Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na budowę Systemu Obsługi Bagażu Za powstanie jednego z kluczowych elementów Lotniska CPK będzie odpowiedzialne konsorcjum Vanderlande Logistics GmbH wraz z Vanderlande Logistics i Unipessoal Lda. To pierwsza umowa wykonawcza dotycząca budowy nowego terminala w Baranowie.
Umowa została podpisana w Warszawie przez dr. Filipa Czernickiego, prezesa zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Dariusza Kusia, członka zarządu CPK ds. lotniskowych oraz Michaela Schneidera, Global CEO Vanderlande Logistics GmbH i Thomasa Diesenera, Global CFO Vanderlande Logistics GmbH.
– Wybór oferty konsorcjum i podpisanie z nim umowy stanowi milowy krok w realizacji programu inwestycyjnego CPK. System Obsługi Bagażu to jeden z kluczowych elementów każdego portu lotniczego, od którego zależy czas oczekiwania pasażerów na bagaż, sprawność przesiadek i komfort podróży. Jesteśmy przekonani, że nowe polskie lotnisko będzie dysponować najnowszymi technologiami w tym zakresie, które zagwarantują podróżnym bezpieczeństwo i wygodę – podkreśla MACIEJ LASEK, PEŁNOMOCNIK RZĄDU DS. CPK.
Konsorcjum będzie odpowiedzialne za zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie oraz obsługę i konserwację Systemu Obsługi Bagażu (BHS – Baggage Handling System).
Postępowanie przetargowe prowadzone było w trybie dialogu konkurencyjnego. W 2024 r. CPK opublikował informację o wszczęciu postępowania na dostawę Systemu Obsługi Bagażu. W odpowiedzi trzech oferentów, wszyscy pochodzący z Unii Europejskiej, złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W lipcu 2025 roku doszło do otwarcia ofert składających się z trzech kwot netto:
- za dostawę i montaż systemu BHS wyrażoną w euro,
- za utrzymanie i konserwację systemu w części podstawowej, czyli przez okres pięciu lat od dnia uruchomienia lotniska, wyrażoną w złotówkach,
- opcję jej przedłużenia na kolejne pięć lat również wyrażoną w złotówkach.
Po szczegółowej weryfikacji m.in. pod kątem doświadczenia (warunkiem udziału było m.in. uruchomienie w ciągu ostatnich 25 lat systemu BHS w portach lotniczych o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie) wszystkie podmioty zostały dopuszczone do dialogu konkurencyjnego. W kwietniu 2025 r. zaproszono je do złożenia ofert.
Konsorcjum firm Vanderlande Logistics GmbH oraz Vanderlande Logistics, Unipessoal Lda. zaproponowało wynagrodzenie netto za dostawę i montaż BHS w wysokości 115 mln euro, natomiast za utrzymanie i konserwację części podstawowej 97 mln zł i 93 mln zł w opcji przedłużenia umowy.
– Polityka przetargowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest transparentna. Zależy nam na tym, żeby wszystkie zainteresowane firmy miały czas na przygotowanie się do poszczególnych postępowań ogłaszanych przez naszą spółkę. Pozwala nam to również na kompleksową i obiektywną weryfikację składanych ofert – mówi DR FILIP CZERNICKI, PREZES ZARZĄDU CPK.
Vanderlande Logistics jest globalnym liderem w dziedzinie automatyzacji procesów logistycznych oraz systemów obsługi bagażu na lotniskach. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wielu zrealizowanym projektom firma zdobyła międzynarodowe uznanie za zastosowane technologie, ich niezawodność i innowacyjność.
– Jesteśmy bardzo dumni, że CPK zdecydowało się obdarzyć nas zaufaniem przy tym strategicznie ważnym projekcie po długim i intensywnym procesie oceny. W ramach konsorcjum, w skład którego wchodzą Vanderlande Logistics i Unipessoal Lda., nasza wspólna wiedza i zaawansowane technologie zapewnią nowemu lotnisku trwałą przewagę konkurencyjną – powiedział MICHAEL SCHNEIDER, GLOBAL CEO VANDERLANDE LOGISTICS
Działając w ponad 60 krajach i wspierając niemal 600 lotnisk, w tym 14 z 20 największych lotnisk na całym świecie, Vanderlande Logistics oferuje kompleksowe rozwiązania obejmujące projektowanie, wdrożenie, cyfrową transformację oraz konserwację predykcyjną systemów lotniskowych. Jej zaawansowane technologie obsługi bagażu zapewniają najwyższą wydajność, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój infrastruktury lotniskowej.
W obszarze rozwiązań cyfrowych firma wykorzystuje niezawodne platformy programowe i aplikacje, które integrują dane z wielu źródeł, umożliwiając monitorowanie wydajności systemu, ograniczenie przestojów i jego optymalizację. Dzięki połączeniu automatyzacji, robotyki, analityki i inteligentnych technologii, Vanderlande Logistics tworzy nowoczesne, zintegrowane systemy, które zwiększają efektywność i płynność operacji lotniskowych.
Vanderlande Logistics obsługuje m.in. porty lotnicze w Dubaju, Incheon, Pekinie, Guangzhou, Hong Kongu, Bangkoku, Madrycie, Paryżu, Kuala Lumpur, Orlando, Londynie, Amsterdamie i Stambule.
Przygotowana przez firmę Vanderlande Logistics oferta wyróżniała się innowacyjnym podejściem do zagadnień związanych z obsługą bagażu, rozwiązaniami redukującymi koszty utrzymania systemu oraz niezwykłym podejściem do kwestii obsługi systemu, który ma stworzyć przyjazne środowisko pracy i zagwarantować wysoką wydajność systemu.
Nowe technologie na CPK
System obsługi bagażu, który jest nazywany sercem terminala pasażerskiego, będzie zajmował w budynku powierzchnię ok. 80 tys. mkw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to 16 km. BHS dla Lotniska CPK będzie bazował na technologii ICS (Individual Carrier System), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach (na tackach). Pozwala na 100% śledzenie i sortowanie bagażu, a za tym zmniejsza ryzyko jego zgubienia lub złego przekierowania, a także jego uszkodzenia.
– Kluczowym elementem zamówionego systemu BHS jest jego modułowość, co umożliwi dalszą rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala. System ma pozwolić na obsługę do 10000 sztuk bagażu na godzinę
POWIEDZIAŁ DARIUSZ KUŚ, CZŁONEK ZARZĄDU CPK DS. LOTNISKOWYCH.
System BHS na Lotnisku CPK będzie wyposażony w magazyn centralny, umożliwiający przechowywanie do 4300 sztuk wcześniej odprawionego bagażu. Rozwiązanie to pozwoli liniom lotniczym na dużą elastyczność w przyjmowaniu bagażu od pasażerów chcących nadać go z wyprzedzeniem.
W systemie BHS zaplanowano szereg innowacji, które poprawia jego wydajność i sprawność, a także obniżają koszty przyszłej eksploatacji. Przykładami takich rozwiązań mogą być.:
Sortowanie bagażu po przylocie samolotu umożliwiające współdzielenie punktów wyładunku bez konieczności rozdzielania bagażu transferowego i bagażu pasażerów, dla którego CPK będzie lotniskiem docelowym. Rozwiązanie to ograniczy liczbę punktów wyładunku, skróci czas oczekiwania na bagaż oraz zmniejszy zapotrzebowanie na zasoby sprzętowe i ludzkie niezbędne do jego obsługi.
– Robotyzacja i automatyzacja procesu załadunku i wyładunku bagażu redukująca ilość pracowników fizycznych na rzecz operatorów systemów i urządzeń:
• automatyczne urządzenia do rozładunku kontenerów bagażowych,
• automatyczne roboty służące do załadunku bagaży,
• urządzenia wspomagających załadunek bagaży,
• półautomatyczne stanowiska do kompletowania grup bagaży tzw. batch-buidling.
To systemy, które grupują bagaże według lotu przed ostatecznym sortowaniem, zwiększając wydajność i zmniejszając obciążenie pracowników. Takie podejście umożliwia późniejsze zamknięcie odprawy bagażowej oraz lepsze wykorzystanie możliwości wczesnego magazynowania bagażu.
– Konserwacja systemu oparta na technologiach uczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji, które będą analizować w czasie rzeczywistym pracę poszczególnych urządzeń i z wyprzedzeniem zgłaszać nieprawidłowości, aby zapobiegać sytuacjom awaryjnym zamiast usuwać skutki awarii.
– Zaawansowane systemy identyfikacji i śledzenia bagażu wspierane przez czytniki kodów kreskowych, rozpoznawanie tekstu na podstawie obrazów z kamer oraz technologię dedykowaną dla śledzenia bagażu transportowanego w indywidualnych pojemnikach bagażowych.
– Integracja z systemami linii lotniczych i agentów obsługi naziemnej, umożliwiająca wymianę danych, które dotyczą np. bieżącego statusu oraz aktualnej lokalizacji bagażu, możliwość odtworzenia drogi bagażu od punktu nadania do punktu wydania bagażu oraz załadunku do samolotu, zarówno na podstawie identyfikacji bagażu na punktach kontrolnych jak również na podstawie obrazów z kamer śledzących każdy bagaż transportowany w systemie BHS.
Bagażowe statystyki
Według międzynarodowej organizacji lotniczej Société Internationale de Télécommunication Aéronautique (SITA) wskaźnik błędów popełnianych przy obsłudze bagażu z roku na rok spada. Jest to możliwe dzięki postępującej automatyzacji procesów oraz wprowadzaniu nowych rozwiązań technologicznych. W 2024 r. wskaźnik ten wyniósł statystycznie 6,3 sztuki bagażu przypadające na 1000 obsłużonych pasażerów. Oznacza to poprawę aż o 67 proc. w porównaniu z rokiem 2007. W 2024 r. z podróży lotniczych skorzystało rekordowe 5,3 mld pasażerów, na których przypadło 33,4 mln nieprawidłowo obsłużonych bagaży. Ponad 66 proc. (22 miliony bagaży) zostało zwróconych pasażerom w ciągu 48 godzin.
Zdaniem analityków SITA lotniska i linie lotnicze obsługują bagaż z coraz większą precyzją. Śledzenie w czasie rzeczywistym, analizy wspomagane sztuczną inteligencją oraz rozwiązania samoobsługowe nie mają już charakteru eksperymentalnego, ale stają się standardem i są coraz skuteczniejsze. Pokazuje to rzeczywisty wpływ inwestowania w inteligentne, oparte na danych, systemy bagażowe. W 2024 roku 42 proc. pasażerów miało dostęp do aktualizacji danych o bagażu w czasie rzeczywistym, w porównaniu do 38 proc. rok wcześniej. Niemal połowa podróżnych twierdzi, że śledzenie za pomocą telefonu zwiększyłoby ich pewność przy odprawianiu bagażu, a 38 proc. pozytywnie ocenia dodanie cyfrowych identyfikatorów nadawanym walizkom. Obecnie 66 proc. linii lotniczych oferuje automatyczne nadawanie bagażu, a kolejne 16 proc. planuje je wprowadzić do 2027 roku. W tym czasie w przypadku lotnisk 65 proc. spośród nich planuje wdrożenie samoobsługowego nadawania bagażu z wykorzystaniem biometrii.
Wśród źle obsłużonego bagażu 74 proc. trafiło do pasażerów z opóźnieniem, 18 proc. zostało uszkodzonych lub okradzionych, a 8 proc. stracono bezpowrotnie.
Plany inwestycyjne CPK
Plan postępowań inwestycyjnych spółki CPK zakłada, że w latach 2026 – 2028 uruchomionych zostanie niemal 100 postępowań o wartości powyżej 1 mln zł netto każdy. Tylko w 2026 roku orientacyjna wartość przetargów sięgnie ok. 40 mld zł.
Według zaktualizowanego harmonogramu, Lotnisko CPK ma zostać uruchomione przed końcem 2032 r. – jednocześnie z odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, który jest na etapie zaawansowanego projektowania, wykupu nieruchomości, a na terenie Łodzi – prac budowlanych.
Żródło: CPK