Nowa wielka, strategiczna inwestycja za 5 mld zł w Porcie Gdynia. Powstanie Port ZewnętrznyPort Gdynia S.A.

Nowa wielka, strategiczna inwestycja za 5 mld zł w Porcie Gdynia. Powstanie Port Zewnętrzny

Orzech
Orzech
REKLAMA

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ogłosił zmianę harmonogramu postępowania na wybór partnera prywatnego dla strategicznej inwestycji – Portu Zewnętrznego. Nowy termin składania ofert został wyznaczony na 30 czerwca 2026 r. Decyzja zapadła na wniosek jednego z uczestników postępowania i jest bezpośrednio związana z aktualizacją dokumentacji przetargowej.

Oświadczenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.(w sprawie nowego terminu składania ofert na projekt Portu Zewnętrznego):

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zdecydował o przyznaniu Uczestnikom postępowania na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego dodatkowego czasu na przygotowanie ofert i określił nowy termin ich złożenia: 30 czerwca 2026 r.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., na wniosek jednego z oferentów, wyznaczył nowy termin składania ofert w postępowaniu na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego, do 30 czerwca 2026 r. Decyzja ta została podjęta w związku z wprowadzonymi do dokumentacji postępowania zmianami, które wymagają od Uczestników dodatkowego czasu na dostosowanie przygotowywanych propozycji. Zmiany zostały wprowadzone jako aktualizacja zainicjowana kilkudziesięcioma formalnymi pytaniami kierowanymi do ZMPG przez potencjalnych wykonawców.

W trakcie postępowania, jeden z Uczestników poinformował Port o prowadzonych rozmowach z globalnym operatorem portowym o znacznym potencjale inwestycyjnym. Pojawienie się podmiotu o takim profilu stanowi bardzo istotny sygnał dotyczący atrakcyjności projektu Portu Zewnętrznego w skali międzynarodowej.

Deklarowany udział globalnego gracza o ogromnym potencjale nie tylko potwierdza atrakcyjność inwestycji, ale też prawdopodobnie przełoży się na wyższą jakość i konkurencyjność złożonej oferty.

Nie sposób jednak dziś przewidzieć, które podmioty złożą oferty, a tym bardziej, które z nich zostaną wybrane. Port Gdynia jako spółka Skarbu Państwa, zarządzająca strategiczną infrastrukturą, zobowiązany jest zapewnić wszystkim Uczestnikom postępowania równe, transparentne i stabilne zasady. Zapewnienie dodatkowego czasu po zmianach w specyfikacji daje wszystkim podmiotom możliwość starannego przygotowania ofert gwarantujących stabilność i prawidłową realizację przedsięwzięcia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Inwestycja strategiczna

Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia będzie głębokowodnym terminalem kontenerowym o zdolności przeładunkowej ok. 2,5 mln TEU rocznie, zajmującym ponad 150 hektarów sztucznie wytworzonego terenu na morzu. Wartość inwestycji przekracza 5 mld zł.

Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jest to sposób realizacji zadań publicznych umożliwiający optymalizację kosztową i organizacyjną inwestycji przy zachowaniu podziału ryzyk pomiędzy strony umowy o PPP umożliwiającego jak najlepsze zarządzanie nimi.Ze względu na zakres wprowadzonych niedawno zmian i dynamikę działań potencjalnych oferentów, nie można wykluczyć, że w razie pojawienia się nowych, istotnych zgłoszeń, konieczne będzie ponowne dostosowanie harmonogramu tak, aby każda zmiana w dokumentacji mogła zostać rzetelnie uwzględniona przez wszystkich Uczestników.

Port Zewnętrzny pozostaje inwestycją o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki i rozwoju żeglugi na Bałtyku. Proces wyboru partnera prywatnego jest prowadzony z zachowaniem pełnej przejrzystości i z dbałością o interes publiczny.

Port Zewnętrzny: pierwsze prace już zrealizowano

Obok postępowania prowadzonego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego na budowę Portu Zewnętrznego, Port Gdynia realizuje już pierwsze prace przygotowawcze związane z uruchomieniem inwestycji. Obejmują one m.in.:

realizację badań środowiskowych, w tym inwentaryzacji przyrodniczej, przeprowadzeni konsultacji społecznych dot. inwestycji, uzyskanie decyzji środowiskowej w 2021 r. i pierwszej decyzji lokalizacyjnej w 2023 r., co poprzedzone,

badania geologiczne wraz z opracowaniem dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i jej zatwierdzeniem przez Ministra Klimatu i Środowiska (lata 2022-2023),

zapewnienie finansowania budowy falochronów i zawarcie kontraktu z ich wykonawcą,

REKLAMA

• w formule zaprojektuj i wybuduj.

W najbliższym czasie planowane są kolejne działania, obejmujące:

finalizacja projektu budowlanego falochronów i uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie, w 2026 r. rozpoczęcie prac budowlanych,

opracowanie projektu budowlanego połączenia drogowego do Portu Zewnętrznego,

opracowanie koncepcji dowiązania do infrastruktury kolejowej.

Trwające inwestycje w Porcie Gdynia

Równolegle Port Gdynia prowadzi szereg znaczących projektów infrastrukturalnych, które wzmacniają jego przepustowość, efektywność energetyczną i gotowość do dalszego rozwoju.

Najważniejsze działania obejmują:

Terminal intermodalny (w budowie)

Nowy terminal finansowany z instrumentu CEF obejmuje ok. 2,7 km nowych torów, 30 tys. metrów kwadratowych placów manewrowych i infrastrukturę zwiększającą udział kolei w obsłudze ładunków. Zakończenie: II połowa 2026 r.

Infrastruktura OPS (Onshore Power Supply)

Port rozwija system zasilania statków z lądu — działa już punkt OPS o mocy 3,5 MW, a w przygotowaniu są kolejne lokalizacje oraz nowa infrastruktura energetyczna (GPZ, sieci, stacje transformatorowe).

Modernizacja Nabrzeża Helskiego I

Dostosowanie głównego nabrzeża kontenerowego wewnątrz portu do obsługi statków Baltmax – planowane zakończenie prac budowlanych w 2026 r.

Port Gdynia S.A.
Port Gdynia S.A.

Żródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA