie wyrobić? Oto nasz poradnik.

    1. Urzędnik ma zawsze rację, a ludzie niech się kłócą

    Według rozporządzenia Rady Ministrów z 13 lutego 2007 r. S8 powinna połączyć Wrocław, Łódź i Warszawę. Mieszkańcy leżących na trasie Zduńskiej Woli, Łasku, Sieradza i Łodzi od dziesięciu lat czekają na jej budowę, bo S8 jednocześnie ma być obwodnicą ich miast.

    I nagle 20 czerwca br. GDDKiA nagle zdecydowała, że lepiej jednak wybudować S8 z pominięciem Łodzi, za to przez Wieluń i Bełchatów. Trudno o lepszy przepis na wzniecenie lokalnego konfliktu.

    Rozpoczęło się pisanie petycji, zbieranie podpisów i pikietowanie. Mieszkańcy Łasku, Sieradza i Zduńskiej Woli zorganizowali blokady na drodze krajowej nr 14 przebiegającej przez środek ich miast. - Nie jesteśmy za tak radykalnymi protestami, ale zmusili nas do tego urzędnicy z Warszawy. Wcześniej pisaliśmy petycje do urzędników. Nikt nas jednak nie słuchał i nie odpowiedział na nasze pisma. Dlatego postanowiliśmy wyjść na ulicę, by pokazać, jak ta trasa jest dla nas ważna - mówi Witold Kiełczyński z Sieradza, który uczestniczył w blokadach.

    Decyzje GDDKiA wywołały wściekłość również dlatego, że tworzone przez gminy wieloletnie plany zagospodarowania przestrzennego nagle stały się bezużyteczne. Mieszkańcy stracili też nadzieję na poprawę bezpieczeństwa i przyciągnięcie nowych inwestycji.

    Województwo podzieliło się na dwa obozy: północny - Łódź, Pabianice, Łask, Zduńska Wola i Sieradz oraz południowy - Bełchatów, Wieluń, Piotrków Trybunalski.

    Urzędnicy GDDKiA nie znaleźli dotąd czasu, by porozmawiać o problemie z mieszkańcami. - A my nie wytrzymamy dłużej w tych spalinach. Mieszkańcy miast, którym odebrano S8, zaczęli organizować blokady dróg - skarżą się mieszkańcy.

    Wojna o S8 trwa też w internecie. Każdy wariant ma swoich zwolenników, ci zakładają własne strony informacyjne i fora dyskusyjne. Tylko w portalu Gazeta.pl znajdziemy grubo ponad tysiąc wpisów w tej sprawie.

    I właśnie w internecie najlepiej widać, jakie szkody społeczne wyrządzają nieprzemyślane decyzje. "Flame war" (z ang. internetowa wojna na obelgi) objęła swoim zasięgiem m.in.: Wrocław, Łask, Zduńską Wolę, Sieradz, Łódź, Wieluń, Bełchatów, Zgierz czy nawet Radom. Przeciwnicy to: "pokurcze, debile czy niedorozwoje" - obie strony solidarnie dokładają sobie po równo. Na stronach tworzonych w Bełchatowie są przekreślone herby Łodzi i apele, by oderwać się od województwa. Na stronach łódzkich poczytamy o małomiasteczkowych kompleksach zapyziałego Bełchatowa. Licytacja, które z miast to zapadła dziura, a które jest zaściankiem, trwa.

    2. Nie stresuj się, gdy drogi się nie połączą. Niech się inni martwią

    Na początku roku okazało się, że GDDKiA tak zaplanowała przebieg S8, że na granicy województw łódzkiego i wielkopolskiego jej nitki zamiast się łączyć, mijają się o ponad 5 km.

    Gdy urzędnicy zorientowali się, że popełnili błąd, postanowili połączyć trasę. Skłócili jednak sąsiadujące ze sobą gminy Kępno i Wieruszów. Sęk w tym, że aby trasa się połączyła, należałoby zaprojektować ją obrzeżami Wieruszowa w pobliżu zabudowań, a na to nie zgadzali się mieszkańcy. Powiat kępiński też nie chciał zmienić jej przebiegu, ponieważ oznaczałoby to konieczność zmiany planu zagospodarowania przestrzennego i utratę obwodnicy. GDDKiA, nie potrafiąc rozwiązać konfliktu, pozostawiła problem samorządowcom z Wieruszowa i Kępna.

    Ci okazali się bardziej zaradni od urzędników z dyrekcji. Po kilku spotkaniach doszli do porozumienia.

    3. Niszcz zieleń i łam unijne prawo

    Zanim konflikt o S8 wybuchł w Łodzi, trasa zdążyła już podzielić całą Polskę. Wszystko dlatego, że GDDKiA postanowiła poprowadzić betonową estakadę przez Dolinę Rospudy, która jest na terenach Natura 2000, czyli chronionych przez UE. Zaprotestowali ekolodzy.

    Urzędnicy do swoich pomysłów nie zdołali przekonać Komisji Europejskiej. Polska została więc pozwana przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości, a budowa obwodnicy zapewne znacznie się opóźni.

    Efekt? Kolejne podziały społeczne. W marcu opinie Polaków w tej sprawie zbadał Ośrodek Badania Opinii Publicznej. Co druga z badanych osób odpowiedziała, że "w konflikcie o budowę obwodnicy przez Dolinę Rospudy stanęłaby po stronie ekologów". 39 proc. stanęłoby po stronie mieszkańców Augustowa, z których większość chce, by obwodnica powstała szybko, nawet za cenę zniszczenia cennej przyrodniczo doliny.


    4. Manipuluj kosztami

    GDDKiA upiera się, że Polskę stać na wybudowanie drogi przez Rospudę nawet bez unijnych dotacji. Koszty? Zależnie od wykonawcy wyniosą zapewne od 500 mln zł do niemal miliarda złotych. Z UE można by pozyskać przynajmniej połowę tej kwoty.

    Budowę tej samej drogi S8 w regionie łódzkim GDDKiA uzależniła właśnie od zdobycia unijnego dofinansowania. Drogowcy postanowili skorzystać z funduszu spójności UE. Aby to zrobić, trzeba jednak poprowadzić drogę południowym skrajem województwa, czyli przez Bełchatów i Piotrków (bo ten odcinek został zaliczony do współfinansowanego przez Unię korytarza transeuropejskiego). Urzędnicy GDDKiA tłumaczyli Łodzianom, że zabranie im drogi to jedyny sposób na zdobycie przez GDDKiA unijnego dofinansowania. Zdementowała to komisarz ds. rozwoju regionalnego Danuta Hübner. Jej zdaniem S8 przez Łódź też może liczyć na unijne dofinansowanie, tyle że z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

    Czas mija, koszty rosną, a budowa S8 w Łódzkiem, której koszty szacuje się na 4,5 mld zł, nadal nie może się rozpocząć.

    Niepokój łodzian jest uzasadniony. Jeśli budowa szybko się nie zacznie lub droga ekspresowa ominie miasto, to straty będą ogromne. Zgodnie z prowadzonymi badaniami przez działające na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego koło naukowe Uni-Logistics kilkadziesiąt dużych firm logistycznych funkcjonujących obecnie głównie w zachodniej Polsce planuje przeniesienie w najbliższych latach swoich centrów w okolice Łodzi. Warunek? Muszą powstać wszystkie planowane drogi. Stawką jest stworzenie nawet 60 tys. nowych miejsc pracy. Mocne argumenty ma też Łask: trasa S8 miała być niezbędna do dowozu zaopatrzenia na wojskowe lotnisko, gdzie od jesieni stacjonować będą myśliwce F-16.



    5. Każ premierowi po sobie posprzątać

    Nadal nie wiadomo, jak zakończy się łódzki konflikt. Zgodnie z prawem S8 ma biec przez Łódź. Ale GDDKiA zapowiedziała, że poprosi premiera Jarosława Kaczyńskiego o zmianę aktualnego rozporządzenia. Co zrobi premier? Podczas wyborów samorządowych obiecał łodzianom dwie rzeczy - pieniądze na rozbudowę lotniska i właśnie drogę S8. Łodzianie uwierzyli i na prezydenta wybrali popieranego przez PiS Jerzego Kropiwnickiego. Jarosław Kaczyński ma teraz twardy orzech do zgryzienia. Może dotrzymać swoich wyborczych obietnic i nie zabierać Łodzi S8. Wtedy jednak PiS straci poparcie na południu województwa łódzkiego. Jeśli zaś zdecyduje się zabrać Łodzi drogę S8, to poszkodowani mieszkańcy już zapowiedzieli, że nie pozwolą na budowę drogi w innym miejscu.

    6. Masz wątpliwości? Patrz punkt pierwszy

    Co to za droga?

    Polska S8 to fragment bardzo ważnej trasy europejskiej E67. Łączy ona ze sobą Czechy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię, dlatego trasę tę powszechnie nazywa się Via Baltica. Jej łączna długość to ok. 1,5 km, z czego aż ok. 700 km przebiega przez Polskę. Na razie tylko 20 km trasy spełnia standardy drogi ekspresowej. Przez pozostałe 680 km na terytorium Polski S8 jest drogą ekspresową tylko z nazwy.


    Źródło: Gazeta Wyborcza

    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/ ... 99391.html

  • Darek
    Darek 5495
    18.07.2007
    Krajowa ósemka będzie bezpieczniejsza

    Piotr Walczak 2007-07-18, ostatnia aktualizacja 2007-07-18 21:33



    Najdłuższa droga w kraju, najwięcej wypadków, najwięcej rannych i zabitych. Tę charakterystykę ma zmienić program "Drogi zaufania. Bezpieczna Ósemka".
    Dolnośląski odcinek ósemki liczy 180 km i zaczyna się w Kudowie Zdroju, a kończy w Sycowie. W ubiegłym roku na całej 800-kilometrowej trasie zginęło aż 167 osób. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie na tej drodze chce wprowadzić program "Drogi zaufania. Bezpieczna Ósemka". - Chcemy ograniczyć liczbę osób zabitych i rannych - mówi Waldemar Królikowski, z-ca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Statystycznie na polskich drogach co dwie godziny ginie człowiek. Przyczyny wypadków pozostają wciąż niezmienne - za duża prędkość, brawura za kierownicą, wymieszanie ruchu pieszych i samochodów oraz połączony ruch tranzytowy z lokalnym. A Unia Europejska wymaga wprowadzenia zdecydowanych działań, by poprawić bezpieczeństwo.

    Na całej ósemce ma zostać umieszczonych 90 fotoradarów. Na dolnośląskim jej odcinku już jest ustawionych 13. - Dodatkowo na całej trasie będzie 10 policyjnych patroli z wideorejestratorem - zapewnia Waldemar Królikowski.

    Oprócz kontroli prędkości, program zakłada doświetlenie przejść dla pieszych, wybudowanie chodników, kładek dla pieszych, barierek przy chodnikach. Organizatorzy zamierzają prowadzić też akcję informacyjną na temat bezpieczeństwa na drodze. Oprócz ulotek, plakatów, informacji w mediach i internecie, do kampanii włączą się parafie znajdujące się przy trasie.

    Znane postacie przypomną zasady rozsądnej jazdy, a usłyszą je kierowcy nie tylko w radiu, ale też w programach CB.

    Tylko w tym roku na poprawę bezpieczeństwa na ósemce zostanie wydanych 90 mln zł.


    Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    13.08.2007
  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    19.10.2007
    Węgiel zablokował S8

    Władzom i mieszkańcom Bełchatowa i Piotrkowa, którzy domagają się, by droga ekspresowa S8 przebiegała w południowej części województwa, niespodziewanie w sukurs przyszli geolodzy i górnicy. Według specjalistów, północny tzw. łódzki przebieg "ósemki" oznacza ciągłe remonty trasy. Sąsiadowałaby ona wtedy z planowaną złoczewską odkrywką bełchatowskiej kopalni. Pół miliarda ton węgla brunatnego w okolicy Złoczewa ma istotne znaczenie dla kopalni, która zasila największą polską elektrownię w Bełchatowie. Zwolennicy łódzkiego przebiegu S8 są zaskoczeni.

