DODAJ
Darek 19.04.2007, godz. 19:06
Walczymy o drogę S-5 na Euro 2012!

Lech Bojarski 2007-04-19, ostatnia aktualizacja 2007-04-19 17:40
GAZETA WYBORCZA Poznań


Chcemy szybko i bezpiecznie jeździć na mecze Euro 2012! Dlatego musi powstać droga ekspresowa S-5, która połączy trzy miasta organizujące Euro: Wrocław, Poznań i Gdańsk. "Gazeta" wspólnie z władzami miasta i województwa będzie walczyć o tę inwestycję.


Nie wyobrażamy sobie, żeby w trakcie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej kibicie przemieszczali się pomiędzy Poznaniem, a Wrocławiem, czy Gdańskiem obecną drogą krajową nr 5. Po prostu utknęliby w korkach nie mówiąc już o tym, że wiodąca przez liczne mniejsze i większe miejscowości droga nie należy do najbezpieczniejszych. Mimo, że odbywa się nią duży tranzyt, w każdą stronę kierowcy mają do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Na Euro 2012 to zdecydowanie za mało. Dlatego państwo musi wybudować dwujezdniową wygodną drogę ekspresową S-5.

Tymczasem trasa, która ma połączyć dwie autostrady (A2 i A4) w rządowych planach na lata 2007-13 wylądowała zaledwie na liście inwestycji rezerwowych. Ma powstać dopiero po 2013 r. Jeśli tak się stanie, najemy się wstydu przed kibicami z całej Europy.

Apelujemy więc do decydentów, by zrobili wszystko co w ich mocy, żeby droga S-5 powstała na Euro 2012. Bo to jest możliwe. - S-5 znajduje się co prawda na liście rezerwowej, ale jesteśmy przygotowani do jej budowy tak jak rezerwowy zawodnik do wejścia na boisko - zapewnia Marek Napierała, szef poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - W ciągu pięciu lat możemy wybudować całą S-5 przez nasze województwo. Na pewno jako Wielkopolanin będę walczył o tę drogę - deklaruje.

Z kolei wiceprezydent Poznania Jerzy Stępień wczoraj rano był we Wrocławiu, gdzie o ekspresowej "piątce" rozmawiał już z prezydentem tego miasta Rafałem Dutkiewiczem. - Przy całej rywalizacji, jaką nasze szlachetne miasta toczą, ta trasa jest naszą wspólną sprawą. Ona nas łączy. Absolutnie S-5 musi się znaleźć wśród priorytetów na drogowej mapie Polski - podkreśla Stępień i zapewnia, że miasto uruchomi wszelkie możliwe drogi lobbingu za S-5. Wspólnie z wielkopolskimi parlamentarzystami na "centralę" obiecuje naciskać marszałek województwa Marek Woźniak. - Już wcześniej zabiegaliśmy razem o budowę tej drogi - tłumaczy.

Jakie mamy szanse? Wcale niemałe! Już wczoraj w Ministerstwie Transportu debatowano na temat zmian na liście priorytetów w inwestycjach drogowych na najbliższe lata. Czy budowa S-5 zostanie przyspieszona i zyskamy szybkie połączenie z Wrocławiem i Gdańskiem? - Myślę, że tak się stanie - powiedziała nam wczoraj rzeczniczka resortu Teresa Jakutowicz. Ostateczna decyzja może zapaść już w przyszłym tygodniu.

Chcemy pomóc podjąć premierowi Jarosławowi Kaczyńskiemu słuszną decyzję, dlatego od dziś zbieramy podpisy pod petycją w tej sprawie. W poniedziałek zebrane podpisy przekażemy wojewodzie Tadeuszowi Dziubie, który już dziś deklaruje pomoc: - Do tej pory największym ograniczeniem był dostęp do środków na finansowanie zaplanowanych na szeroką skalę inwestycji. Obecnie gdy już wiadomo, że będziemy gospodarzami Euro 2012, źródła finansowania będą zapewnione - obiecuje.
odpowiedz
lukas 19.04.2007, godz. 21:07
Nie wyobrażam sobie pozostawienia S5 takiej jaka jest teraz - przecież to będzie wstyd - już teraz jadąc nad morze do Kołobrzegu to istna tragedia - koleina na koleinie - czasami są jakieś nowe odcinki
odpowiedz
antoslaw 20.04.2007, godz. 08:36
Mam nadzieje, ze Euro spowoduje, ze Poznan, Gdansk i Wroclaw beda przemawiac jednym glosem. Droga z Wroc do Poznania to jakas czysta kpina!
odpowiedz
Rafis 20.04.2007, godz. 09:03
tak trzeba ułatwic poznaniakom dojazd do pracy :)
odpowiedz
antoslaw 20.04.2007, godz. 09:08
"Rafis" napisał:
tak trzeba ułatwic poznaniakom dojazd do pracy :)


i na lotnisko ;D:lol2:
odpowiedz
inwestomaniak 20.04.2007, godz. 12:30
Poznań i Wrocław będą walczyć o fundusze na przygotowanie miast do EURO 2012
dziś

Pierwsze zwycięstwo

Do środy rywale. Teraz Poznań i Wrocław jednoczą siły przed EURO 2012. Priorytetem będzie budowa trasy ekspresowej S5, która połączy Dolny Śląsk z Wielkopolską i poprowadzi do Bydgoszczy, a stamtąd autostradą A1 do Gdańska

Pół roku temu rząd wyciął piątkę z listy priorytetów. W przyszłym tygodniu Ministerstwo Transportu najprawdopodobniej zmieni decyzję i przyspieszy inwestycję.
Euforia wyzwala energię
We Wrocławiu spotkali się wczoraj prezydenci z zachodniej Polski. Dyskutowali z Grażyną Gęsicką, minister rozwoju regionalnego, o problemach samorządów tej części kraju. Nie zabrakło rozmów na temat EURO.
– Wrocław ogarnęła euforia, która wyzwala niesamowitą energię – twierdzi Jerzy Stępień, zastępca prezydenta Poznania. – Rozmawiałem na ten temat z prezydentem Rafałem Dutkiewiczem. Ustaliliśmy, że mimo dotychczasowej rywalizacji, teraz będziemy współpracować. Wstępnie określiliśmy priorytety. Najważniejsza jest budowa trasy S5.
– To, poza połączeniem z Warszawą, najważniejsza droga. Zwłaszcza w kontekście Euro i mam nadzieję Expo – potwierdza Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.
Przedstawiciele Ministerstwa Transportu zapowiedzieli wczoraj, że w najbliższych latach realizowane będą projekty drogowe, kolejowe i lotnicze związane z miastami, w których odbędzie się EURO 2012. Droga numer 5 z Bydgoszczy przez Poznań do Wrocławia ma być jednym z priorytetów. Jak mówi Teresa Jakutowicz, rzecznik Ministerstwa Transportu, w przyszłym tygodniu rozstrzygnie się, czy budowa drogi S5 będzie przyspieszona. Ale jest to właściwie przesądzone.
Władze Poznania i Wrocławia mogą liczyć na wsparcie samorządów wojewódzkich. Wczoraj we Wrocławiu spotkali się nie tylko prezydenci, ale również marszałkowie.
– Będziemy lobbować za drogą numer 5. Są duże szanse na przyspieszenie – zapewnia Leszek Wojtasiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
Poza budową drogi konieczna będzie także modernizacja połączenia kolejowego Poznań-Wrocław. Tutaj, na szczęście, informacje są stuprocentowe: w dokumentach uwzględniono remont szlaku kolejowego z Wrocławia przez Poznań do Szczecina. Do Wielkopolski pociągi pojadą ponad 140 kilometrów na godzinę.

Spotkanie prezydentów
Ryszard Grobelny, prezydent Poznania, zaprosił do stolicy Wielkopolski prezydentów miast Warszawy, Wrocławia, Gdańska, Krakowa i Chorzowa – gospodarzy EURO 2012. Mają omówić najważniejsze zadania, jakim muszą sprostać samorządy, oraz wzajemną pomoc w ich realizacji.
– Oczywiście, że pojadę – zapewnia Dutkiewicz.

Bogna Kisiel,Tomasz Cylka (BK) - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska
odpowiedz
Darek 24.04.2007, godz. 19:02
Podpisy w sprawie budowy S5 pojadą do premiera

Lech Bojarski 2007-04-23, ostatnia aktualizacja 2007-04-23 21:52
GAZETA WYBORCZA Poznań


Mamy poparcie całej Wielkopolski, a także Bydgoszczy, Wrocławia, czy nawet Brukseli. Nasz apel o przyspieszenie budowy drogi ekspresowej S5 łączącej Poznań z Wrocławiem i autostradą A1 prowadzącą do Gdańska podpisało ok. 2,7 tys. osób!


Mamy poparcie całej Wielkopolski, a także Bydgoszczy, Wrocławia, czy nawet Brukseli. Nasz apel o przyspieszenie budowy drogi ekspresowej S5 łączącej Poznań z Wrocławiem i autostradą A1 prowadzącą do Gdańska podpisało ok. 2,7 tys. osób!

Wszystkie podpisy zebrane wspólnie z Urzędem Miasta i w internecie wręczyliśmy wczoraj wojewodzie wielkopolskiemu Tadeuszowi Dziubie z prośbą o przekazanie premierowi Jarosławowi Kaczyńskiemu. - S5 to najważniejsza dla nas południkowa droga krajowa, która łączy równoleżnikowo wybudowane autostrady - powiedział wojewoda i obiecał walkę o budowę trasy ekspresowej, która połączyłaby trzy miasta organizujące Euro 2012: Poznań, Wrocław i Gdańsk.

Od chwili ogłoszenia, że Polska i Ukraina będą gospodarzami Mistrzostw Europy w piłce nożnej, "Gazeta" walczy o budowę drogi ekspresowej S5, która wedle rządowych planów miała powstać dopiero po 2013 r. Wiemy jednak, że w Ministerstwie Transportu odbywają się już narady na temat nowych priorytetów na liście inwestycji drogowych w kraju. Drogowcy z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewniają, że są w stanie wybudować dwujezdniową drogę do czasu Euro 2012. Centrala ma do dyspozycji ogromne unijne pieniądze, potrzeba jedynie decyzji.
odpowiedz
ANwroZ 24.04.2007, godz. 21:18
"lukas" napisał:
Nie wyobrażam sobie pozostawienia S5 takiej jaka jest teraz - przecież to będzie wstyd - już teraz jadąc nad morze do Kołobrzegu to istna tragedia - koleina na koleinie - czasami są jakieś nowe odcinki


To nie kwestia wstydu . To konieczność ze względu na bezpieczeństwo, natężenie ruchu. Róbmy to dobrze dla siebie . Skoro nie ma szans na autostradę do Poznania to d. espresowa jest optymalnym rozwiązaniem.
odpowiedz
jarek_les 25.04.2007, godz. 11:07
"ANwroZ" napisał:

To nie kwestia wstydu . To konieczność ze względu na bezpieczeństwo, natężenie ruchu. Róbmy to dobrze dla siebie . Skoro nie ma szans na autostradę do Poznania to d. espresowa jest optymalnym rozwiązaniem.

ekspresowka ma podobne parametry do autostrady... za to jest za friko. wiec rozwiazanie jest lepsze:)
odpowiedz
Darek 27.04.2007, godz. 11:34
Będzie dorga ekspresowa Poznań-Wrocław?

PAP 26.04.2007 14:55

Ministerstwo Transportu będzie zabiegało o znalezienie dodatkowych środków na budowę odcinka drogi ekspresowej Wrocław-Poznań, by była gotowa przez mistrzostwami Euro 2012

Wiceminister transportu, Bogusław Kowalski przypomniał w Sejmie, że niektóre fragmenty drogi S-5, jak np. odcinek Poznań-Gniezno, są na liście podstawowej i mają powstać przed 2012 r.

Z kolei odcinek Nowe Marzy-Gniezno jest na liście rezerwowej, a odcinka Poznań-Wrocław nie było w planach inwestycyjnych.
odpowiedz
Darek 03.05.2007, godz. 17:43
Treść petycji w sprawie budowy drogi S-5



Szanowny Pan Premier Rzeczpospolitej Polskiej Jarosław Kaczyński


My, mieszkańcy Powiatu Trzebnickiego, chcemy w pełni cieszyć się z przyznanej Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Pragniemy nie tylko odwiedzać wrocławski stadion, na którym rozgrywane będą mecze, ale i wyjeżdżać do innych miast, które będą gościły finalistów Euro 2012 i wspólnie cieszyć się z tej wyjątkowej imprezy. Infrastruktura drogowa pozostawia dziś w Polsce wiele do życzenia, lecz wierzymy, że po naszym kraju będzie można wtedy poruszać się szybko i bezpiecznie wygodnymi autostradami i ekspresowymi drogami szybkiego ruchu.

Zwracamy jednak uwagę, że w rządowych planach budowy nowych dróg na najbliższe lata nie ma drogi ekspresowej S-5. Tymczasem dzięki jej powstaniu bezpieczne i nowoczesne połączenie uzyskałyby aż trzy miasta organizujące Euro 2012: Poznań, Wrocław i Gdańsk.
Dziś do Poznania z Wrocławia jedzie się samochodem aż trzy godziny. Powstanie S-5 pozwoliłoby skrócić czas podróży o połowę! Dlatego domagamy się szybkiej budowy tej trasy. Potrzebują jej zresztą nie tylko kibice, lecz także tysiące zwykłych mieszkańców. Droga ta ma kluczowe znaczenie dla Powiatu Trzebnickiego, ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, jak również rozwój gospodarczy.
Wierzymy, że Panu Premierowi jak i całej Radzie Ministrów leży na sercu dobro kraju, jego mieszkańców i wizerunek Polski za granicą. Nie pozwólmy, by tysiące zagranicznych gości, które w 2012 r. odwiedzą naszą Ojczyznę, zderzyły się z mitem okrytych złą sławą "polskich dróg". Apelujemy o szybkie podjęcie decyzji o przyspieszeniu budowy drogi S-5. Do Mistrzostw Europy pozostało jeszcze pięć lat. Zdaniem fachowców z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tym czasie można wybudować setki kilometrów drogi z Wrocławia przez Poznań i Bydgoszcz do autostrady A1 pod Grudziądzem. Tej szansy nie można zaprzepaścić!

Prosimy podpisać się pod listem, skopiować jego treść do programu pocztowego i wysłać z własnej skrzynki e-mail na adresy:

cirinfo@kprm.gov.pl; bogdan.zdrojewski@sejm.pl; kazimierz.ujazdowski@sejm.pl; aleksandra.natalli-swiat@sejm.pl; grzegorz.schetyna@sejm.pl; poiis@mrr.gov.pl; info@mt.gov.pl; bpi@mg.gov.pl; redakcja@nowagazeta.pl



Żródło: "NOWA GAZETA TRZEBNICKA"
odpowiedz
Orzech 14.05.2007, godz. 12:41
S5 na liście dróg ekspresowych

Gazeta Wyborcza 13.05.2007 14:59


Jesteśmy bliżej budowy trasy S5. Ministerstwo Transportu wpisało ją na listę dróg ekspresowych, które muszą powstać przed Euro 2012. Ostateczną decyzję rząd podejmie pod koniec miesiąca.

Po przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji piłkarskiego turnieju Euro 2012 stało się jasne, że do rządowego programu budowy dróg w latach 2007-15 będzie trzeba wprowadzić zmiany - napisała "Gazeta Wyborcza".

Zielone światło dostały trasy łączące miasta, w których rozgrywane będą mecze eliminacyjne mistrzostw, w tym droga ekspresowa S5 z Gdańska, przez Bydgoszcz do Poznania i Wrocławia - czytamy w "Gazecie".

Przygotowaniem koniecznych zmian zajęło się Ministerstwo Transportu.

Prace nad suplementem do programu drogowego 2007-15 właśnie dobiegły końca. - Budowa ekspresowej "piątki" znalazła się w tym dokumencie - przyznała w piątek Teresa Jakutowicz, rzecznik Ministerstwa Transportu.

Ale jednocześnie zastrzegła: - To nie przesądza jeszcze, że ta droga powstanie przed Euro 2012. O proponowanych przez nas korektach wypowiedzą się jeszcze Ministerstwo Polityki Regionalnej oraz Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ostateczną decyzję rząd podejmie pod koniec maja.

