W podwrocławskiej fabryce LG Energy Solution Wrocław, produkującej baterie do aut elektrycznych, trwają prace nad uruchomieniem linii produkcyjnej systemów dla magazynów energii. Koreański producent dostarczy je m.in. Polskiej Grupie Energetycznej. Ale to nie wszystkie plany spółki. Polska fabryka staje się coraz ważniejszym graczem w zielonej transformacji Europy.
Fabryka LG Energy Solution Wrocław w Biskupicach Podgórnych (gmina Kobierzyce, powiat wrocławski) do tej pory produkowała przede wszystkim baterie do aut elektrycznych. Zakład może wytwarzać w skali roku do 1 mln sztuk baterii.
Odbiorcami są takie marki jak: Volkswagen, Audi, BMW czy Porsche. Wcześniej też m.in. Ford, ale od momentu wprowadzenie przez USA ceł na produkty powstające w Europie baterie produkowane pod Wrocławiem trafiają w głównej mierze na rynki państw europejskich.
Nowa linia produkcyjna już w 2026 roku
W przyszłym roku w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem ruszy kolejna linia – tym razem do baterii cylindrycznych dla aut elektrycznych.
– Jeśli zrealizujemy nasze plany, staniemy się jedynym zakładem na świecie, który w jednej lokalizacji, w jednej fabryce, będzie produkował ogniwa w oparciu o wszystkie zaawansowane technologie dostępne w tym obszarze – podkreśla Yong Girl Lee, dyrektor departamentu External Relations LG Energy Solution Wrocław
Wkrótce rozpocznie się produkcja magazynów energii ESS (Energy Storage System)
– Pierwszy projekt w tym obszarze to realizacja zamówienia dla PGE w Żarnowcu. Został on w pełni oparty na zasadzie local content, baterie do magazynu powstają w Polsce, a wszystkie firmy zaangażowane w budowę infrastruktury oraz połączenia energetyczne są polskimi wykonawcami – mówił Yong Girl Lee.
Na początku tego roku PGE wybrała LG Energy Solution Wrocław na generalnego wykonawcę bateryjnego magazynu energii elektrycznej o mocy do 263 MW i pojemności co najmniej 980 MWh w Żarnowcu. Wartość kontraktu to 1,555 mld zł brutto.
LG Energy Solution Wrocław spełnia wszelkie wymogi środowiskowe obowiązujące na terenie Unii Europejskiej
Piotr Górecki z działu środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa LG Energy Solution Wrocław podkreśla, że cała instalacja wykorzystująca N-metylo-2-pirolidon (NMP) w procesach produkcyjnych została zaprojektowana tak, aby odzyskiwać i ponownie wykorzystywać ten rozpuszczalnik w obiegu zamkniętym - informuje PAP.
– Zgodnie z unijnymi przepisami, maksymalne dopuszczalne stężenie NMP w zorganizowanej emisji do powietrza wynosi 2 mg/m³. W naszym zakładzie wartości te pozostają znacząco niższe - pojedyncze pomiary nigdy nie przekraczają 1 mg/m³, a średnie wyniki utrzymują się na poziomie około 0,3-0,4 mg/m³ – wyjaśnia.
Dodał, że w przypadku emisji niezorganizowanej wymóg prawny jest jednoznaczny: musi wynosić 0, co – jak mówił Górecki – realizowane jest w podwrocławskim zakładzie dzięki pełnej hermetyzacji instalacji. – Potwierdzają to wyniki badań wykonywane przez akredytowane laboratorium – podkreślił Górecki.
System odzysku NMP w LG Energy Solution Wrocław działa w zamkniętym obiegu, umożliwiając bezpieczne i efektywne ponowne wykorzystanie rozpuszczalnika N-Metylo-2-pirolidonu (NMP) w procesie produkcji elektrod do baterii litowo-jonowych. Limity w tym zakresie, w zakładzie w Biskupicach Podgórnych, są adekwatne z BAT (Best Available Technics), które są uchwalane przez Radę i Parlament EU – podała spółka.
Źródło: W artykule wykorzystano informacje PAP i LG Energy Solution Wrocław.