Od niedzieli, 15 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazd pociągów 2024/2025. Będą jeszcze krótsze czasy przejazdu m.in. z Warszawy do Szczecina, Białegostoku i Lublina. Pasażerowie wsiądą do pociągów z kolejnych nowych przystanków np. w Krakowie, Częstochowie i Rzepinie. W rozkładzie jazdy uwzględniono najbardziej korzystne dla podróżnych połączenia oraz kontynuację prac na liniach kolejowych.
Nowy rozkład jazdy pociągów został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami tak, aby podróżni korzystali z efektów inwestycji. W grudniu będą krótsze czasy podróży. Pasażerowie wsiądą do pociągów z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków oraz skorzystają z lepszej oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych. Kontynowanie są miliardowe inwestycje z wykorzystaniem środków unijnych i budżetowych, a ich efekty podróżni odczują w kolejnych latach.
Wyższe prędkości = krótsze czasy przejazdu
Zrealizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycje umożliwiają podnoszenie prędkości na liniach kolejowych, co oznacza jeszcze szybsze podróże.
• Od 15 grudnia krócej pojedziemy z Warszawy do Szczecina (około 4 h 20 minut).
• Ze stolicy Pomorza Zachodniego dotrzemy szybciej nie tylko do Warszawy, ale także do stolicy Wielkopolski (ok. 1 h 50 min.). To efekt zwiększenia prędkości na tej trasie do 160 km/h (na odcinkach Sochaczew- Łowicz – Kutno i Wronki – Krzyż – Szczecin Dąbie).
• Również dzięki zwiększeniu prędkości jazdy pociągów do 160 km/h na odcinku Małkinia - Białystok, najszybszy skład z Warszawy do stolicy Podlasia dojedzie w 1 h 30 minut.
• Efektem podwyższania prędkości na liniach kolejowych będzie również atrakcyjny czas przejazdu ze stolicy do Zielonej Góry (4 h 38 minut), jak również z Zielonej Góry do Szczecina - najszybsze połączenie wyniesie 2 h 11 minut.
• Na Dolnym Śląsku w grudniu najszybszy pociąg dalekobieżny InterCity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej w Międzylesiu pojedzie w mniej niż 100 minut. To będzie najkrótsza w historii podróż tą linią. Skróci się również czas przejazdu pociągów regionalnych. To efekt prowadzonych prac ze środków budżetowych.
• Atrakcyjny czas przejazdu zostanie zapewniony dla pociągów kursujących na południe kraju. Z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w nieco ponad 2 godziny. Z Zamościa do stolicy Małopolski dojedziemy w niecałe 4 godziny. Mieszkańcy Gdańska dotrą o ok. 20 minut szybciej do Wrocławia (w ok. 4 h 20 minut).
• Również z Gdyni do Słupska pojedziemy pociągiem w atrakcyjnym czasie 1 h 22 minuty. Na modernizowanym odcinku Lębork – Słupsk zniesiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
• Również dzięki zakończeniu kolejnego etapu prac na trasie Skarżysko-Kamienna – Sandomierz i zniesieniu ZKA zyskamy dobry czas przejazdu w relacji Radom – Przemyśl (3 h 59 minut). Będzie także szybszy czas przejazdu z Warszawy do Łodzi Fabrycznej (1 h 7 minut) oraz do Lublina (1 h 46 minut).
Podróże z nowych i zmodernizowanych przystanków
Pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej, od 15 grudnia skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.
Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Kraków Piastów, Kraków Kościelniki oraz Kraków Przylasek. Do pociągów wsiądziemy także z nowego przystanku Rzepin Miasto w woj. lubuskim oraz Radziszewo na trasie między Szczecinem a Gryfinem.
Na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami oddanych do użytku będzie łącznie 10 nowych przystanków: 5 w woj. śląskim - Częstochowa Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz 5 w woj. łódzkim - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie i Biała. Dotychczas linia była wykorzystywana przez pociągi towarowe. Od grudnia przewoźnicy regionalni uruchomią na niej regularne połączenia pasażerskie.
Od 15 grudnia wygodniej wsiądziemy do pociągów również ze zmodernizowanych peronów m.in. z przystanku Chorzów Uniwersytet, Muszyna i Chełm Miasto.
Źródło: PKP PLK S.A.