Finisz prac przy obwodnicy Łomży w ciągu S61 Via Baltica [FILM]

Orzech

Z końcem września kierowcy będą mogli w pełni korzystać z dwujezdniowej obwodnicy Łomży w ciągu S61, w województwie podlaskim. Tym samym w ekspresowym tempie będzie można pokonać polską, liczącą ponad 310 km część korytarza transportowego Via Baltica, od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o.

Zanim jednak do tego dojdzie, konieczne będą zmiany w organizacji ruchu. W połowie września GDDKiA planuje przełożenie ruchu z obecnie używanej jezdni w kierunku Warszawy na nitkę w kierunku Budziska. Kierowcy tak jak obecnie będą korzystać z jednej jezdni w obu kierunkach. Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 60-80 km/h. Z końcem września obwodnica Łomży dostępna będzie już w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej

Ostatnie prace przy „esce”

Planowane przełożenie ruchu umożliwi dodatkowe uszczelnienie powierzchni betonowej mostu nad częścią nurtową i zabezpieczenie go przed wnikaniem wody. Obecnie montowane są też bramownice, na których będą instalowane urządzenia systemu zarządzania ruchem. Trwa również budowa zbiorników retencyjnych zapewniających właściwe odwodnienie jezdni, montaż siatek ogrodzeniowych oraz prace wykończeniowe.

Nie tylko droga ekspresowa

Oprócz dwóch jezdni „eski” (każda po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny) oraz infrastruktury towarzyszącej powstaje też jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64. Długość tego odcinka, budowanego po nowym śladzie, to prawie 7 km. W tym roku gotowy będzie fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa (3 km), a w połowie przyszłego roku od Marianowa do Elżbiecina (4 km).

S61 z dofinansowaniem UE

Obwodnica Łomży, czyli odcinek Łomża Zachód – Kolno, stanowi część większego zadania, tj. drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski. Inwestycja została objęta dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) w wysokości 440,4 mln zł.

Z kolei w 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na dofinansowanie II fazy projektu, dotyczącej tylko odcinka Łomża Zachód – Kolno, ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość tego dofinansowania ze środków UE to 245,9 mln zł.

Źródło: GDDKiA