Optymalizacja kosztów eksploatacyjnych – raport Cushman & Wakefield

Optymalizacja kosztów eksploatacyjnych – raport Cushman & Wakefield

Polska
Kajtman
Kajtman
REKLAMA
Rynek biurowy w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Rosną wymagania najemców dotyczące m.in. optymalizacji kosztów. Firma Cushman & Wakefield przygotowała kolejny raport z cyklu „Z perspektywy najemcy” szczegółowo opisujący zagadnienie opłat eksploatacyjnych w nowoczesnych budynkach biurowych klasy A i B.
Opłaty eksploatacyjne stanowią obecnie znaczną część kosztów ponoszonych przez użytkowników nieruchomości w związku z wynajmowaną powierzchnią biurową. Największą część tych opłat stanowią media (28%), na drugim miejscu znajdują się podatki i inne opłaty (24%), a na trzecim konserwacja i naprawy bieżące (20%).
Znajomość rodzajów kosztów operacyjnych wchodzących w skład opłaty eksploatacyjnej oraz właściwe rozumienie sposobu jej rozliczenia są kluczowe w całym procesie związanym z najmem i użytkowaniem powierzchni biurowej. Dotyczy to zarówno wyboru budynku, jak i optymalnego rozplanowania przestrzeni, jest także pomocne przy negocjacji umowy najmu oraz efektywnym zarządzaniu nieruchomością.
Już na etapie podejmowania decyzji dotyczącej nowego biura najemcy powinni zwrócić szczególną uwagę na rozwiązania energooszczędne, które pozwalają na efektywniejsze funkcjonowanie obiektu biurowego, a w rezultacie mogą prowadzić do uzyskania realnych oszczędności w kosztach operacyjnych. Kluczową kwestią jest także stosowanie w umowach najmu zamkniętego katalogu opłat eksploatacyjnych oraz ustalenie górnego limitu kwoty, o jaką wynajmujący może je podwyższyć – mówi Katarzyna Lipka, Associate Director z działu Doradztwa i Badań Rynkowych firmy Cushman & Wakefield.
REKLAMA
Według badania Cushman & Wakefield wartość opłat eksploatacyjnych może stanowić nawet 20-25% łącznych kosztów związanych z najmem powierzchni. Najwyższe stawki opłaty eksploatacyjnej notowane są w budynkach biurowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu, a najniższe w Lublinie.
Seria „Z perspektywy najemcy” to cykl raportów, które tworzą kompendium wiedzy dla najemców nieruchomości komercyjnych. Dzięki niej użytkownicy biurowców i centrów handlowych mają dostęp do najważniejszych trendów, dokładnych informacji i porad, które ułatwiają codzienną organizację życia najemców i pomagają przy negocjacji umów z wynajmującymi.
Cushman & Wakefield jako lider na rynku firm zarządzających nieruchomościami w Polsce wspiera wynajmujących i najemców w zakresie obniżania kosztów eksploatacyjnych, promując dobre praktyki oraz efektywne i innowacyjne rozwiązania – mówi dr Zuzanna Paciorkiewicz, Dyrektor, Business Space Asset Services, Cushman & Wakefield.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA