Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć zostanie skierowany do kolejnych właścicieli nieruchomości. Poszczególne etapy programu będą ogłaszane wraz z postępami inwestycji realizowanych w ramach programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Atrakcyjne warunki sprzedaży działek i domów zostaną zaproponowane na terenach, gdzie powstawać będą odcinki Kolei Dużych Prędkości.
Wydłużona lista inwestycji
Zakup Nieruchomości uwzględniający liczne korzyści – m.in. bonusy w wysokości 20 proc. wartości gruntu i 40 proc. dla budynków i innych naniesień został rozszerzony na kolejne już zatwierdzone inwestycje, które będą realizowane przez Centralny Port Komunikacyjny. Do tej pory Program Dobrowolnych Nabyć był z sukcesem prowadzony na obszarze powstającego lotniska. Jest też preferowaną formą nabywania nieruchomości pod budowaną linię KDP na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, gdzie wdrożono go w ubiegłym roku.
– Oferta KPDN, z jaką występuje CPK do właścicieli nieruchomości, jest unikalna w skali naszego kraju. Nie mają jej inne inwestycje publiczne prowadzone w Polsce. Realizując każdy projekt infrastrukturalny, musimy pamiętać o mieszkańcach, którzy znaleźli się w niełatwej sytuacji i muszą rozstrzygnąć złożone życiowe dylematy. Chcemy dać im wybór i postępować z szacunkiem dla tych osób, tak aby każda z nich miała czas na podjęcie najlepszej dla siebie decyzji – powiedział dr. Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.
W pierwszym etapie zaproszenia do uczestnictwa w KPDN będą kierowane do właścicieli działek zabudowanych. Nabór do programu rozpocznie się dopiero w momencie, kiedy pozwoli na to stopień zaawansowania przygotowań do inwestycji. Zaproszenia zostaną rozesłane po wydaniu decyzji środowiskowych. Linia „Y” z Warszawy do Łodzi przez CPK ma zostać oddana do użytku w 2032 roku, a do Poznania i do Wrocławia – w 2035 roku.
Atrakcyjne warunki
Osoby przystępujące do KPDN otrzymują korzystne warunki wykupu nieruchomości. Właściciel może skorzystać z jednej z dwóch opcji. W ramach pierwszej może zdecydować się na wykup według stawek odtworzeniowych nie uwzględniających stopnia zużycia nieruchomości. Druga przewiduje udzielenie 20 proc. bonusu (dla nieruchomości niezabudowanych) i 40 proc. (dla wszystkich tzw. naniesień, tj. dom, budynki gospodarcze, rośliny uprawne etc.), o które może zostać powiększona wycena, przygotowana przez niezależnych rzeczoznawców.
Właścicielom nieruchomości znajdujących się na trasach przyszłych linii kolejowych przysługują różne benefity oraz formy wsparcia, takie jak pomoc rzeczowa przy przeprowadzce, rekompensata z tytułu utraty zdolności kredytowej, renta cywilna z powodu rezygnacji z działalności rolniczej, szybko realizowana płatność oraz kursy zawodowe i szkolenia.
Przystępując do KPDN, właściciel nieruchomości zyskuje dodatkowy czas na przeprowadzkę i możliwość dostosowania warunków sprzedaży do indywidualnych potrzeb.
Na nieco innych zasadach niż KDPN realizowany jest Program Dobrowolnych Nabyć na obszarze, gdzie powstanie terminal lotniskowy i cała infrastruktura, która ma mu towarzyszyć. Nabycia w ramach lotniskowego PDN odbywają się na terenie objętym rozporządzeniem obszarowym, natomiast w przypadku programu kolejowego dotyczą tylko działek, przez które będą przebiegać przyszłe linie kolejowe. Ponadto, do programu lotniskowego przyjmowane są zgłoszenia od właścicieli terenów objętych rozporządzeniem, a do udziału w kolejowym – zaproszenia do właścicieli nieruchomości zabudowanych wystosowuje CPK.
Źródło: CPK