Coraz bliżej rozbudowy autostrady A2 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa

Orzech

Po nieco ponad pięciu miesiącach od złożenia wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) mamy pierwsze decyzje. Wydał je Wojewoda Mazowiecki dla autostrady A2 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa. Dla drugiej części trasy decyzji Wojewody Łódzkiego GDDKiA spodziewa się przed połową roku, co umożliwi ogłoszenie przetargów na wyłonienie wykonawcy.

Decyzje Wojewody Mazowieckiego dotyczą dwóch z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą, która będzie poszerzona o dodatkowe pasy ruchu. Pierwszy z tych odcinków zaczyna się na granicy województw i kończy ok. 3 km przed węzłem Grodzisk Mazowiecki, a drugi z nich na węźle Konotopa.

Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ (A1/A2).

W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). GDDKiA podjęła jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.

Samowystarczalność energetyczna A2

Zadaniem projektanta, z którym umowę GDDKiA podpisała pod koniec lata 2023 roku, było nie tylko opracowanie projektu dobudowy dodatkowych pasów ruchu, ale również instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu. Pionierskie rozwiązania, jakie pojawią się na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór, który będziemy mogli zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez GDDKiA.

Rozbudowa – zaplanowane działania

Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i skomplikowanych zadań, wymagających uwzględnienia szeregu warunków. Co najistotniejsze, prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd samochodów. Bogate doświadczenia, jakie GDDKiA uzyskała przy rozbudowie drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady, posłużą projektantowi w wypracowaniu optymalnych rozwiązań. Należy podkreślić, że w obu przypadkach prace prowadzone były przy odbywającym się ruchu samochodów.

Przy rozbudowie autostrady A2, GDDKiA sama narzuca sobie jeszcze wyższe wymagania niż poprzednio. Aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków (w stronę Warszawy, jak i Poznania) mają być dostępne po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. GDDKiA planuje również wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości, który bardzo dobrze sprawdził się w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową.

Dodatkowe pasy ruchu na A2 – dlaczego to takie ważne

Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest już blisko 13 lat i w tym czasie stała się jednym z najczęściej używanych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać.

Na rozbudowę trasy czekają więc zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy.

Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. GDDKiA spodziewa się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał.

Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kalendarium

30 sierpnia 2023 r. - podpisanie umowy na projekt

29 października 2024 r. - złożenie wniosku o decyzje ZRID

II połowa 2025 r. - ogłoszenie przetargu na roboty budowlane

I połowa 2026 r. - podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie przebudowy

II połowa 2028 r. - zakończenie robót

Źródło: GDDKiA