Dyrekcja Dróg Krajowych już deklaruje wsparcie dla "piątki". - Nikt nie ma wątpliwości, że budowa tej trasy jest konieczna pod kątem Euro 2012; problem w tym, skąd wziąć fundusze na budowę - powiedział w piątek "Gazecie" Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. Inwestycja szacowana jest na 7 mld zł.

http://www.wnp.pl/logistyka/24070_1_0_0.html
odpowiedz
Orzech 25.05.2007, godz. 19:20
S5 priorytetem na Euro 2012

Artur Brzozowski 2007-05-25, ostatnia aktualizacja 2007-05-25 19:08

Budowa drogi ekspresowej S5 Wrocław-Poznań-Gdańsk ma być jedną z priorytetowych inwestycji w przygotowaniach do Euro 2012.
W piątek w Warszawie z wicepremierem Przemysławem Gosiewskim spotkali się wojewodowie i prezydenci miast gospodarzy Euro 2012.

- Cały rok 2007 poświęcony jest na przygotowanie i przyspieszenie zmian w polskim prawie, które pozwolą nam właściwie zorganizować pilkarskie Mistrzostwa Europy. Oprócz spraw finansowych będą one priorytetowo traktowane przez rząd i parlament - podkreśla Krzysztof Grzelczyk, wojewoda dolnośląski.

Najpilniej trzeba uprościć procedurę przetargową w ustawie o zamówieniach publicznych oraz ustawy o sporcie kwalifikowanym, gospodarce komunalnej i inwestycjach drogowych.

Ministerestwo rozwoju regionalnego ma do końca czerwca przedstawić zaaktualizowaną listę najważniejszych inwestycji komunikacyjnych, których budowa zostanie przyspieszona. W lipcu ma ją zatwierdzić rząd. Przyspieszona zostanie budowa drogi ekspresowej S5 z Wrocławia przez Poznań do Gdańska. Trasa bezpośrednio połączy trzy miasta, w których rozgrywane będą mecze mistrzostw.

Wojewoda Grzelczyk zapewnia, że na Euro 2012 gotowa będzie również droga ekspresowa z Wrocławia do Warszawy.

W przyszłym tygodniu do Wrocławia przyjedzie minister sportu Tomasz Lipiec, który weźmie udział w posiedzeniu powołanego przez wojewodę Komitetu Organizacyjnego Euro 2012.


Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,4177941.html
odpowiedz
Orzech 01.06.2007, godz. 11:56
Budowa S-5 ruszy w 2009 r.

Głos Wielkopolski31.05.2007 21:16


Budowa nowej drogi ekspresowej S-5 z Wrocławia przez Poznań do Bydgoszczy rozpocznie się w 2009 roku. Po trzech latach całość powinna być gotowa.

Ta droga to najszybsze połączenie trzech miast: Wrocławia, Poznania i Gdańska, gdzie zaplanowano mecze piłkarskie - wyjaśnia "Głos Wielkopolski".

- Obecnie ustalany jest szczegółowy harmonogram prac dla realizacji tej inwestycji. Trwa także poszukiwanie źródła finansowania dla tego fragmentu S5, który przebiega poza korytarzem unijnym. Zakładamy, że budowa mogłaby się rozpocząć w 2009 roku, zakończyć najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2012 roku - podkreśla na łamach dziennika Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

Wstępne kalkulacje zakładają, że budowa "piątki" pochłonie ponad 7 miliardów złotych. W pierwszej kolejności powstaną obwodnice miast, gdzie cała dokumentacja jest już gotowa, między innymi Bojanowa.

Największe kłopoty mogą być ze sfinansowaniem odcinka z Kościana do Leszna. Dwa tygodnie temu, przy okazji wizyty w Poznaniu szefa sejmowej komisji gospodarki, powiedział o tym wojewoda wielkopolski Tadeusz Dziuba - przypomniał "Głos Wielkopolski".

http://www.wnp.pl/logistyka/25394_1_0_0.html
odpowiedz
Orzech 21.09.2007, godz. 11:42
Będzie nowa droga?

