CPK wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu dotyczącym zmiany układu torowego w rejonie łódzkiej Retkini

Orzech

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla ok. 3-kilometrowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Z siedmiu ofert wybrana została najkorzystniejsza, która spełniła wszystkie postawione warunki i uzyskała łącznie najwyższą liczbę punktów w ramach kryteriów oceny.

W postępowaniu przetargowym CPK oceniało oferty według kryteriów: 40% – cena za zadania podstawowe, 20% – cena za zadania opcjonalne i 40% za kwalifikacje i doświadczenie zespołu.

Najwyższą liczbę punktów otrzymała oferta firmy Multiconsult Polska sp. z o.o. na łączną wartość 58 691 667,27 zł brutto.

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla Projektu pn.: „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi, w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14 – odcinek Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia” oraz uzyskanie niezbędnych i wymaganych prawem decyzji administracyjnych, zezwoleń, pozwoleń, uzgodnień i opinii.

Zmiany w projekcie są wynikiem efektywnej współpracy z PKP PLK i pozwolą na ograniczenie ingerencji w istniejącą infrastrukturę, a dodatkowo przełożą się na realne oszczędności środków publicznych na etapie realizacji robót budowlanych.

Wsparcie wykonawcy ma pozwolić na ograniczenie do minimum m.in. zakresu ingerencji w elementy przystanku Łódź Retkinia umożliwiając korzystanie z niego przez mieszkańców w trakcie prowadzenia robót budowlanych. Przesunięcie torów linii kolejowej nr 85 z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek oznaczać będzie z kolei uniknięcie kolizji z rozbudową przez PGE Energetyka Kolejowa podstacji trakcyjnej Łódź Lublinek oraz istotne skrócenie długości planowanej estakady kolejowej przechodzącej nad drogą ekspresową S14. Inne ważne założenie to przeniesienie miejsca ewakuacji i ratownictwa z rejonu ulic Maratońskiej i Spartańskiej w sąsiedztwo stacji Łódź Lublinek. W ten sposób wygospodarowana będzie rezerwa terenowa dla ewentualnego, nowego przystanku Łódź Smulsko.

Tunel dalekobieżny to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi i kluczowy element programu Centralnego Portu Komunikacyjnego

Jest on integralną częścią „Y”, czyli przygotowywanej Kolei Dużej Prędkości między Warszawą i Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wyjście z tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia. Dalej trasa linii kolejowej LK85 poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Na budowie CPK skorzystają więc nie tylko duże miasta, ale również ośrodki mniejszej wielkości położone na trasie KDP tj. Kalisz, Pleszew czy wspomniany Sieradz, które będą miały bezpośredni dostęp do Kolei Dużych Prędkości. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury i zostaną z nią połączone łącznicami do istniejących linii kolejowych.

Źródło: CPK