Autostrada A4 Katowice-Kraków będzie darmowa i poszerzona!

Orzech

Bardzo dobre wiadomości dla kierowców korzystających z autostrady A4, na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami. Ministerstwo Infrastruktury nie planuje przedłużenia umowy z obecnym zarządcą, firmą Stalexport Autostrada Małopolska SA. A to oznacza, że ten odcinek tej jednej z najważniejszych dróg w Polsce będzie darmowy. Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło decyzję, na którą czekało wielu kierowców: odcinek autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami zostanie zwolniony z opłat dla pojazdów osobowych.

Zmiana ta wejdzie w życie 16 marca 2027 roku, dzień po wygaśnięciu obowiązującej koncesji

• Decyzja ta oznacza ogromne odciążenie finansowe dla osób regularnie podróżujących między Krakowem a Katowicami

• Obecnie przejazd tym odcinkiem autostrady jest jednym z najdroższych w Polsce, co od lat budzi kontrowersje i niezadowolenie kierowców

• W dodatku droga ta jest w ciągłych remontach

• Kierowcy płacą za przejazd i stoją często w wielokilometrowych korkach

Jak poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację poselską Dominika Jaśkowca, aktualna umowa koncesyjna zawarta ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska wygaśnie 15 marca 2027 roku. Od dnia następnego zarządzanie odcinkiem przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a opłaty za przejazd pojazdów lekkich (o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony) zostaną zniesione.

Decyzja ta kończy lata niepewności i spekulacji na temat przyszłości jednej z najdroższych autostrad w Polsce. Co więcej, wiceminister wykluczył możliwość przedłużenia obecnej umowy z koncesjonariuszem lub wyboru nowego operatora tego odcinka.

— "Nie ma podstawy prawnej do przedłużenia obowiązującej aktualnie umowy koncesyjnej na budowę i eksploatację odcinków autostrad. Zatem należy wprost wskazać, że nie dojdzie do wyboru nowego koncesjonariusza na ww. odcinku autostrady A4" – dodał wiceminister, cytowany przez RMF.

Wiceminister Bukowiec potwierdził, iż nie istnieje podstawa prawna do przedłużenia obecnie obowiązującej koncesji ani do powołania nowego operatora dla tego fragmentu autostrady A4. Tym samym kończy się okres niepewności dotyczący jednego z najbardziej kosztownych odcinków drogowych w kraju.

Zmiany te są następstwem nowelizacji przepisów z 2023 roku, które wykluczyły możliwość pobierania opłat od pojazdów lekkich na trasach zarządzanych przez GDDKiA. Decyzja resortu infrastruktury przyniesie znaczące korzyści finansowe dla osób regularnie podróżujących pomiędzy Krakowem a Katowicami.

Warto dodać, że obecnie odcinek A4 pomiędzy tymi miastami uchodzi za jeden z najdroższych w Polsce. Mimo wysokich opłat kierowcy od lat borykają się z przeciążeniem drogi oraz częstymi remontami, które utrudniają płynność ruchu.

Na szczegóły dotyczące wdrożenia nowych regulacji oraz ewentualnych działań przygotowawczych wciąż oczekujemy. Niewątpliwie jednak decyzja ta stanowi istotny krok w kierunku poprawy dostępności i komfortu podróżowania na jednej z kluczowych tras komunikacyjnych w kraju.

Autostrada A4 Kraków Katowice będzie poszerzona

W 2027 roku wygaśnie koncesja obecna koncesja Stalexport Autostrada Małopolska SA. na tę drogę. W związku z przewidywanym wzrostem natężenia ruchu (nawet do 70 tys. poj./dobę w krótkim czasie) konieczne jest zwiększenie funkcjonalności i przepustowości tego fragmentu A4.

A4 węzeł Murckowska – węzeł Byczyna

Prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę 3 lub 4 pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę 4 węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę 8. W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów.

A4 węzeł Byczyna – węzeł Balice I

Inwestycja obejmie dobudowę 3 lub 4 pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029 zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy lub rozbudowy 3 węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.