Lepszy dojazd koleją z Rzeszowa w Bieszczady – PKP PLK zrewitalizują kolejną linię kolejową

Orzech

PKP PLK S.A. zamierza zrewitalizować kolejną linię kolejową we wschodniej Polsce. Spółka ogłosiła postępowanie przetargowe na rewitalizację trasy kolejowej Jasło – Nowy Zagórz. To istotny krok do realizacji inwestycji na podkarpackim odcinku linii nr 108 Stróże – Krościenko. Planowana inwestycja ułatwi podróże pociągiem ze stolicy Podkarpacia w Bieszczady. Finansowanie zadania zaplanowano przy wsparciu Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

Ogłoszony przetarg przybliża realizację kolejnej inwestycji, ważnej dla rozwoju kolei w regionie. Dzięki niej zwiększą się możliwości komunikacyjne podróżnych, wybierających kolej jako ekologiczny i wygodny środek transportu. Dla turystów to także lepsza alternatywa podróży, by odkrywać malownicze tereny południowo-wschodniej Polski, w tym Bieszczad.

Oferty w przetargu PKP PLK otworzyło 30 stycznia

Na sfinansowanie podstawowego zakresu inwestycji spółka chciałaby przeznaczyć 243 651 090 zł. Do tego zamówienie obejmuje kilka dodatkowych opcji (szczegóły w dokumentacji przetargowej na platformie zakupowej PKP PLK).

Zaproponowane ceny:

konsorcjum Budimex i Budimex Kolejnictwo z Warszawy, SBM z Wrocławia (całe zamówienie wraz z opcjami) – 1 511 039 732 zł (zakres podstawowy – 475 255 517 zł);

Strabag z Pruszkowa – 1 482 690 602 zł (396 013 899 zł);

PORR z Warszawy – 1 283 854 320 zł (285 293 381 zł);

konsorcjum ZUE i Duna Polska z Krakowa – 1 219 396 220 zł (267 057 587 zł);

Trakcja z Warszawy – 1 576 887 010 zł (365 750 459 zł);

konsorcjum Mirbud ze Skierniewic i Transkol z Kielc – 1 312 087 940 zł (291 570 909 zł);

Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – 1 497 007 579 zł (480 499 698 zł);

konsorcjum Track Tec Construction z Wrocławia i Intop Warszawa – 1 486 945 648 zł (357 274 078 zł);

Intercor S z Zawiercia – 1 553 989 337 zł (455 802 736 zł).

Inwestycja jest podzielona na etapy o różnych zakresach robót. Przyszłe prace obejmą m.in. przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem, która korzystnie zmieni poziom obsługi podróżnych. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ważnym efektem przyszłych prac będą także dodatkowe miejsca zatrzymywania się pociągów, które zbliżą mieszkańców do kolei. Zapewnią im lepszą dostępność i ułatwią komunikację. Dla sprawniejszych i bezpieczniejszych podróży zrealizujemy przebudowę torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. Wymienimy istotne dla prowadzenia ruchu kolejowego elementy takie jak rozjazdy, zamontujemy również nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

Inwestycję między Jasłem a Nowym Zagórzem zaplanowano w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Finansowanie przewidziane jest przy wsparciu Funduszy Unijnych dla Polski Wschodniej. Częścią tego projektu jest również budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie. Obecnie dla tego zadania prowadzone jest postępowanie przetargowe.

Zakres podstawowy planowanej inwestycji obejmuje: zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych dla linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz (od km 47 do km 69,2) w zakresie układu torowego wraz z rozjazdami oraz odwodnieniem, podtorza kolejowego, geologii, geotechniki, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo - drogowych i przejść, dróg kołowych, obiektów obsługi podróżnych i małej architektury, obiektów i budynków służących prowadzeniu ruchu kolejowego, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki do 1 kV, elektroenergetyki LPN, teletechniki i telekomunikacji, branży sanitarnej, ochrony środowiska, usuwania kolizji z sieciami zewnętrznymi i wewnętrznymi, rozbiórki i likwidacji infrastruktury, wycinki drzew i krzewów.

Cała inwestycja miałaby potrwać 52 miesiące.