Kolej wróci do Łomży – jest przetarg na projekt i roboty budowlane

Orzech

Oczekiwany od ponad trzydziestu lat powrót kolejowych połączeń pasażerskich do Łomży jest coraz bliżej. Mieszkańcy czterech gmin zyskają dostęp do pociągów z nowych peronów. PKP PLK S.A. ogłosiła przetarg na projekt i roboty budowlane, finansowane z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

To ważna informacja dla sześćdziesięciu tysięcy mieszkańców Łomży – w samym jej centrum powstaną dwa nowoczesne, wygodne perony. Do miasta znowu będą mogły wjeżdżać pociągi regionalne i dalekobieżne, aby zabierać podróżnych w stronę Warszawy i Białegostoku. Ogłoszono przetarg na projekt i wykonanie prac na odcinku Łapy – Śniadowo – Łomża, co umożliwi skrócenie czasu przejazdu i tym samym powrót połączeń. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję we współpracy z samorządem Województwa Podlaskiego.

Na odcinku linii kolejowej o długości 77 km PKP PLK planuje m.in. odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego

Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii nr 49 Łomża – Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo – Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji. Do realizacji wybrano wariant bez elektryfikacji, wskazany przez wnioskodawcę w studium planistyczno-prognostycznym. Pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Wrócą wygodne podróże

Poza przebudową stacji w Łomży, nowe perony powstaną w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach.

Będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w wiaty, ławki, czytelne oznakowania i oświetlenie LED. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i jeszcze większą punktualność pociągów.

W ramach inwestycji na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża PKP PLK przebuduje odcinki torów i zabuduje urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki odbudowie około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Bezpieczniej i wygodniej będzie także na skrzyżowaniach dróg z torami – wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na tym odcinku zyskają sygnalizację świetlną.

Oferty w ogłoszonym przetargu można składać do 9 września

Rozpoczęcie prac PKP PLK przewiduje na II kwartał przyszłego roku, a zakończenie ostatnich robót w 2029 r. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Program Kolej+ zaplanowano do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei – najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.

Stacja ŁOMŻA:

Źródło: PKP PLK S.A.