Budowa wielkiej, nowoczesnej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu coraz bliżej

Orzech

Budowa wielkiej, nowoczesnej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu coraz bliżej. W stolicy Dolnego Śląska planowana jest budowa nowej, wielkiej, supernowoczesnej zajezdni tramwajowej. To inwestycja, którą miasto obiecuje zrealizować od wielu lat. Czy tym razem uda się urzeczywistnić plany i wybudować ten wielki i potrzebny dla dalszego rozwoju komunikacji tramwajowej we Wrocławiu obiekt?

Przetarg na zaprojektowanie nowej zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach został rozstrzygnięty. Nowa zajezdnia tramwajowa to projekt, który pomoże usprawnić działanie całej sieci – szczególnie po zachodniej stronie miasta.

W przetargu wystartowały następujące firmy i konsorcja:

Konsorcjum: Dolnośląska Pracownia Projektowa, GM ROADS Polska - 11 368 988 zł,

Konsorcjum: DATABOUT, RYSY Architekci - 13 042 920 zł,

Higway - 15 928 500 zł,

Systra - 17 850 867 zł,

Progreg - 19 577 000 zł,

Infra - Centrum Doradztwa - 31 795 500 zł,

PIG Architekci - 32 299 800 zł.

MPK Wrocław na projekt zaplanowało niecałe 18,5 mln zł.

Przetarg na projekt wygrało konsorcjum firm: DATABOUT Sp. z o.o. (lider) oraz RYSY Architekci Sp. z o.o. Sp. k. (partner), z ofertą opiewającą na 13 042 920 zł.

– "Obecnie czekamy na uprawomocnienie wyniku postępowania – wtedy będzie mogli podpisać umowę i rozpocząć prace projektowe" – informuje MPK Wrocław.

Co dalej?

Najpierw, w ciągu 3 miesięcy powstanie koncepcja nowej zajezdni. Po jej zatwierdzeniu projektanci będą mieli 15 miesięcy na przygotowanie kompletnej dokumentacji budowlanej. Kiedy wszystko będzie gotowe, rozpocznie się proces realizacji inwestycji. Wstępne założenia są ambitne – MPK Wrocław chce, by nowa zajezdnia mogła pomieścić nawet 150 tramwajów.

W planach są również hale serwisowe, myjnia, lakiernia oraz budynek Centrali Ruchu. Wszystko po to, by nowoczesny tabor miał odpowiednie zaplecze – bliżej, szybciej, sprawniej.

– "Stawiamy też na rozwiązania proekologiczne: panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, wentylacja z rekuperacją, a także wykorzystanie deszczówki do mycia tramwajów. Zajezdnia ma być nie tylko funkcjonalna, ale też przyjazna środowisku. To nie tylko kolejny obiekt infrastrukturalny. To krok w stronę lepiej skomunikowanego, wygodniejszego i bardziej zrównoważonego Wrocławia – miasta gotowego na wyzwania kolejnych dekad." – informuje MPK Wrocław.

Znajdą się pieniądze na inwestycję?

W jaki sposób MPK Wrocław i gmina Wrocław zamierza sfinansować tą wielką inwestycję? Na razie miasto nie podaje konkretnych szczegółów. Obecnie skupia się na przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej. Z pewnością realizacja tak wielkiej i kosztownej inwestycji wymagała będzie zaciągnięcia kolejnego kredytu bankowego. Na tym etapie, nie są jeszcze znane dokładne koszty realizacji całej inwestycji. Podawana kwota "miliarda złotych", to tylko szacunki.

Podobna inwestycja, która powstaje w Warszawie (zajezdnia Annopol), to obecnie koszt ponad 715 milionów złotych (pomieści 152 tramwaje).

Lokalizacja nowej zajezdni

Nowa zajezdnia tramwajowa planowana jest do realizacji na dość sporym terenie, na tzw. Nowych Żernikach (administracyjnie przynależą do osiedla Leśnica). Torowisko prowadzące do niej skręcać będzie z ul. Kosmonautów w aleję Architektów. Na wysokości ul. Brzozy zaplanowano przystanek tramwajowy, dalej powstanie pętla tramwajowa i zajezdnia.

Nowa zajezdnia to projekt wart nawet ponad miliard złotych (według wstępnych szacunków wrocławskiego magistratu), który pozwoli na rozwój wrocławskiej sieci tramwajowej, obsługę nowych tras oraz wprowadzenie innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań.

Dzięki budowie zajezdni powstanie również nowe połączenie tramwajowe dla mieszkańców Nowych Żernik. Tramwaje kursować będą kilometrowym odcinkiem torowiska prowadzącym wzdłuż al. Architektów do nowej pętli tramwajowej przed zajezdnią.

Nowoczesny obiekt pomieści 150 nowych tramwajów i będzie wyposażony w:

• hale serwisowe umożliwiające kompleksową obsługę taboru,

myjnię i lakiernię, zapewniające utrzymanie pojazdów w optymalnym stanie,

budynek Centrali Ruchu i obsługi technicznej,

nowoczesną infrastrukturę diagnostyczną.

Wśród zastosowanych rozwiązań znajdą się:

panele fotowoltaiczne na dachach budynków dostarczające energię do zasilania obiektu,

system zbierania deszczówki wykorzystywanej do mycia tramwajów,

odwracalne pompy ciepła zapewniające energooszczędne ogrzewanie i chłodzenie,

wentylacja mechaniczna z rekuperacją pozwalająca na odzysk ciepła,

oświetlenie LED zmniejszające zużycie energii elektrycznej.

Obiekt zlokalizowany będzie w pobliżu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i Stadionu Miejskiego.

/ Grafika ilustracyjna

Lokalizacja zajezdni przy al. Architektów usprawnieni obsługę połączeń w zachodniej części miasta. Obecne istniejące trzy zajezdnie tramwajowe we Wrocławiu zapewniają dobrą obsługę "wschodu".

– To nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale w przyszłość transportu publicznego we Wrocławiu. Dzięki tej zajezdni lepiej dostosujemy tabor do nowych połączeń i podniesiemy standardy obsługi pasażerów. Będą tu również warsztaty naprawcze i remontowe. Obecnie specjalistyczne naprawy musimy zlecać zewnętrznym firmom, co generuje koszty i wydłuża czas ich trwania. Na tej zajezdni będziemy mogli sami to robić optymalizując koszty – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

– To najdroższa inwestycja infrastrukturalna w historii Wrocławia, której koszt przekroczy miliard złotych. Miasto realizuje największy program inwestycji w rozbudowę komunikacji miejskiej od początku polskiego Wrocławia. W tej kadencji pracujemy nad budową aż pięciu nowych tras tramwajowych, a pierwsza z nich, na Swojczyce, zaraz ruszy – mówi Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia.

– Nowa zajezdnia jest jednym z kluczowych projektów komunikacyjnych w historii miasta. Za dwa lata tramwaj pojedzie trasą autobusowo-tramwajową na Swojczyce, a w 2028 roku tramwajem będzie można dojechać do dzielnicy Jagodno. W podobnym terminie planujemy uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych: na Maślice oraz na Klecinę – dodaje Elżbieta Urbanek, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Transportu.

– Każda zajezdnia jest jak serce transportu publicznego, to właśnie tam zaczyna się codzienny puls miasta. Dzięki tej inwestycji nowe tramwaje popłyną szerokimi arteriami docierając tam, gdzie wcześniej ich nie było – podsumowuje prezes MPK Wrocław Witold Woźny.

Kiedy realnie może być gotowa ta inwestycja?

Jeżeli uda się szybko wybrać wykonawcę projektu - podpisać umowę (prace projektowe potrwają około 18 miesięcy), a następnie wykonawcę tej inwestycji (prace budowlane mogą potrwać następne 2-3 lata), to realnym uruchomieniem nowej zajezdni mogą być lata 2028-2029.