Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA prowadzi obecnie w porcie Szczecin dwa duże projekty inwestycyjne, które zwiększą ilość obsługiwanych ładunków, a przede wszystkim wzmocnią pozycję całego zespołu portowego wśród bałtyckich portów.
Stan zaawansowania prac
Obecnie stan zaawansowania robót podstawowych w zadaniu pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” wynosi 85 procent. Wykonano ok. 90 procent robót czerpalnych, co przekłada się na wydobycie 1,3 mln m3 urobku z Kanału Dębickiego.
Zmodernizowano sekcje od 1 do 27 nabrzeża Czeskiego i Słowackiego. Wybudowano nowe nabrzeże Norweskie o długości 300 m i głębokości technicznej 12,5 m.
Wybudowano obudowę brzegu stanowiącą pierwszy etap nabrzeża Duńskiego o długości ok. 778 m głębokości technicznej 12,5 m.
Wybudowano pole odkładu na Ostrowie Mieleńskim o pojemności ok. 1 mln m3.
Końcowy etap prac
Prace wkroczyły w końcowy etap, który obejmuje wykonanie modernizacji sekcji od 28 do 52 nabrzeża Czeskiego i Słowackiego oraz umocnienia dna na nabrzeżu Czeskim, Spółdzielczym, Fińskim i Niemieckim, jak również zakończenia robót czerpalnych.
Zakres projektu
W ramach inwestycji przebudowanych będzie blisko 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na ich bezpośrednim zapleczu i przystosowaniem do głębokości technicznej 12,5 m.
Na wyspie Ostrów Grabowski wykonawca wybuduje także ponad 1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. W ramach projektu Kanał Dębicki zostanie poszerzony do 200 m (z 120 m) oraz pogłębiony do 12,5 m. Z kolei tzw. materac betonowy umocni dno Kanału w rejonie nabrzeży Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego i zabezpieczy je przed ruchem śrub okrętowych statków. Na wyspie Ostrów Mieleński wykonane zostanie pole odkładu urobku. To tam oraz na przebudowywanych w ramach innego kontraktu polach odkładu na Ostrowie Grabowskim składowany będzie urobek wydobyty podczas robót czerpalnych. Do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln m3.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 497,7 mln złotych brutto.
Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2025 roku (opr. 25.07.2024, ZMPSiŚ SA).
Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA