Budowa warszawskiego metra na Karolinie – kolejny etap inwestycji [FILMY]

Orzech

Tunele trzech ostatnich stacji linii metra M2 Lazurowa, Chrzanów i Karolin już niedługo będą drążone przez dwie warszawianki – TBM Annę i TBM Krystynę. Jednocześnie na ogromnym terenie STP Karolin trwają intensywne prace budowlane.

– Jesteśmy na budowie stacji technicznej na Karolinie. Byliście Państwo tutaj ponad pół roku temu i widzieliście moment wmurowania kamienia węgielnego, kiedy prace się zaczynały. Przez te miesiące nastąpił olbrzymi postęp – mówił Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy podczas wizyty na terenie inwestycji. – Bardzo się cieszę, że w tych ostatnich latach udało się pozyskać miliard złotych z unijnego budżetu na dokończenie drugiej linii metra, bo nie było to wcale oczywiste. Po rozmowach z przewodniczącą komisji dofinansowanie do nas trafiło. To nam pozwoliło rozpocząć prace projektowe nad pierwszym odcinkiem trzeciej linii metra. Przygotowujemy się również do prac koncepcyjnych nad na czwartą linię metra – dodał prezydent Trzaskowski.

Stacja techniczno-postojowa Karolin to druga, po STP Kabaty stacja techniczna, czyli miejsce w którym można kompleksowo obsługiwać pociągi metra i zarządzać procesem eksploatacyjnym linii.

Na 40 hektarach terenu powstaną 34 obiekty, w tym hale elektrowozowni na 40 pociągów, budynki administracyjne, obiekty warsztatowe i gospodarcze. 12 z nich jest w zaawansowanej fazie budowy. STP Karolin to również ponad 20 km torów.

Równocześnie budowane są trzy ostatnie stacje na linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli. Ogromne, ważące 650 ton tarcze TBM o imionach Anna (od księżnej Anny Mazowieckiej) i Krystyna (od Krystyny Krahelskiej) są już na Karolinie i wkrótce rozpoczną drążenie tuneli ostatniego, bemowskiego odcinka drugiej linii metra.

– Niezwykle istotną częścią infrastruktury, takiej jak metro, jest zaplecze techniczne, dzięki któremu może ona sprawnie działać. Rzadko możemy je zobaczyć, a szczególnie przy powstawaniu tego typu inwestycji jest to ogromnie ciekawe i ważne – mówiła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

Ekologia to priorytet

– Jak zwykle dbamy o środowisko. Będzie tu mnóstwo zieleni, gospodarka w obiegu zamkniętym, czyli oczyszczalnia ścieków, filtry. Wszystko zgodne z najnowszymi trendami, które są bardzo istotne, bo walka z ociepleniem klimatycznym jest dla nas absolutnym priorytetem – powiedział Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy.

Na terenie stacji zostanie posadzonych zostanie 1638 drzew, ponadto będą krzewy, byliny, trawy i rośliny zielone. Roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich, będzie miała zwiększoną tolerancję na zanieczyszczenia powietrza oraz podwyższenie zasolenia gruntu. Będzie one również miejscem dla ptaków i zapylaczy. Zamontowane zostaną budki dla nietoperzy.

Powstanie myjnia pociągów w obiegu zamkniętym z oczyszczalnią ścieków, komora odkurzania wyposażona w filtry odpylające strumień gazów, lakiernia wyposażona w zestaw filtrów ograniczających emisję do minimum (w tym filtry węglowe). Kanalizacja wyposażona będzie w separatory z osadnikami, które wyłapywać będą substancje ropopochodne, zaolejone i zanieczyszczenia stałe przed wprowadzeniem ścieków do kanalizacji miejskiej.

Po zakończeniu prac sieć metra liczyć będzie 46 km – z 42-oma stacjami. Mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum Warszawy w około 20 minut, oznacza to także szybszy dojazd do stolicy m.in. mieszkańców pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego.

Kiedy pojedziemy metrem na Karolin?

Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Zakończenie wartego 1,9 mld zł kontraktu i oddanie go do użytku pasażerom planowane jest w 2026 roku.

WIZUALIZACJE:

Typ nieznany: feed