Stabilny rozwój rynku handlowego w Polsceźródło: Materiały inwestora

Stabilny rozwój rynku handlowego w Polsce

Polska
Kajtman
Kajtman
REKLAMA
Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje rynek powierzchni handlowych w Polsce w najnowszym raporcie "Rynek handlowy w Polsce". Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej na koniec 2016 roku osiągnęły poziom blisko 14 mln mkw. Dominującym formatem na polskim rynku pozostają centra handlowe (73%), magazyny handlowe (18%), parki handlowe (8%) oraz centra wyprzedażowe (1%). W ubiegłym roku oddano 460 600 mkw. nowoczesnej powierzchni, z czego ponad trzy czwarte w formacie centrów handlowych. W 2016 r. otwarto 22 nowe obiekty: 15 centrów handlowych (z których największymi były centrum handlowe Posnania w Poznaniu – 99 tys. mkw. oraz Galeria Metropolia w Gdańsku – 34 tys. mkw.), dwa parki handlowe i pięć magazynów wolnostojących. Natomiast w ramach rozbudowy i modernizacji 13 obiektów handlowych oddano do użytku 74 tys. mkw. powierzchni najmu, co stanowi 16% całkowitej podaży rocznej.
Aktualnie w budowie znajduje się ok. 650 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 86% (560 tys. mkw.) planowane jest do otwarcia na 2017 r. Największymi obiektami będą Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu, Serenada w Krakowie oraz Gemini Park w Tychach. W ośmiu największych aglomeracjach około 300 tys. mkw. powierzchni zostanie oddane w formie nowych obiektów lub po rozbudowach, m.in. Arkadia w Warszawie, Galaxy w Szczecinie, czy Franowo Park Handlowy w Poznaniu. Na ten rok, na wszystkich rynkach planowane są kolejne otwarcia mniejszych obiektów w formacie parków handlowych i strip malli m.in. w Krakowie i Piasecznie k. Warszawy, jak i Oławie, Kętach czy Zakopanem. Natomiast do 18% powinien wzrosnąć udział małych miast, poniżej 100 tys. mieszkańców, w całkowitej podaży powierzchni handlowej.
Znaczącym wydarzeniem w tym roku będzie otwarcie Galerii Północnej w Warszawie, pierwszego tak dużego obiektu w stolicy od dziesięciu lat. Podobnie jak w 2016 roku zasoby rynku powiększą się o kolejne 0,5 mln mkw., z czego większość zostanie wybudowana w głównych miastach. W związku z utrzymującą się konkurencją zarówno między deweloperami, jak i najemcami obserwujemy zmiany jakościowe. Dotyczą one modernizacji i rozbudowy istniejących powierzchni, a także prowadzenia działalności sieci handlowych, w tym rozwijającej się sprzedaży wielokanałowej – mówi Renata Kusznierska, Partner, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.
W roku 2016 popyt na nowoczesną powierzchnię handlową utrzymywał się na wysokim poziomie i był generowany przez rozwijające się sieci różnych branż z sektora średniej półki cenowej, m.in. sportowej, modowej, czy drogeryjnej. Jednym z powodów modernizacji i rozbudowy istniejących obiektów były rosnące wymagania klientów oczekujących nowej oferty rozrywkowej. Dlatego zaobserwowano m.in. ekspansję sieci klubów fitness oraz kin. Zmiany jakościowe przechodziły również sieci o ugruntowanej pozycji, których celem było wprowadzanie nowych standardów. Zmiany dotyczyły operatorów wszystkich branż.
Oprócz już działających operatorów na polskim rynku pojawiły się 22 nowe marki handlowe, m.in. Skechers, NYX Cosmetics, Kanz, Steve Madden, Forever 21, &Other Stories, czy Maxi Bazar. W 2016 roku swój pierwszy stacjonarny sklep w całej Europie otworzyła firma Westwing Home & Living, która wcześniej działała tylko w kanale on-line.
REKLAMA
W następnych latach spodziewamy się debiutu około 10-20 nowych marek rocznie. Głównymi barierami wejścia popularnych zachodnich marek do Polski są niska siła nabywcza Polaków, która obecnie jest o połowę niższa od średniej siły nabywczej per capita w Europie oraz brak wspólnej waluty, utrudniającej rozliczenia finansowo-księgowe – mówi Kamila Wykrota, Partner, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych w Cushman & Wakefield.
W ubiegłym roku zakończono także proces rebrandingu przejętych w 2014 roku przez Auchan hipermarketów Real, a także dalszą konsolidację na rynku DIY, głównie przez sieci Leroy Merlin i Bricomarche. W ubiegłym roku z polskiego rynku handlowego wycofały się m.in. Mothercare, Brice, Kari oraz sieci spożywcze Marcpol i Alma (obecnie w trakcie likwidacji sieci). Wyjście z rynku zapowiedziały również Marks & Spencer i Dorothy Perkins.
Czynsze w najlepszych centrach handlowych pozostają stabilne. Najwyższe stawki utrzymują się w najpopularniejszych centrach handlowych Warszawy i osiągają 120-140 euro za mkw. miesięcznie, w pozostałych obiektach w stolicy stawki czynszu "prime" sięgają 100 euro za mkw. miesięcznie. Natomiast w innych aglomeracjach stawkami najmu są na poziomie 40-50 euro za mkw. miesięcznie.
Pomimo niższej niż w poprzednich latach podaży nowej powierzchni, rynek handlowy rozwijał się stabilnie w 2016 roku. Otwarto 22 nowe obiekty handlowe i zakończono 13 rozbudów istniejących centrów. Rok 2016 zapamiętamy m.in. jako datę otwarcia jednego z największych centrów handlowych w kraju, prawie 100-tysięcznej Posnanii. Na polski rynek handlowy weszły 22 nowe marki, podczas gdy kilka zakończyło działalność. Miniony rok to czas dynamicznej ekspansji marek modowych i sportowych oraz rozwoju stref gastronomiczno-rozrywkowych w polskich centrach handlowych, które znajdują się w fazie modernizacji i dostosowania oferty do rosnących oczekiwań klientów – mówi Magdalena Sadal, starszy konsultant w Dziale Doradztwa i Badań Rynkowych Cushman & Wakefield, autorka raportu.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA