Dobiegła końca przebudowa placu Na Rozdrożu. Po uruchomieniu wind prowadzących z przystanków autobusowych w ciągu Trasy Łazienkowskiej na plac oraz wytyczeniu wokół niego dróg rowerowych, również jezdnie tego ważnego węzła komunikacyjnego zyskały nową nawierzchnię. Prace na placu Na Rozdrożu wykonała firma Strabag, a koszt modernizacji wyniósł 26,4 ml zł.
– Zakończyliśmy frezowanie jezdni na pl. Na Rozdrożu. Działają też windy na przystanki autobusowe w ciągu Trasy Łazienkowskiej. Plac funkcjonuje już w docelowej formie. Wykonawca prowadzi prace uzupełniające i sprząta plac budowy – poinformował w poniedziałek Zarząd Dróg Miejskich.
Przebudowa placu Na Rozdrożu jest już na finiszu. Właśnie zakończyło się frezowanie jezdni placu. Prace – prowadzone pod nadzorem stołecznego Zarządu Dróg Miejskich – rozpoczęły się w pierwszej połowie lipca. Nowa nawierzchnia położona została najpierw we wschodniej części placu, a następnie na zachodnim jego fragmencie.
W ramach robót frezowanie przeszła jednak nie tylko jezdnia samego placu, ale wymieniony został też asfalt na tzw. „ślimaku” oraz pozostałych zjazdach i wjazdach łączących Trasę Łazienkowską oraz pobliskie ulice Al. Ujazdowskie, ul. Koszykową, al. Wyzwolenia, Agrykolę i al. Szucha (wraz z placem).
Ze względu na falę upałów oraz ulewne deszcze na początku lipca prace trwały nieco dłużej niż zakładano, ale już dziś kierowcy mogą korzystać w pełni z nowej, równej jezdni.
Jednocześnie frezowanie było ostatnim tak dużym zadaniem podczas prac na placu. Inwestycja jest już niemal w stu procentach gotowa. Teraz czas na sprzątanie i ewentualne poprawki. To jednak drobiazgi, które nie mają większego wpływu na funkcjonowanie placu, a widoczne jeszcze barierki i inne pozostałości po przebudowie są sukcesywnie usuwane.
W górę i w dół – nie tylko po schodach
Jedną z największych zmian na pl. Na Rozdrożu są windy prowadzące na przystanki autobusowe w ciągu Trasy Łazienkowskiej. Zostały one uruchomione w połowie lipca, czyli zaraz po zakończeniu frezowania jezdni we wschodniej części placu.
Jeszcze do niedawna na wspomniane przystanki można było dostać się jedynie schodami. Dla osób starszych czy rodziców z dziećmi w wózkach było to duże utrudnienie, a dla osób z niepełnosprawnościami ruchomymi stanowiło to barierę nie do pokonania.
Dziś na przystanki można dostać się wygodnie nowymi windami – klimatyzowanymi, monitorowanymi, oświetlonymi i ozdobionymi estetycznymi grafikami. Za sprawą specjalnych listew w nawierzchni chodników windy są dostosowane do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących.
Dostępność placu znacznie poprawiły także naziemne przejścia dla pieszych.
Rowerem przez plac
Podczas frezowania placu asfaltowane były również drogi dla rowerów. Nowa nawierzchnia pojawiła się na przebudowanej i „wyprostowanej” – m.in. dzięki likwidacji przejścia podziemnego – drodze po wschodniej stronie placu. Poszerzone zostały też przejazdy rowerowe.
To jednak nie wszystkie udogodnienia dla rowerzystów. W ramach przebudowy placu powstała nowa droga dla rowerów po zachodniej jego stronie placu (a przy tym dwa nowe przejazdy rowerowe) oraz łącznik wzdłuż parku Ujazdowskiego – między placem a wiaduktami Trasy Łazienkowskiej.
Źródło: UM Warszawa