Sprzedajmy Śląsk, poprawmy jakość życia - TUMW ma pomysł na budżet Wrocławia

Sprzedajmy Śląsk, poprawmy jakość życia - TUMW ma pomysł na budżet Wrocławia

Wrocław
tuWroclaw.com
tuWroclaw.com
REKLAMA

Członkowie Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia przedstawili swoje wnioski do przyszłorocznego budżetu miasta. Chcą, by magistrat sprzedał swoje udziały w piłkarskim Śląsku, a zarobione na tym pieniądze przeznaczył na poprawę jakości życia. Chodzi o zwiększenie nakładów m.in. na budowę torowisk, remonty kamienic, rozbudowę dróg rowerowych, przedłużenie linii tramwaju Plus do ul. Baciarellego, a także zakup jednośladów dla... straży miejskiej.

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia właśnie zaprezentowało swoje postulaty do budżetu Wrocławia na 2013 rok. Przedstawiciele TUMW tłumaczą, że ich propozycje są finansowo neutralne – planowane wpływy dokładnie pokrywają planowane wydatki.

Zwiększenie wpływów do budżetu o łącznie 40 mln złotych powinno zdaniem członów stowarzyszenia nastąpić poprzez sprzedaż udziałów Gminy Wrocław w spółce WKS Śląsk Wrocław (28 mln zł) i zaniechanie dofinansowywania piłkarskiej spółki (12 mln zł).

- Śląsk jest dziś mistrzem Polski. Gmina Wrocław powinna zrealizować swój plan i sprzedać udziały w klubie zarówno dla dobra klubu, kibiców jak i miejskiego budżetu. Lepszego momentu na taki krok nie będzie - argumentują członkowie TUMW.

Tłumaczą, że pieniędzy w klubie brakuje, większościowy właściciel nie jest skłonny do inwestycji, a w sytuacji kryzysu nie można już dowolnie pompować w niego środków z budżetu miasta. Dodają, że sport nie należy do ustawowych zadań własnych gminy.

- Kilka tygodni temu magistrat szacował wartość 51% akcji będących w posiadaniu Zygmunta Solorza na 30 mln złotych. 49% udziałów należących do miasta powinno być warte około 28 mln złotych, uwzględniając dyskonto za pakiet mniejszościowy. Co więcej, w 2012 roku dofinansowano Śląsk kwotą 12 mln złotych, więc rezygnacja z tego w roku 2013 pozwoli zaoszczędzić łącznie 40 mln złotych - wyliczają przedstawiciele TUMW.

W zamian członkowie stowarzyszenia postulują zwiększenie nakładów na bieżące utrzymanie torowisk z 1,1 mln zł w 2012 roku do 5,5 mln zł w 2013 roku.

- Pomimo przeznaczenia wysokich funduszy na budowę nowych tras tramwajowych te już istniejące są wyraźnie niedoinwestowane, czego potwierdzeniem są gęsto rozsiane ograniczenia prędkości, liczne doraźne nocne remonty oraz częste wykolejenia tramwajów - wyjaśniają członkowie TUMW.

TUMW chce też, by na program rewitalizacji wrocławskich kamienic (tzw. program ''100 kamienic'') zwiększono w przyszłym roku nakłady z 13,5 mln do 30 mln zł. Domagają się też rozbudowy układu komunikacyjnego w rejonie osiedla Bartoszowice za 2 mln zł.

- Wnosimy o przedłużenie linii tramwajowej na Biskupin do pętli przy ul. Baciarellego, zgodnie z Planem Generalnym Tramwaju Plus opracowanym w 2007 roku na zlecenie miasta przez firmę doradczą Ernst&Young. Rozwiązanie to pozwoli na przywrócenie mieszkańcom Bartoszowic połączenia z centrum Wrocławia, jakie odcięto im wraz z likwidacją autobusu E - argumentują.

Kolejne 8 mln złotych ma zostać w przyszłym roku przeznaczone na program rowerowy. Członkowie TUMW przytaczają wypowiedź Zbigniewa Komara, wicedyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego, który na łamach naszego portalu postulował wydawanie na ten cel właśnie takiej kwoty.

Zwiększyć mają się też dopłaty netto na funkcjonowanie lokalnego transportu zbiorowego (z 181,6 mln zł na 189,6 mln zł), a także dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych przeznaczone na ochronę zabytków i opiekę nad zabytkami (chodzi o hełmy na katedrze Marii Magdaleny oraz kościele św. Macieja).

Więcej pieniędzy, zdaniem TUMW, magistrat powinien też wydać na program rewitalizacji zieleni, nabrzeży i wysp odrzańskich, zabezpieczenie zabytkowych tramwajów, a także na zakup 24 służbowych rowerów dla patroli Straży Miejskiej.

- Patrole Straży Miejskiej poruszające się na rowerach są znacznie bardziej mobilne od patroli pieszych (mogą patrolować w szybszym tempie znacznie większe obszary miasta), a jednocześnie są w stanie poruszać się w rejonach niedostępnych dla patroli zmotoryzowanych - takich jak parki, skwery, pasaże, strefy ruchu pieszego - tłumaczą członkowie stowarzyszenia.

Jak Wam się podobają propozycje budżetowe Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia? Zapraszamy do dyskusji.

REKLAMA
Autor: tm

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA