Co słychać na budowie terminala gazowego FSRU na Zatoce Gdańskiej?

Orzech

Powstający w Gdańsku nowy terminal gazowy FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej jest jednym ze strategicznych projektów energetycznych Polski. Celem inwestycji jest stworzenie nowej infrastruktury, która umożliwi odbiór skroplonego gazu ziemnego (ang. liquefied natural gas – LNG) dostarczanego drogą morską z różnych rejonów świata. Realizacja projektu zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Inwestycja obejmuje m.in. zacumowanie w Zatoce Gdańskiej pływającego terminalu FSRU przystosowanego do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego oraz świadczenia usług dodatkowych.

Ważnym elementem przedsięwzięcia jest również budowa gazociągu podmorskiego oraz rozbudowa krajowej sieci gazociągów przesyłowych, dzięki czemu możliwy będzie przesył gazu z Gdańska do centralnej Polski.

Inwestycja posiada status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” (ang. Project of Common Interest – PCI). Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja wpisuje się w założenia polityki energetycznej kraju oraz w cele klimatyczne Unii Europejskiej. Komisja Europejska przyznała również projektowi dofinansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

Co słychać na budowie?

GAZ-SYSTEM zbadał dno Zatoki Gdańskiej dla potrzeb FSRU. Celem badań zleconych przez spółkę było szczegółowe rozpoznanie obiektów na obszarze projektowanego terminalu LNG oraz gazociągu podmorskiego, łączącego terminal z lądem. Obecnie Marynarka Wojenna RP realizuje ostatni etap działań polegający na neutralizacji wykrytych materiałów niebezpiecznych.

Prace nad projektowaniem FSRU osiągnęły kolejny ważny etap, którego celem jest zbadanie otoczenia morskiego przyszłej inwestycji. Badanie dna Zatoki Gdańskiej rozpoczęło się jesienią 2023 roku. Polegało na wyszukaniu przez statek badawczy na trasie gazociągu podmorskiego oraz w miejscu lokalizacji nabrzeża dla FSRU metalowych obiektów ferromagnetycznych. Na podstawie wyników tych prac powstała lista potencjalnych materiałów niebezpiecznych – tzw. UXO (ang. Unexploded Ordnances), czyli niewybuchów, niewypałów czy też zdeponowanych na dnie substancji chemicznych, które należy usunąć. Badany teren był także sprawdzany pod kątem występowania wartościowych przedmiotów archeologicznych.

– W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody Zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości – podkreślił Sławomir Hinc, Prezes GAZ-SYSTEM.

Identyfikacja obiektów z wykorzystaniem statku wyposażonego w specjalistyczne sonary i inne urządzenia umożliwiające wykrycie wszystkich anomalii stanowiła pierwszy etap działań. W drugim etapie, po sporządzeniu listy obiektów do weryfikacji, rozpoczęto prace pod wodą mające na celu sprawdzenie obiektów z listy przez doświadczonych nurków na dnie zatoki. Na koniec do akcji włączyła się Marynarka Wojenna RP, której zadaniem była neutralizacja obiektów niebezpiecznych.

Podczas badań dna zatoki zlokalizowano także obiekty archeologiczne. Jednym z nich jest 12-metrowy wrak statku leżący na trasie inwestycji. Poza nim wykryto także drewniany kabestan (służy do wciągania na pokład lin) i kotwice statków.

Więcej o inwestycji:

Program FSRU wpisuje się w ramy polskiej i europejskiej polityki zapewnienia stabilności rozwoju gospodarki poprzez możliwość sprowadzenia do Polski paliwa gazowego z nowych źródeł.

Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

GAZ-SYSTEM realizuje budowę terminalu FSRU w Gdańsku. Program inwestycyjny podzielony został na część morską i lądową.

Pierwsza z nich obejmuje budowę w Zatoce Gdańskiej nabrzeża, do którego na stałe zacumowana będzie jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). To statek przystosowany do regazyfikacji dostarczanego przez metanowce skroplonego gazu (LNG), a także gazociąg podmorski łączący terminal z częścią lądową. Gazociąg zostanie ułożony pod dnem Zatoki, a samo nabrzeże technologiczne będzie zlokalizowane w odległości ok. 3 km od brzegu, tuż przy torze wodnym prowadzącym do Portu Północnego.

Cześć lądowa to budowa gazociągu Gustorzyn – Gdańsk, którym gaz po regazyfikacji będzie rozprowadzany na terytorium kraju. Ta część inwestycji posiada już komplet decyzji niezbędnych do rozpoczęcia budowy.

Proces projektowania wstępnego nabrzeża oraz gazociągu podmorskiego jest w toku. Równolegle trwają przygotowania do uruchomienia postępowania przetargowego na wybór generalnego wykonawcy tej części inwestycji.

Elementy inwestycji:

Terminal FSRU

FSRU to pływająca jednostka przystosowana do odbioru skroplonego gazu ziemnego z metanowca, jego przechowywania i regazyfikacji, czyli procesu technologicznego, który umożliwia zmianę jego stanu skupienia z cieczy na gaz. Terminal FSRU przystosowany będzie do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy mocy nowego Terminalu poprzez dostawienie drugiej jednostki, w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.

Terminal FSRU będzie na stałe zacumowany na wodach Zatoki Gdańskiej, w znacznym oddaleniu od linii brzegowej.

Gazociąg podmorski

W ramach inwestycji zaprojektowane zostanie stanowisko postojowe Terminalu FSRU oraz gazociąg podmorski o szacowanej długości około 3 km, który połączy terminal z krajowym systemem przesyłowym.

Rurociąg zostanie ułożony z wykorzystaniem bezwykopowej metody mikrotunelowania, dzięki czemu budowa nie będzie ingerowała w obszar plaży. Budowa gazociągu podmorskiego rozpocznie się planowo w 2025 roku.

Gazociągi lądowe

W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa krajowego systemu przesyłowego o ok. 250 km nowych gazociągów lądowych, które umożliwią efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie. Prace obejmują budowę:

gazociągu Kolnik – Gdańsk o długości ok. 35 km,

gazociągu Gardeja – Kolnik o długości ok. 86 km,

• gazociągu Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km.

O inwestorze:

GAZ-SYSTEM jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki. Odpowiada za przesył gazu ziemnego na terenie całego kraju, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce i podmorskim gazociągiem Baltic Pipe oraz jest właścicielem Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Źródło: GAZ-SYSTEM