Łódź konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako jeden z kluczowych hubów przemysłowo-logistycznych w Europie. Najnowszy raport „Łódź 2025. Industry | Innovation | Infrastructure”, przygotowany przez Savills Polska we współpracy z Invest in Łódź (Biurem Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Międzynarodowej działającym w ramach Urzędu Miasta Łodzi), pokazuje, że lokalizacja w centrum tzw. „Złotego Trójkąta” (Warszawa–Łódź–Wrocław–Poznań), wraz z nowoczesną infrastrukturą i dostępem do wysoko wykwalifikowanych specjalistów, tworzy wyjątkowe warunki dla inwestorów.
• To makroregion generujący 47 proc. PKB Polski, który w nadchodzących latach będzie jednym z głównych motorów rozwoju całej Europy Środkowo-Wschodniej
• Łódź, dzięki centralnemu położeniu, pełni rolę naturalnego węzła komunikacyjnego, łączącego główne korytarze transportowe Europy
• To tu przecinają się najważniejsze autostrady, linie kolejowe i szlaki międzynarodowego handlu
Miasto jest także kluczowym punktem Nowego Jedwabnego Szlaku (China–Europe Railway Express), obsługując ponad 3 300 pociągów rocznie – średnio 63 tygodniowo – które łączą Azję z Europą, zapewniając szybki przepływ towarów w zaledwie kilkadziesiąt godzin.
Planowana budowa Kolei Dużych Prędkości (KDP, High–Speed Rail) w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK, Central Transport Hub) jeszcze bardziej wzmocni rolę Łodzi, skracając czas przejazdu do Warszawy do 45 minut i umożliwiając dojazd na przyszłe lotnisko CPK w zaledwie 30 minut.
– Łódź od lat pracuje na to, żeby być najważniejszym węzłem logistycznym i kluczowym punktem przecięcia globalnych łańcuchów dostaw w Europie Środkowej i Wschodniej. To tu obsługiwane są strategiczne segmenty łańcuchów dostaw oraz dystrybucji. Dlatego inwestycje realizowane w Łodzi i regionie dają nie tylko dostęp do nowoczesnych powierzchni, lecz przede wszystkim stanowią o przewadze logistycznej – gwarantują szybsze dostawy, lepsze zarządzanie kosztami i możliwość obsługi klientów na szeroką skalę. To przewaga, która w kolejnych latach będzie miała kluczowe znaczenie – podkreśla Michał Chodecki, Director, Head of Industrial, Savills.
Łódź w środku globalnych łańcuchów dostaw
Region łódzki to trzeci największy rynek magazynowy w Polsce – po Warszawie i Górnym Śląsku. Zasoby nowoczesnej powierzchni wynoszą dziś 4,97 mln m kw., a jeszcze w II poł. bieżącego roku przekroczą barierę 5 mln m kw. W ciągu ostatnich pięciu lat średnioroczny popyt na powierzchnie logistyczne sięgał 820 000 m kw., a w 2024 roku osiągnął rekordowy poziom 1 mln m kw. To tempo rozwoju sprawia, że Łódź jest jednym z najszybciej rosnących rynków magazynowych w całej Unii Europejskiej.
– Centralna Polska rozwija się w tempie, którego próżno szukać na wielu dojrzałych rynkach Europy. Za moment Łódź przekroczy barierę 5 mln m kw. w nowoczesnych magazynach, a co trzeci metr kwadratowy powierzchni w regionie powstał w ostatnich trzech latach. To pokazuje, że inwestorzy chcą być częścią tej transformacji już dziś – dodaje Michał Chodecki.
Struktura najemców jest szeroka i zróżnicowana: 32 proc. transakcji przypada na handel detaliczny i sieci FMCG, 29 proc. na operatorów logistycznych (3PL) i firmy kurierskie, a następnie e-commerce (9 proc.) i produkcję AGD (4 proc.). Region przyciąga globalnych graczy jak: Amazon, Allegro, Zalando, DHL, OBI, Inditex, B/S/H czy Rossmann, którzy rozwijają tu swoje centra dystrybucyjne i produkcyjne.
Stopa pustostanów w regionie obniżyła się do 8,9 proc., a niemal połowa nowych projektów wynajęta jest już w momencie ukończenia (48 proc. w 2024 roku). Jeszcze wyższy był poziom umów przednajmu (pre-let) w projektach budowanych, który w połowie 2025 roku sięgnął 71 proc.. To stawia Łódź w czołówce najbardziej atrakcyjnych rynków w Europie pod względem zabezpieczenia powierzchni przez najemców.
