Budowa drogi ekspresowej S19 Via Carpatii w województwie podkarpackim jest coraz bardziej zaawansowana. Za nami 75. tydzień robót budowlanych. Po przerwie zimowej tempo wykonywanych prac znacznie przyspieszyło a sprzyjające warunki atmosferyczne pozwalają Wykonawcy na kontynuowanie robót w każdej branży.
• W zakresie robót drogowych wykonano m.in. 2 804 254 m3 wykopów, 1 020 921 m3 nasypów, 16 450 mkw. warstw mrozoochronnych oraz wykorzystano 68 880 m gwoździ gruntowych.
• Zaawansowanie robót drogowych wynosi 41 proc..
• Szczególne postępy robót widać przy realizacji obiektów inżynierskich, których zaawansowanie wynosi prawie 50 proc.
• Projekt zakłada budowę ośmiu estakad na bardzo wysokich podporach, w tym najwyższą budowaną obecnie w Polsce estakadę ES-26 usytuowaną pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 80 m.
Powstaje także pięć wiaduktów. Pierwszym budowanym wiaduktem jest obiekt WD-14, który poprowadzi drogę gminną w miejscowości Wyżne nad powstającą drogą ekspresową. Na wysokości osady Sołtysie powstaje wiadukt WD-18 gdzie obecnie zakres robót koncentruje się na zbrojeniu, deskowaniu oraz betonowaniu przyszłych podpór obiektu. Wiadukt WD-20 poprowadzi drogę powiatową łącząca miejscowości Połomia i Glinik Charzewski. Kolejny powstający obiekt inżynierski, WD-23, przeprowadzi drogę powiatową relacji Żarnowa-Niebylec. Ostatnim wiaduktem na budowanej trasie jest WD-25, obiekt przeprowadzi drogę gminną w miejscowości Żarnowa nad powstającą trasą ekspresową.
Wybudowane zostaną również cztery przejścia dla zwierząt. Powstające obiekty ramowe mają na celu umożliwienie zwierzętom bezpieczne przejście pod budowaną trasą szybkiego ruchu. Prace przy ich budowie są już bardzo zawansowane i polegają głównie na pracach wykończeniowych.
W zakresie robót mostowych wykorzystano 270 000 m3 mieszanki betonowej i 14 500 ton stali zbrojeniowej. Dla zobrazowania ilości zastosowanej stali wartości te można porównać do wagi 30-piętrowego wieżowca lub w pełni załadowanego pociągu towarowego z ponad setką wagonów.
Zakres prac
W ramach inwestycji powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.
Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Wykonawcą prac jest firma Intercor, wartość umowy to 1,2 mld zł. Aktualne ogólne zaawansowanie prac wynosi ponad 48 %. Koniec robót planowany jest w II połowie 2026 r.
ZDJĘCIA:
Źródło: GDDKiA