2007-09-21, Rergional.pl


W kłodzkim Muzeum Regionalnym, podczas walne zgromadzenia Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Glacensis, burmistrz Międzylesia Tomasz Korczak, w imieniu Grupy „Ludzie Ósemki”, zdał sprawozdanie z prac zespołu roboczego powołanego w maju tego roku. Efektem licznych rozmów, spotkań oraz nieformalnych działań jest deklaracja samorządu wojewódzkiego, wojewody dolnośląskiego i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o gotowości wspólnego podjęcia projektów w celu przedłużenia ekspresowej drogi krajowej S5 na odcinku od Wrocławia do Boboszowa. Trasa będzie więc przebiegać w korytarzu alternatywnym dla drogi krajowej nr 8.

Podczas obrad w Kłodzku, przedstawiciele wszystkich gmin uznali, że ta inwestycja musi być zrealizowana do 2012 r. ze względu na spodziewany nasilony ruch osobowy związany z Euro 2012 i Expo 2012. Niezależnie od obu tych wielkich imprez, jakie odbędą się we Wrocławiu, bezpieczeństwo ruchu na południe od Wrocławia znacząco wesprze rozwój gospodarczy zarówno Dolnego Śląska, jak i całego kraju.

Niezbędne jest też skomunikowanie poszczególnych podstref Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej z Wrocławiem, a przez stolicę regionu z Polską i Europą. Istotną kwestią jest zapewnienie warunków technicznych dla narastającego transportu wysokogatunkowego kruszywa, jakie jest wydobywane w mikroregionie wałbrzysko-ząbkowicko-kłodzkim.

uz

http://www.regional.pl/news.php?katid=28&aid=8553
odpowiedz
Orzech 21.09.2007, godz. 12:03
Są jeszcze szanse na trasę S5 do Wrocławia

Lech Bojarski 2007-09-20, ostatnia aktualizacja 2007-09-20 18:57


We wtorek rząd przyjmie nowy program budowy dróg. Czy będą w nim pieniądze na drogę ekspresową do Wrocławia?
Przygotowany w Ministerstwie Transportu najnowszy program zakłada wybudowanie do 2012 r. nowych autostrad i dróg ekspresowych za łącznie 126 mld zł. Dwupasmówka z Poznania do Wrocławia jest na liście rezerwowej.

Jak obwieścił kilka dni temu wiceminister transportu Eugeniusz Wróbel, przygotowywany przez półtora roku program jest kompletny "zarówno pod względem rzeczowym, jak i finansowym". Uwzględnia więc także szczegółowe sposoby finansowania planowanych inwestycji. Głównym źródłem pieniędzy ma być program unijny "Infrastruktura i Środowisko" (na lata 2007-2013), z którego na drogi przeznaczone zostanie 19 mld euro.

Przygotowany w resorcie transportu projekt programu wniesiony został pod obrady rządu. Ten ma się nim zająć we wtorek.

Z naszych informacji wynika, że na liście planowanych inwestycji jest droga ekspresowa S5 z Poznania do Wrocławia, ale tylko wśród projektów rezerwowych, a więc tak samo jak w programie "Infrastruktura i środowisko". Trasa miałaby więc powstać do 2012 r. tylko wtedy, gdyby znalazły się na nią jakieś dodatkowe pieniądze lub gdyby nie wypalił inny projekt.

Jeśli ktoś może przełożyć ten projekt na wyższą półkę ligi, to jest nim wicepremier Zyta Gilowska, która startuje w wyborach z Poznania. Gilowska w środę w rozmowie z "Gazetą" mówiła, że w programie rozwoju dróg znajdą się "korzystne dla Poznania postanowienia". Co to oznacza? - Poczekajmy do wtorku - odpowiedziała.

Tymczasem już dziś wojewoda wielkopolski Tadeusz Dziuba zaprasza do siebie kierownictwo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Tematem spotkania mają być wykonywane w ostatnim okresie oraz planowane do 2012 r. inwestycje na drogach województwa wielkopolskiego. Czy wojewoda może obwieścić np. wpisanie S5 Poznań - Wrocław do rządowego programu? Drogowcy twierdzą, że nie mają na ten temat żadnych przecieków. Natomiast doradca wojewody Michał Fijałkowski uchyla tylko rąbka tajemnicy: - To, co się mówi na temat rozwoju dróg w Wielkopolsce, że nic się nie dzieje i nic się nie stanie, jest głęboką nieprawdą. I powiem tak: dobrze się stało dla Wielkopolski, że stąd startuje wreszcie do wyborów polityk wysokiej rangi piastujący wysokie stanowisko w rządzie.


Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań

http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,4507148.html
odpowiedz
Orzech 26.09.2007, godz. 12:59
Rząd wysłał ,,piątkę" na rezerwę

26.09.2007.

Potwierdziły się zapowiedzi kilku instytucji państwowych – droga ekspresowa S5 z Poznania do Wrocławia nie jest na liście priorytetowej inwestycji na najbliższe pięć lat. Rrząd przyjął wczoraj program budowy dróg i autostrad. Wśród szacowanych na 121 mld zł inwestycji nie ma ekspresówki, którą łączyłaby dwa miasta, w których rozgrywane będą mecze w ramach Euro 2012. Mimo tego w ciągu dwóch lat ma powstać dokumentacja techniczna na budowę tej trasy.

Miesiąc temu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ogłosiło listę kluczowych inwestycji finansowanych z największego w latach 2007-13 unijnego programu operacyjnego ,,Infrastruktura i środowisko’’. Już tam budowa drogi ekspresowej S5 z Poznania do Wrocławia znalazła się na liście rezerwowej. Nie pomogły obietnice m.in. wojewody wielkopolskiego, że przekona warszawskich decydentów do przyspieszenia realizacji tej inwestycji. Rząd przyjął wczoraj pięcioletni program budowy dróg krajowych i autostrad. Odcinek Poznań – Wrocław znalazł się na liście rezerwowej.
Budowa S5 od Poznania do Wrocławia jest podzielona na kilka etapów. W gestii poznańskiej dyrekcji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są cztery odcinki Poznań – Wronczyn (południowa część zachodniej obwodnicy Poznania), Wronczyn - Radomicko, Radomicko - Kaczkowo i Kaczkowo – Korzeńsko (już w województwie dolnośląskim). Najdalej zaawansowane są prace przy projektowaniu odcinka z Kaczkowa do Korzeńska (w tym obwodnice Bojanowa i Rawicza). Do końca 2008 r. wykonana zostanie dokumentacja techniczna wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i pozwoleniem na budowę.
- Do końca tego roku mają zostać ogłoszone przetargi na dokumentacje techniczne odcinków Wronczyn – Radomicko i Radomicko – Kaczkowo. Przygotowanie każdego etapu budowy S5 to wydatek rzędu 10 mln zł. Jeśli nie będzie opóźnień, to pozwolenie na budowę, wieńczące przygotowanie dokumentacji, powinno zostać wydane do końca 2009 r. – poinformował wicedyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA Marek Bereżecki.

(ram)

http://panorama.media.pl/content/view/137376/7/
odpowiedz
Jan Augustynowski 03.10.2007, godz. 19:43
Są pieniądze na drogę do Poznania
Magda Nogaj
2007-10-03, ostatnia aktualizacja 2007-10-03 19:12

Rząd zdecydował w środę, że jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012 musi powstać droga ekspresowa S5 z Wrocławia do Poznania

Ministerstwa Transportu i Finansów wygospodarowały na tę inwestycję ok. 4,2 mld zł. - Budowa drogi ma być sfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pieniądze pochodzą z rezerwy programowej, uszczupliliśmy też nieco środki, które miały być przeznaczone na modernizację dróg - mówi Teresa Jakutowicz, rzeczniczka Ministerstwa Transportu.

- Uznaliśmy, że budowa tej trasy to priorytetowe zadanie ze względu na organizację Euro 2012 - dodaje Jakub Lutyk, rzecznik resortu finansów.

Jeszcze niedawno szanse na to, że S5 powstanie przed 2012 rokiem, były znikome. W zeszłym tygodniu rząd zaakceptował "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012", gdzie trasa Wrocław - Poznań została uwzględniona, ale tylko jako projekt rezerwowy. Jednak w środę jednak Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do programu i wpisała drogę na listę podstawową.

