Warszawski rynek handlowy urósł o 64 000 mkw. w 2015 r.

Warszawski rynek handlowy urósł o 64 000 mkw. w 2015 r.

Warszawa
Kajtman
Kajtman
REKLAMA
Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku powierzchni handlowych w Aglomeracji Warszawskiej po IV kwartale 2015 r.
Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący łącznie ok. 1,65 mln mkw. powierzchni najmu w ramach takich formatów jak: centra handlowe (ponad 1,14 mln mkw.), parki handlowe (265 000 mkw.), wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (186 000 mkw.) czy centra wyprzedażowe (56 000 mkw.).
Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce, informuje: „W 2015 r. Aglomeracja Warszawska wzbogaciła się o 64 000 mkw. nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowej podaży oddano do użytku w ramach centrów handlowych – 45 900 mkw. Z kolei największym projektem ukończonym w ubiegłym roku była rozbudowa Wola Parku”.
– „Aglomeracja Warszawy, ze średnim nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 447 mkw. na 1 000 mieszkańców, wciąż pozostaje jednym z najmniej nasyconych rynków w kraju, za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem. Sytuacja ta może ulec zmianie w perspektywie średnio- i długoterminowej, z uwagi na fakt, że ok. 120 000 mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. Na centra handlowe przypada aż 106 700 mkw., a największym powstającym obecnie projektem jest Galeria Północna na Białołęce” – dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.
REKLAMA
Popyt– „Warszawa pozostaje przyczółkiem do debiutu i ekspansji w Polsce dla wielu zagranicznych marek, w szczególności tych poszukujących prestiżowych lokalizacji. W 2015 r. na stołecznym rynku zadebiutowały międzynarodowe marki modowe – Superdry, Kiabi, Courir czy kosmetyczne – Origins. Rozwijał się również segment spożywczy i restauracyjny wraz z wejściem do Warszawy takich sieci jak Paul, Fuddruckers, Dairy Queen, Benihana czy Dunkin’ Donuts” – wymienia Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Powierzchnie niewynajętePoziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych wynosi obecnie 1,5%, co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 000 mieszkańców (3,1%).
CzynszeMiesięczne czynsze typu prime za mkw. w wiodących centrach handlowych sięgnęły 110-130 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.
– „Wśród najważniejszych trendów, jakie obserwujemy na rynku handlowym w Aglomeracji Warszawskiej, warto wymienić rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów czy powstawanie projektów wielofunkcyjnych. Wciąż jest też miejsce na tradycyjne centra handlowe, o czym świadczy budowa Galerii Północnej” – podsumowuje Anna Wysocka.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA