Dostępniejsza i bezpieczniejsza kolej w województwie zachodniopomorskim

Orzech

Rok 2023 przyniósł pozytywne zmiany na kolei w woj. zachodniopomorskim. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów ze zmodernizowanych peronów na kolejnych 9 stacjach i przystankach. Lepszy dostęp do kolei jest m.in. w Szczecinie Podjuchach, Łubowie, Reczu oraz na trasie Poznań – Szczecin. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki środkom budżetowym i współfinasowanym z funduszy unijnych konsekwentnie poprawiają bezpieczeństwo i komfort obsługi osób podróżujących koleją w regionie.

Kolej na Pomorzu Zachodnim zmienia się dla podróżnych. Dzięki zrealizowanym w 2023 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycjom zachodniopomorskie stacje i przystanki zachęcają do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, a pociągi jeżdżą sprawniej i bezpieczniej.

Wszystkie zmodernizowane perony są wyższe, dzięki czemu ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu. Nowe urządzenia sterowania zapewniają bezpieczne podróże.

Wygodniejsze podróże pociągiem między Poznaniem a Szczecinem

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniają lepszy dostęp do kolei na trasie z Poznania do Szczecina. W ubiegłym roku w województwie zachodniopomorskim pasażerowie skorzystali z kolejnych zmodernizowanych peronów w Słonicach, Ziemomyślu, Dolicach, Witkowie i Stargardzie. Dzięki modernizacji linii kolejowej między stolicami Wielkopolski a Pomorza Zachodniego pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów już w blisko 30 miejscowościach. Na zachodniopomorskiej części trasy to perony m.in. w Bierzwniku, Rębuszu, Słonicach, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Witkowie, Stargardzie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.

Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy pociągów zapewniają nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacji Stargard powstało Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym od 29 października 2023 r. system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym na odcinku między Kolinem a Stargardem. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, z LCS w Stargardzie będzie prowadzony ruch pociągów między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).

Sprawniej i bezpieczniej między Szczecinem a Gryfinem

Lepsze podróże między Szczecinem Głównym a Gryfinem zapewniła budowa nowego mostu na Regalicy oraz modernizacja stacji Szczecin Podjuchy, na której przebudowany został układ torowy. Dzięki nowej nastawni i urządzeniom sterowania ruchem kolejowym zwiększyło się bezpieczeństwo ruchu pociągów na stacji. Pasażerowie zyskali wyższe perony: jednokrawędziowy peron nr 1 oraz dwukrawędziowy peron nr 2. Nowe przejście pod torami wraz z windami zapewnia bezpieczne i sprawne przemieszczanie się po stacji, również podróżnym o ograniczonej możliwości poruszania się. Pociągi sprawniej jeżdżą nowym mostem kolejowym, o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach. Długa na ok. 300 metrów przeprawa ma dwa tory z siecią trakcyjną. Zwiększyła się przepustowość mostu na tzw. Nadodrzance ważnej linii kolejowej Wrocław – Szczecin. Przeprawą może przejechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją – ekologicznym środkiem transportu.

Nowy most na Regalicy, peron nr 2, nowe przejście pod torami, a także nowy układ torowy wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym na stacji Szczecin Podjuchy, powstały w ramach inwestycji Wódy Polskich i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 300 mln zł, współfinansowanej przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Peron nr 1 został zmodernizowany w ramach wartej ponad pół miliarda złotych inwestycji „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” realizowanej z udziałem środków UE z POIiŚ. Również w ramach budowy SKM pasażerowie zyskali już drugi zmodernizowany peron na stacji w Gryfinie.

Program przystankowy w województwie zachodniopomorskim

Dla dogodniejszego dostępu do kolei w województwie zachodniopomorskim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, który obejmuje 11 lokalizacji: Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Amfiteatr, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Świdwin Zamek, Szczecinek Bugno, Recz Pomorski, Łubowo, Złocieniec i Radziszewo. Wartość wszystkich prac to blisko 40 mln zł.

Od ubiegłego roku pasażerowie korzystają ze zmodernizowanego peronu nr 2 w Łubowie (na linii kolejowej między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim) oraz zmodernizowanego peronu nr 2 w Reczu (na linii kolejowej między Piłą w Ulikowem). Pozostałe zmodernizowane perony w Łubowie, Reczu i Złocieńcu, a także nowe przystanki w Kołobrzegu, Koszalinie, Świdwinie i Szczecinku zostaną oddane do eksploatacji w I kwartale 2024 roku. Nowy przystanek w Radziszewie między Szczecinem a Gryfinem gotowy będzie do końca bieżącego roku.

Prace utrzymaniowe dla lepszego komfortu podróżnych na stacjach i przystankach

W 2023 r. na poprawę komfortu obsługi podróżnych na peronach w województwie zachodniopomorskim PLK S.A. przeznaczyły ponad 800 tyś zł ze środków budżetowych. Na 26 stacjach i przystankach, m.in. w Białogardzie, Szczecinku, Chociwlu i Chojnie, zamontowano wiaty siedziskowe. Na 24 stacjach i przystankach, m.in. Szczecin Załom, Świnoujście Warszów, Wałcz Raduń, Krzywin Gryfiński, zamontowano gabloty na rozkłady jazdy i istotne informacje dla podróżujących koleją. Na stacjach w Koszalinie oraz Runowie Pomorskim wymieniono i uzupełniono oznakowanie, zapewniające właściwą orientację.

Źródło: PKP PLK S.A.