Corporate Social Responsibility w branży deweloperskiej

Corporate Social Responsibility w branży deweloperskiej

Kajtman
Kajtman
REKLAMA

Wielu deweloperów angażuje się w działalność pozadeweloperską, najczęściej kulturalną lub społeczną. Tendencje takie daje się zauważyć zwłaszcza w dużych miastach, Wrocławiu, Poznaniu czy Krakowie, ale także w mniejszych, w których dana firma ma swoją siedzibę. Pytanie tylko – dlaczego? Dlaczego deweloper nie zajmuje się tylko inwestowaniem, lecz również działa na polu zupełnie dla siebie obcym?

 

Odpowiedź nie jest trudna. Chodzi o społeczną odpowiedzialność biznesu, nazwa pochodzi z angielskiego Corporate Social Responsibility (CSR) i oznacza – jak łatwo się domyślić – branie odpowiedzialności za swoje działania. Nie chodzi tu jednak tylko o odpowiedzialność za inwestycję, którą się realizuje, ale również odpowiedzialność za przestrzeń społeczną, w której się funkcjonuje.

 

Innymi słowy, CSR to uwzględnianie szeroko rozumianych interesów społecznych podczas budowania strategii rozwoju firmy. W głównej mierze społeczna odpowiedzialność biznesu polega na angażowaniu się w różnego rodzaju przedsięwzięcia społeczno-kulturalne, które nie przynoszą deweloperowi zysku materialnego, lecz symboliczny.

 

Nie zawsze jednak deweloper angażuje się w działalność społeczno-kulturową. Często bywa bowiem tak, że podczas realizacji swoich inwestycji szczególnie dba o ochronę środowiska, za przykład można podać zielone budownictwo firmy Skanska czy proekologiczne inwestycje Inter Ikea Center Group.

 

Niejednokrotnie się zdarza, że zysk symboliczny jest o wiele ważniejszy, ponieważ pomaga w pozycjonowaniu marki w umyśle odbiorcy, a przede wszystkim realnie przyczynia się do rozwoju kultury, a nie tylko infrastruktury. Dzięki temu „ociepla się” wizerunek dewelopera, który nie jest już tylko utożsamiany ze sprzedawcą – zapewne dla wielu z nas – drogiego i luksusowego towaru, jakim jest mieszkanie, ale staje się także opiekunem przestrzeni, która nas otacza. Opiekunem w pełni zaangażowanym w jej rozwój i biorącym za nią odpowiedzialność

REKLAMA

 

– Pojęcie Corporate Social Responsibility znane było już na początku lat 60., ale do powszechnego użycia w krajach anglosaskich weszło dopiero w połowie lat 80. Można powiedzieć, że dzisiaj przeżywamy renesans społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce, gdzie jeszcze do niedawna, mało który przedsiębiorca interesował się tym, co go otacza. CSR to nie tylko wspomaganie inicjatyw kulturowych, ale przede wszystkim dzielenie się swoim majątkiem z tymi, którzy tego potrzebują – mówi Romuald Mariol z PolishProperty.eu. 

 

Dobrym przykładem działalności z zakresu CSR jest wrocławski deweloper Grupa Archicom, który szeroko angażuje się w różnego rodzaju wydarzenia kulturalne odbywające się na terenie miasta. Przykładem może być np. sponsorowanie działalności architekta – Wacława Kamockiego. W zeszłym roku deweloper przygotował również wystawę, na której swoje prace prezentowali malarze, rzeźbiarze i ceramicy. Spotkanie odbyło się w Loftach Platinum – jednej z inwestycji Grupy Archicom.

 

Wśród innych inicjatyw tego typu, warto wspomnieć o działalności poznańskiego dewelopera, firmie Agrobex, który sponsorował akademię piłkarską w Swarzędzu i Teatr Za Jeden Uśmiech. Wielu deweloperów decyduje się na działalność bardziej „praktyczną”. I tak np. UWI Inwestycje S.A. rewitalizuje poznańskie zabytki (pomniki, rzeźby, a nawet organy w miejscowej katedrze), natomiast Family House wspiera finansowo fundację im. Bohdana Smolenia.

 

Każda tego typu działalność jest – rzecz jasna – korzystna zarówno dla jednej, jak i drugiej strony – co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Warto jednak zwrócić uwagę, że dzięki niej wiemy, że „po drugiej stronie” siedzą ludzie, którym na nas zależy, którzy niczym się od nas nie różnią, a to jest z pewnością bezcenne.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA