[śląskie] Trasa N-S w Rudzie Śląskiej zostanie otwarta z opóźnieniem

[śląskie] Trasa N-S w Rudzie Śląskiej zostanie otwarta z opóźnieniem

graviteo
REKLAMA
Z powodów formalnoprawnych przeciąga się oddanie do użytku pierwszego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nie zgadza się na jej uruchomienie z powodu czterech "istotnych odstępstw" od zatwierdzonego projektu.
- Choć wytknięte nam błędy nie mają żadnego wpływu na bezpieczeństwo kierowców, podporządkujemy się wytycznym ŚWINB- podkreśla wiceprezydent Rudy Śląskiej Jacek Morek.


Usunięcie braków w dokumentacji niestety potrwa. Dziś niezwykle trudno stwierdzić, kiedy trasa N-S dostanie zgodę na użytkowanie. W piśmie z dnia 11 września br. Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach nie zgodził się na udostępnienie trasy dla ruchu samochodowego z powodu kilku ,,istotnych odstępstw" od zatwierdzonego projektu. - Stwierdzone przez ŚWINB odstępstwa nie mają żadnego wpływu na bezpieczeństwo kierowców. Mają tak naprawdę charakter formalny, możliwy do usunięcia bez ingerowania w już wykonaną inwestycję - uważa wiceprezydent Jacek Morek.


Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego zgłosił cztery zastrzeżenia do wybudowanego odcinka trasy N-S.
Pierwsze dotyczy nieodbudowania sieci CO należącej do Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Rudzie Śląskiej, drugie - przesunięcia kanalizacji deszczowej w pasie drogi w stosunku do projektu budowlanego, a kolejne - budowy rowu odwadniającego, nieujętego w dokumentacji projektowej oraz wydłużenia przebudowywanego wodociągu o 40 m.


Magistrala ciepłownicza nie została odbudowana, ponieważ PEC sam z tego zrezygnował
. Rów odwadniający został wybudowany i umocniony ze względu na wody gruntowe. Potwierdziła to kontrola ŚWINB. - Podczas kontroli odcinków rowu stwierdzono ciągły przepływ wody (pomimo braku opadów) - czytamy w decyzji o odmowie wydania pozwolenia na użytkowanie. Zdaniem ŚWINB przy budowie takich rowów wymagane jest pozwolenie wodnoprawne. Z kolei kanalizacja deszczowa została przesunięta w pasie drogi w stosunku do projektu budowlanego w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa realizacji robót. Natomiast przebudowywany wodociąg został wydłużony w celu uniknięcia kolizji z istniejącym uzbrojeniem w czasie wykonywania przełączeń.


Zarówno projektant trasy oraz Inżynier Kontraktu, którym w przypadku trasy N-S jest bardzo doświadczona spółka Drogowa Trasa Średnicowa S.A., nie zgłaszali w toku realizacji inwestycji, że wykonane prace są istotnym odstępstwem od projektu budowlanego, wręcz przeciwnie - projektant stwierdził, że są one nieistotne. Warto podkreślić, że miasto otrzymało decyzję na użytkowanie dwóch wiaduktów nad ul. 1 Maja w ciągu trasy N-S, a problem dotyczy jedynie odcinka drogi (trasa N-S) o długości 942 m. Przy czym wszystkie zakwestionowane przez ŚWINB prace nie wpływają na możliwość bezpiecznego użytkowania trasy N-S, chociażby dlatego, że są zlokalizowane obok pasa jezdni i chodników.


Choć trasa N-S ma sprzeciw do użytkowania, to samochody i tak będą musiały się wkrótce na niej pojawić.
Spowodowane to jest przebudową ulicy 1 Maja, a konkretnie budowanymi rondami turbinowymi. Charakter tych inwestycji zmusza władze miasta do skierowania trasą N-S objazdu. Rozwiązanie to jest niezbędne dla prawidłowej realizacji prac budowlanych na ulicy 1 Maja, a jednocześnie wyeliminuje tworzące się w tym miejscu korki. Należy dodać, że eksploatacja trasy, jak i wiaduktów, jest w pełni bezpieczna.


Pierwszy etap budowy trasy N-S kosztował 43,5 mln zł.
Na realizację tej inwestycji miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego w kwocie 36,9 mln zł. Aktualnie trwają prace nad aktualizacją projektu budowlanego, na podstawie którego zostanie wykonany drugi etap inwestycji. Według wstępnych szacunków inwestycja ta warta będzie prawie 74,8 mln zł. W ramach tego etapu wybudowany zostanie odcinek trasy N-S od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z węzłem dwupoziomowym z tą ulicą. Ulica Bukowa, obecnie ślepa, zostanie przedłużona aż do połączenia z ul. ks. Niedzieli. Połączenie to znacząco usprawni ruch w mieście, ułatwiając dojazd ze wschodnich dzielnic w kierunku Zabrza i Gliwic. Zakończenie prac zaplanowano na drugi kwartał 2014 roku.


Trasa N-S zaprojektowana została jako droga klasy o prędkości projektowej 70 km/godz.
Będzie posiadała dwie jezdnie o szerokości 7 m z pasem dzielącym o szerokości 4 m. Oprócz budowy samej trasy w ramach tej inwestycji przewidziano również przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Szyb Walenty w kierunku dzielnicy Czarny Las (zakończona), przebudowę ul. Bukowej, przebudowę odcinka ul. Kokota w rejonie węzła drogowego oraz przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4, łącznie z budową węzła drogowego przy ul. Bielszowickiej i estakady nad torami kolejowymi.


Ulica 1 Maja (droga wojewódzka nr 925), łącząca na osi północ-południe Drogową Trasę Średnicową, autostradę A-4 i drogę krajową nr 44, ma szczególne znaczenie dla Rudy Śląskiej. Większość transportu materiałów odbywa się właśnie tą ulicą. Budowa trasy N-S pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego oraz lokalnego transportu towarów z odcinka ul. 1 Maja przebiegającego na całej długości w zwartej zabudowie obejmującej budynki mieszkalne, szkoły, kościoły, centra i lokale handlowe.

 

źródło: UM Ruda Śląska

Tagi:

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

We Wrocławiu powstanie pierwsze osiedle na terenach PKP realizowane w ramach programu Mieszkanie Plus
Jak poinformował PFR Nieruchomości we Wrocławiu powstanie pierwsze osiedle w ramach rynkowej części...
ID Logistics uruchomiło magazyn w Zgorzelcu. Pracę w nim znajdzie ponad 700 osób
ID Logistics, specjalista w zakresie dedykowanych rozwiązań logistyki kontraktowej otworzył oficjaln...
Wrocław: Kolejna firma z branży IT wynajmuje powierzchnię biurową w Quorum
Największy projekt mixed-use na Dolnym Śląsku będzie nową siedzibą studia deweloperskiego z branży g...
Leroy Merlin otworzy swój market w Głogowie
Leroy Merlin otworzy w Głogowie swój pierwszy market. Będzie to już dziewiąty sklep tej francuskiej...
Grupa EMC wchodzi do Sky Tower we Wrocławiu
Wrocławski Sky Tower pozyskał nowego, dużego najemcę. Około 1200 mkw. powierzchni zajmie Grupa EMC,...
W Polsce jest już 12 milionów mkw. powierzchni biurowych
Dane za okres I-III kw. 2021 r. wskazują na aktywne zainteresowanie najemców powierzchniami biurowym...
Warta wprowadziła się do nowej siedziby w biurowcu Warsaw UNIT [ZDJĘCIA]
Firma ubezpieczeniowa Warta zakończyła właśnie przeprowadzkę do nowej siedziby w Warszawie. War...
Wella Company otwiera w Łodzi swoje Centrum Usług Wspólnych
Już w listopadzie do łódzkiej Bramy Miasta wprowadzi się Wella Company, najszybciej rozwijający się...
Rusza drugi etap realizacji wielkiej inwestycji Panattoni pod Wrocławiem [ZDJĘCIA]
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, ruszył z realizacją II etapu swojej na...
Warszawski Skyliner siedzibą Booksy
Międzynarodowa platforma rezerwacji wizyt dla branży health & beauty – Booksy, wynajęła 1,5 tys...