Dino zainwestuje ok. 1,8 mld zł w dalszy rozwój w Polsce

Orzech

Największa w naszym kraju sieć supermarketów Dino Polska S.A. z roku na rok kontynuuje swoją ekspansję i planuje kolejne inwestycje w całej Polsce. Nakłady inwestycyjne przeznaczone na rozwój firmy w 2024 roku wyniosły 1,6 mld zł. Powstało 8 tys. nowych miejsc pracy. Łączne zatrudnienie w Grupie Dino wyniosło na koniec 2024 r. 49,9 tys. pracowników. W 2025 roku nakłady na inwestycje jeszcze wzrosną.

• W 2024 r. Dino Polska otworzyła 283 nowe sklepy, o 13,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

• Na koniec 2024  r. w Polsce działało 2688 sklepów z logiem Dino.

• Na bieżący rok plany są jeszcze ambitniejsze.

– Jesteśmy optymistycznie nastawieni co do możliwości dalszego dynamicznego rozwoju sieci. Zgodnie z planami spółki liczba otwarć nowych sklepów Dino będzie się dalej zwiększać i w 2025 r. powinna wynieść o wysokich kilkanaście procent więcej niż w 2024 r. – informuje Michał Krauze, Członek Zarządu Dino.

Równolegle do rozwoju sieci sklepów realizowane są inwestycje w rozbudowę zaplecza magazynowego oraz mocy produkcyjnych. W 2024 r. zakończyła się budowa dwóch nowych centrów dystrybucyjnych oraz nowego zakładu produkcji świeżego mięsa. W efekcie łączne nakłady inwestycyjne Grupy Dino wyniosły 1,6 mld PLN.

– Planowane na 2025 r. nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,7-1,8 mld PLN. Część wydatków inwestycyjnych przeznaczamy na ograniczanie naszego wpływu na środowisko naturalne. Można to dostrzec na dachach 92 proc. marketów Dino i trzech centrów dystrybucyjnych, które są wyposażone we własne instalacje fotowoltaiczne. Łączna moc tych instalacji wynosiła 99 MW i była o 19 proc. wyższa niż na koniec 2023 r. – podkreśla Michał Krauze.

W 2024 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 29,3 mld PLN i były o 14,1 proc. wyższe niż w 2023 r. Blisko 40 proc. przychodów pochodziło ze sprzedaży produktów świeżych, w szczególności owoców i warzyw, pieczywa oraz świeżego mięsa produkowanego przez zakład mięsny Agro-Rydzyna. Dynamika sprzedaży liczona w ujęciu like-for-like (LFL, w sklepach istniejących przynajmniej rok) wyniosła w 2024 r. 5,3 proc..

– Dynamika sprzedaży była niższa niż pierwotnie zakładana i w całości została osiągnięta dzięki wzrostowi wolumenu sprzedanych produktów. Czynnikiem wpływającym na przychody negatywnie okazała się deflacja – tłumaczy Michał Krauze.

Plany Dino Polska S.A. na 2025 rok

Plany Spółki na 2025 r., oparte o dalszy wzrost wolumenu sprzedaży i powrót wewnętrznej inflacji w cenach netto, zakładają wysoki jednocyfrowy wzrost tempa sprzedaży LFL.

Planowane na 2025 r. nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,7-1,8 mld PLN.

W ujęciu kwartalnym, w trendzie tym mogą wystąpić odchylenia wynikające z przesunięcia Świąt Wielkanocnych z I kw. w 2024 r. do II kw. w 2025 r.

Równolegle do 14,1-proc. wzrostu przychodów w 2024 r., na który oprócz deflacji wpływały także ostrożne decyzje zakupowe konsumentów, Grupa Dino działa pod silną presją rosnących kosztów operacyjnych. Skutkowało to wzrostem wyniku EBITDA o 3,8 proc. oraz spadkiem marży EBITDA o 0,8 pkt proc. Celem Dino Polska na 2025 r. jest powrót marży EBITDA na ścieżkę stopniowego wzrostu.

Po wymagającym 2024 r. może to wydawać się ambitnym założeniem, jednakże wyższa oczekiwana dynamika przychodów przy równoczesnym wolniejszym tempie wzrostu kosztów operacyjnych, a także konsekwentny wzrost skali działalności będą wspierać w jego osiągnięciu.