- Widzę, że naciski ministra Adama Lipińskiego i nasze, dolnośląskich posłów PiS-u, odniosły efekt - mówi Ryszard Wawryniewicz, członek komisji finansów publicznych w zakończonej kadencji Sejmu. - Chodziliśmy za tym wszyscy. Argumentowaliśmy, że dwa główne miasta w zachodniej Polsce muszą mieć szybkie połączenie. Zwłaszcza, że oba organizują mistrzostwa.

- PiS-owski rząd najpierw skreślił tę inwestycję z listy priorytetowych projektów. A teraz, na trzy tygodnie przed wyborami, wspaniałomyślnie ją przywrócił. To zwykły chwyt propagandowy - uważa Stanisław Huskowski, poseł PO.

Sam Ryszard Wawryniewicz nie kryje wątpliwości: - Sceptycznie podchodzę do działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Droga znalazła źródło finansowania, ale w to, że naprawdę powstanie, uwierzę dopiero, gdy zaczną ją budować.

Inwestycja mogłaby być realizowana już od przyszłego roku. Ale przygotowania do niej są na bardzo wczesnym etapie. Nie wiadomo nawet, którędy droga będzie prowadzić. - Dopiero w przyszłym roku mogłoby się zacząć jej projektowanie - mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. - Możliwe, że do 2012 roku droga powstanie, ale to wymagać będzie dużego zaangażowania nie tylko od nas, ale także ze strony wojewody, ministra środowiska oraz wykonawców, żeby nie oprotestowywali przetargów.

Droga ekspresowa S5 ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. - To będzie bardzo wygodna trasa, tylko 25 cm węższa od autostrady - zapowiada Maciejewski.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35754,4545186.html
odpowiedz
Darek 03.10.2007, godz. 19:48
Idą wybory, to i obiecanki-cacanki się pojawiają...
odpowiedz
Orzech 04.10.2007, godz. 11:10
Rząd zmienił zdanie w sprawie S5

Głos Wielkopolski 04.10.2007 10:25


Budowa drogi ekspresowej numer 5 z Poznania do Wrocławia stała się priorytetem. Jest więc szansa, że przed Euro 2012 pojedziemy na Dolny Śląsk nową, komfortową trasą.

Droga S5 nie miała szczęścia. Najpierw przy podziale unijnych pieniędzy nie uwzględniło jej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Choć to kluczowa dla Euro 2012 trasa, to w unijnym programie "Infrastruktura i Środowisko" trafiła na listę rezerwową. W ubiegłym tygodniu rząd nie uwzględnił jej w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012, gdzie znowu trafiła do rezerwy. Wczoraj Rada Ministrów zmieniła zdanie - napisał "Głos Wielkopolski".

- Droga ekspresowa S5 została wpisana na listę zadań podstawowych - powiedział Jan Dziedziczak, rzecznik rządu.

Tym samym przed Euro 2012 trasa S5 będzie ekspresowa na całym odcinku od Wrocławia przez Poznań do miejscowości Nowe Marzy koło Bydgoszczy, gdzie połączy się z autostradą A1. Tą drogą dojedziemy do samego Gdańska, gdzie również będą rozgrywane mecze piłkarskich mistrzostw Europy.

Remont całej "piątki" będzie kosztować ponad 7 miliardów złotych. Uwzględniony w środę przez rząd odcinek z Poznania do Wrocławia (175 kilometrów) pochłonie około 4,2 miliarda złotych. Budowa powinna rozpocząć się w 2008 roku i skończyć po trzech latach.

Z tego samego rządowego programu sfinansowana zostanie północna część zachodniej obwodnicy Poznania. Dotyczy to odcinka od Złotkowa do węzła z autostradą A2.

26 kilometrów takiej drogi kosztować będzie około 800 milionów złotych. W tym przypadku do końca roku zostanie wydana decyzja lokalizacyjna, na podstawie której rozpoczną się wykupy gruntów i wywłaszczenia oraz projektowanie trasy. Za rok zostanie ogłoszony przetarg na budowę, a wiosną 2009 roku może ruszyć budowa, która potrwa dwa lata. Niestety, nie wiadomo, kiedy powstanie południowy odcinek obwodnicy, od autostrady A2 do Wronczyna, gdzie będzie połączenie z drogą ekspresową do Wrocławia. Na 16 kilometrów tej trasy nie ma na razie pieniędzy.
odpowiedz