Nowe inwestycje infrastrukturalne, z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK, Central Transport Hub) na czele, przesuwają gospodarczy środek ciężkości Polski. W centrum tzw. „Złotego Trójkąta” – obszaru obejmującego Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, który generuje już 47 proc. polskiego PKB (GDP) – znajduje się Łódź. Dzięki położeniu na przecięciu planowanych tras Kolei Dużych Prędkości (KDP) miasto ma wyjątkową szansę, by stać się sercem tego makroregionu, łączącym transport, biznes i kapitał ludzki.
– W perspektywie najbliższych lat Łódź ma szansę odegrać kluczową rolę jako nowoczesne centrum przemysłowe i logistyczne w Polsce i Europie Środkowej. Dzięki strategicznemu położeniu w centrum kraju i rozwiniętej infrastrukturze transportowej (m.in. autostrady, kolej, terminale intermodalne), miasto staje się ważnym węzłem dla dystrybucji i produkcji. Już teraz Łódź jest lokalizacją, w której od lat działają – i reinwestują rozwijając swoją działalność – firmy produkcyjne o globalnym zasięgu, takie jak: ABB, BSH, Corning, Dell, Hitachi czy P&G – mówi Mateusz Sipa, Dyrektor Invest in Łódź.
Wsparcie inwestorów
Łódź to nie tylko strategiczna lokalizacja, ale także przyjazne otoczenie biznesowe i dostęp do nowoczesnych zasobów. Kluczową rolę odgrywa Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna (ŁSSE, Łódź Special Economic Zone), która od początku działalności przyciągnęła ponad 759 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 34,5 mld zł, tworząc 33 800 miejsc pracy. Tylko w samej Łodzi zrealizowano 119 projektów o wartości 4 mld zł, co przełożyło się na powstanie 10 000 nowych miejsc pracy.
Równocześnie region wyróżnia się silnym zapleczem edukacyjnym i kadrowym. W samej tylko Łodzi studiuje dziś 72 000 osób, a co roku łódzkie uczelnie wypuszczają 17 300 absolwentów, z czego wielu to specjaliści w dziedzinach automatyki, robotyki, IT czy inżynierii produkcji.
– To, co zdecydowanie wyróżnia łódzkie uczelnie wyższe, z Politechniką Łódzką i Uniwersytetem Łódzkim na czele, to ich otwartość na współpracę z pracodawcami z miasta i z regionu, i doświadczenie w tworzeniu „szytych na miarę” kierunków kształcenia dostosowanych do realnych potrzeb lokalnego rynku pracy. Dodatkowo, jako Invest in Łódź, od lat podejmujemy takie inicjatywy jak „Młodzi w Łodzi”, „Zasmakuj studiowania w Łodzi”, „Zasmakuj pracy w Łodzi”, których celem jest zachęcanie młodych ludzi do podejmowania studiów, a następnie pracy w naszym mieście – dodaje Mateusz Sipa, Dyrektor Invest in Łódź.
– Łódź buduje swoją przewagę nie tylko dzięki lokalizacji, ale też jakości. ESG staje się tu standardem, a dostęp do wykwalifikowanych kadr sprawia, że region jest przygotowany na inwestycje w przemysł 4.0, lekką produkcję czy centra badawczo-rozwojowe (R&D). Coraz częściej magazyny pełnią rolę zaplecza dla innowacyjnych technologii, co czyni Łódź realną konkurencją wobec wielu dojrzałych rynków Europy Zachodniej – podkreśla Patrycja Dzikowska, Associate Director, Research, Savills.
Łódź stoi dziś w wyjątkowym momencie rozwoju
Rosnący popyt ze strony globalnych firm, szybka modernizacja infrastruktury i coraz większa liczba zielonych inwestycji sprawiają, że region wyróżnia się na tle innych rynków Europy Środkowo-Wschodniej. To miejsce, w którym tradycyjna logistyka łączy się z technologią i zrównoważonym rozwojem, a decyzje inwestycyjne znajdują solidne uzasadnienie biznesowe.
Raport „Łódź 2025. Industry | Innovation | Infrastructure” powstał we współpracy z lokalnym biznesem, inwestorami i ekspertami. Swoje perspektywy wniosły m.in. Hatrans Logistics, Corning, Hitachi Energy, Rock Communication, Grafton Recruitment a także Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna i Klaster „LODZistics” Logistyczna Sieć Biznesowa Polski Centralnej. Publikacja stanowi przewodnik dla firm i inwestorów poszukujących nowych możliwości rozwoju w Europie Środkowej.