Francuski ALSTOM wyprodukuje we Wrocławiu nadwozia lokomotyw dla międzynarodowego przewoźnika

Orzech

Alstom, światowy lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, podpisał umowę z Captrain Polska – niezależnym operatorem kolejowym oferującym usługi transportowe w całej Europie. Alstom dostarczy trzy lokomotywy Traxx Universal trzeciej generacji, które będą obsługiwać operacje intermodalne. Jednostki zostaną homologowane w co najmniej sześciu krajach, w tym w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji, Belgii i Luksemburgu. Zakład Alstom w Kassel w Niemczech będzie odpowiedzialny za produkcję jednostek. Pudła wagonów lokomotyw zostaną wyprodukowane w zakładzie Alstom we Wrocławiu (dawny PaFaWag) w Polsce.

Kontrakt dotyczy lokomotyw Traxx Universal. Są to wielosystemowe pojazdy trzeciej generacji mogą osiągać prędkość 160 km na godzinę, umożliwiając prowadzenie cięższych pociągów w porównaniu do innych lokomotyw tej samej klasy. Ich konstrukcja jest oparta o sprawdzoną, modułową platformę, stosowaną w transporcie pasażerskim i towarowym, w przewozach krajowych i transgranicznych, dostępną w różnych konfiguracjach (AC, DC, wielosystemowe). Pojazdy tego typu dopuszczone są do eksploatacji w 20 krajach, w których pokonują łącznie ponad 300 mln km rocznie.

– Jesteśmy dumni z kolejnego kontraktu dla przewoźnika świadczącego usługi międzynarodowe. Lokomotywy Traxx zapewnią zwiększoną wydajność operacyjną i niezawodność, a także lepszą dostępność dzięki wydłużonym okresom międzyobsługowym. Cieszymy się, że rozwiązania Alstom wspierają operatorów logistycznych w osiąganiu ich celów strategicznych od wielu lat, przyczyniając się jednocześnie do rozwoju zrównoważonej i niskoemisyjnej transeuropejskiej sieci transportowej – mówi Beata Rusinowicz, Dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich.

Lokomotywy Traxx Universal zostały dopuszczone do eksploatacji w 20 krajach, gdzie pokonują łącznie ponad 300 milionów kilometrów rocznie. Trzecia generacja wielosystemowych jednostek może osiągnąć prędkość maksymalną 160 km/h i obsługiwać cięższe pociągi w porównaniu do innych lokomotyw tej samej klasy. Oferują elastyczną konstrukcję opartą na mocnym, modułowym podejściu platformowym, kompatybilnym z wieloma aplikacjami (transport towarowy i pasażerski w jednym lub wielu krajach) i dostępnym w różnych konfiguracjach (AC, DC i wielosystemowy).

– Captrain Polska używa lokomotyw Traxx, zarówno w konfiguracji MS jak i DC od ponad 10 lat i jesteśmy z nich bardzo zadowoleni. Do tej pory wszystkie lokomotywy tej platformy były przez nas dzierżawione, jednak zgodnie z polityką firmy, po przekroczeniu pewnej liczby lokomotyw danego typu decydujemy się na uzupełnienie floty o lokomotywy własne. Obecny poziom 10 sztuk lokomotyw MS oraz podjęta niedawno decyzja o zbudowaniu własnego magazynu części zamiennych i rozwijaniu kompetencji naszego warsztatu w Wołowie w kierunku tej właśnie platformy lokomotyw, to właściwy moment, aby zdecydować, że to właśnie lokomotywy Traxx będą pierwszymi nowoczesnymi lokomotywami zakupionymi przez Captrain Polska. Nie bez znaczenia jest fakt posiadania przez tę lokomotywę homologacji we wszystkich krajach, w jakich operują Spółki Captrain z grupy Rail Logistics Europe – podkreśla Paweł Szczapiński, prezes Zarządu Captrain Polska.

Jednostki zostaną wyposażone w wiodący system sygnalizacji Onvia (dawniej znany jako Atlas), rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). System ten oferuje najszerszy zasięg w różnych krajach i na różnych liniach. W okresie gwarancyjnym Alstom będzie ECM (podmiot odpowiedzialny za utrzymanie) i będzie wykonywał konserwację zapobiegawczą lokomotyw. W ramach umowy pracownicy Captrain Poland zostaną również przeszkoleni w zakresie wykonywania konserwacji samych lokomotyw.

Za produkcję nadwozi odpowiadać ma wrocławski oddział firmy Alstom, który kontynuuje tradycje kolejowe wrocławskiego PaFaWagu. Lokomotywa ostatecznie ma być montowana z zakładzie Alstom w Kassel w Niemczech.

Trzy zakupione przez Captrain Polska pojazdy mają kursować na trasach w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji, Belgii i Luksemburgu.

Spółka Captrain Polska należy do niemieckiej firmy Captrain Deutschland, która jest własnością francuskiego narodowego przewoźnika kolejowego Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF).

Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, a swoje bazy oprócz tego miasta posiada w Kutnie, Tarnowskich Górach i Rzepinie. Spółka dysponuje własnym zapleczem technicznym, utrzymując swoje lokomotywy we własnej bazie naprawczej w Wołowie pod Wrocławiem.