Kraków zyska nową dzielnicę z wieżowcami do 150 metrów? Tele-Fonika oddaje tereny pod wielką inwestycję

Orzech

Na ponad 65 hektarach należących do Tele-Foniki może powstać nowa dzielnica Krakowa z zabudową sięgającą nawet 150 metrów wysokości. Prezydent miasta przesłał radnym projekt punktowej zmiany planu miejscowego, który zakłada stworzenie samowystarczalnej przestrzeni mieszkalno-usługowej, nowej szkoły, terenów zielonych i linii tramwajowej na Złocieniu.

Od przemysłu do miejskiej tkanki

Tele-Fonika, znana z produkcji kabli, planuje przenieść działalność poza centrum Krakowa. W związku z tym spółka wystąpiła o zmianę przeznaczenia terenów przemysłowo-magazynowych w rejonie ulic Domagały, Czeczów i drogi ekspresowej S7. Choć sama nie zrealizuje inwestycji, oddaje grunty pod ambitny projekt urbanistyczny.

Według dokumentacji:

na terenie może zamieszkać ok. 40 tys. osób,

z czego ok. 27 tys. w wieku produkcyjnym,

powstanie szkoła o powierzchni 5 tys. m² za ok. 35 mln zł,

możliwe jest przekazanie gruntów pod przedszkola, żłobki, zieleń i drogi publiczne.

Wschodnia brama Krakowa: nowoczesne centrum wysokościowe

Projekt zakłada podział przestrzeni na dwie główne strefy:

Strefa mieszkaniowa: zespoły budynków z usługami na parterach, lokalnymi ulicami, placami i zielenią.

Centrum wysokościowe: wolnostojąca zabudowa mieszkalno-usługowa o wysokości do 150 metrów, pełniąca funkcję „wschodniej bramy” miasta.

Studium dopuszcza nawet budynki o 100 metrów wyższe. Całość przecinać będzie centralny pas zieleni parkowej, a na tarasach wielopoziomowych parkingów zaplanowano obiekty sportowe i rekreacyjne: boiska, siłownie, ścieżki biegowe.

Usługi, kultura i tożsamość miejsca

Projekt przewiduje rozproszenie usług takich jak:

handel,

gastronomia,

edukacja.

Dodatkowo mogą powstać funkcje ponadlokalne:

• filie jednostek miejskich,

domy kultury,

przestrzenie wystawiennicze i integracyjne.

Celem jest stworzenie dzielnicy samowystarczalnej, funkcjonalnej i zrównoważonej.

Nowa linia tramwajowa i infrastruktura za setki milionów

Plan uwzględnia rozbudowę systemu komunikacji w Bieżanowie:

zabezpieczenie terenów pod nową linię tramwajową (ok. 1,2 km, koszt: 31 mln zł),

wyznaczenie dróg dla komunikacji autobusowej,

budowa ścieżek rowerowych.

Miasto będzie musiało wykupić działki pod infrastrukturę drogową — szacunkowy koszt to 141 mln zł.

Wpływy do budżetu: ponad 300 mln zł od inwestora

Zgodnie z wyliczeniami:

inwestor zapłaci ok. 340 mln zł za możliwość realizacji zabudowy mieszkaniowej,

• podatek od nieruchomości wyniesie dodatkowo ok. 150 mln zł.

To kwoty znacznie przewyższające planowane nakłady na infrastrukturę, co czyni projekt atrakcyjnym także z perspektywy finansowej miasta.

/ Wizualizacje poglądowe
/ Wizualizacje poglądowe