    Łódzki wariant S8 oznacza, że droga biegłaby 3 km od złoża. Łatwo wyobrazić sobie, co to może znaczyć. - Wystarczy spojrzeć na to, co dzieje się na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem. Tam też nie wzięto pod uwagę wpływu na inwestycję okolicznych kopalni - mówi prof. Ryszard Uberman, szef Katedry Górnictwa Odkrywkowego w krakowskiej AGH . - Droga się zapada, praktycznie nie opuszczają jej ekipy remontowe.

    Zdaniem prof. Ubermana, pod Złoczewem będzie identycznie: - To tylko trzy kilometry. Granica złoża nie jest granicą kopalni. Musi być miejsce na rurociągi i zaplecze techniczne.

    Ale nawet nie to jest najgorsze. - Żeby odkrywkowo wydobywać węgiel brunatny, złoże trzeba odwodnić. Efektem jest lej depresyjny, który powoduje obniżenie się terenu. To spowoduje zapadanie się trasy - tłumaczy prof. Uberman.

    Czy to oznacza, że Łódź straci "ósemkę"? Jacek Kaczorowski, prezes bełchatowskiej kopalni, podkreśla, że ze względu na bezpieczeństwo energetyczne Polski ze złoczewskiego złoża zrezygnować nie można. Gdy zabraknie węgla pod Bełchatowem i Szczercowem, Elektrownia Bełchatów będzie spalać złoczewski węgiel. Pół miliarda ton węgla elektrownia przetwarzałaby na energię przez 15 lat. Prezes unika jednoznacznej odpowiedzi w sprawie kolizji obu inwestycji. - Mogę tylko powiedzieć, że jeśli zaistnieje konflikt, to trasę S8 trzeba będzie puścić innym śladem - mówi.

    Nową przeszkodą zaskoczony jest Cezary Grabarczyk, sieradzki poseł PO i zwolennik wariantu łódzkiego S8.

    - Analizowałem dokumenty, ale w żadnym nie znalazłem słowa o złożu pod Złoczewem. Muszę to sprawdzić i przemyśleć. Na szczęście mamy trochę czasu, bo pewnie premier nie podejmie decyzji w tej sprawie przed wyborami - mówi sieradzki poseł.

    Kajus Augustyniak, rzecznik prezydenta Łodzi Jerzego Kropiwnickiego uważa, że sprawę złóż trzeba sprawdzić.

    - Ta trasa nie może ominąć Łodzi, zdaje się, że zwolennicy południowego wariantu robią wszystko, by ją nam odebrać - komentuje Augustyniak.

    Marcin Darda - Dziennik Łódzki



    http://lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/781232.html

  • Orzech ADMIN
    Orzech 171845
    27.10.2007
    PO chce przemianowania tej trasy z ekspresowej na autostradę:
    Z dzisiejszego wydania Rzeczpospolitej:

    Połączenie Wrocławia i Łodzi ma za to zyskać status autostrady. Zdaniem PO Wrocław jest bowiem najszybciej rozwijającą się metropolią.
    http://www.rp.pl/artykul/65385.html



  • Slaworow
    Slaworow 331
    27.10.2007
    To znaczy się jak to będzie? Po prostu zmienią kolor i podpis na mapie czy wyrzucą do kosza, to, co zdążono na dziś zaprojektować jako S i zaczną od nowa?

  • Slaworow
    Slaworow 331
    27.10.2007
    Jak to się stało, że nikt nie wkleił tu mapek przebiegu drogi S8 w województwie dolnośląskim...

    Węzeł "Pawłowice" - Węzeł "Dąbrowa" (Oleśnica):


    Węzeł "Cieśle" (Oleśnica) - Węzeł "Syców - Wschód":


    Widok ogólny:


  • jc
    jc 983
    27.10.2007
    super informacje ale szkoda że PO rezygnuje z planów budowy S5 do Poznania :(

  • Rafis
    Rafis 2301
    27.10.2007
    "jc" napisał:
    super informacje ale szkoda że PO rezygnuje z planów budowy S5 do Poznania :(


    nie rezygnuje tylko stwierdza oczywisty fakt, że nie da sie tego odcinka wybudować do 2012 roku o czym mówił PIS.