Na ponad 65 hektarach należących do Tele-Foniki może powstać nowa dzielnica Krakowa z zabudową sięgającą nawet 150 metrów wysokości. Prezydent miasta przesłał radnym projekt punktowej zmiany planu miejscowego, który zakłada stworzenie samowystarczalnej przestrzeni mieszkalno-usługowej, nowej szkoły, terenów zielonych i linii tramwajowej na Złocieniu.
Od przemysłu do miejskiej tkanki
Tele-Fonika, znana z produkcji kabli, planuje przenieść działalność poza centrum Krakowa. W związku z tym spółka wystąpiła o zmianę przeznaczenia terenów przemysłowo-magazynowych w rejonie ulic Domagały, Czeczów i drogi ekspresowej S7. Choć sama nie zrealizuje inwestycji, oddaje grunty pod ambitny projekt urbanistyczny.
Według dokumentacji:
• na terenie może zamieszkać ok. 40 tys. osób,
• z czego ok. 27 tys. w wieku produkcyjnym,
• powstanie szkoła o powierzchni 5 tys. m² za ok. 35 mln zł,
• możliwe jest przekazanie gruntów pod przedszkola, żłobki, zieleń i drogi publiczne.
Wschodnia brama Krakowa: nowoczesne centrum wysokościowe
Projekt zakłada podział przestrzeni na dwie główne strefy:
• Strefa mieszkaniowa: zespoły budynków z usługami na parterach, lokalnymi ulicami, placami i zielenią.
• Centrum wysokościowe: wolnostojąca zabudowa mieszkalno-usługowa o wysokości do 150 metrów, pełniąca funkcję „wschodniej bramy” miasta.
Studium dopuszcza nawet budynki o 100 metrów wyższe. Całość przecinać będzie centralny pas zieleni parkowej, a na tarasach wielopoziomowych parkingów zaplanowano obiekty sportowe i rekreacyjne: boiska, siłownie, ścieżki biegowe.
Usługi, kultura i tożsamość miejsca
Projekt przewiduje rozproszenie usług takich jak:
• handel,
• gastronomia,
• edukacja.
Dodatkowo mogą powstać funkcje ponadlokalne:
• filie jednostek miejskich,
• domy kultury,
• przestrzenie wystawiennicze i integracyjne.
Celem jest stworzenie dzielnicy samowystarczalnej, funkcjonalnej i zrównoważonej.
Nowa linia tramwajowa i infrastruktura za setki milionów
Plan uwzględnia rozbudowę systemu komunikacji w Bieżanowie:
• zabezpieczenie terenów pod nową linię tramwajową (ok. 1,2 km, koszt: 31 mln zł),
• wyznaczenie dróg dla komunikacji autobusowej,
• budowa ścieżek rowerowych.
Miasto będzie musiało wykupić działki pod infrastrukturę drogową — szacunkowy koszt to 141 mln zł.
Wpływy do budżetu: ponad 300 mln zł od inwestora
Zgodnie z wyliczeniami:
• inwestor zapłaci ok. 340 mln zł za możliwość realizacji zabudowy mieszkaniowej,
• podatek od nieruchomości wyniesie dodatkowo ok. 150 mln zł.
To kwoty znacznie przewyższające planowane nakłady na infrastrukturę, co czyni projekt atrakcyjnym także z perspektywy finansowej miasta.