Międzytorze: Powstanie nowa część Śródmieścia Gdyni [WIZUALIZACJE+FILMY]

Orzech

23 grudnia br. spółki z Grupy PKP wraz z dotychczasowymi partnerami zaangażowanymi w warty ok. 3,5 mld zł projekt deweloperski o nazwie Gdynia Międzytorze poszerzyły grono inwestorów, zawierając umowę z trójmiejską firmą NDI Development. To kolejny krok do budowy nowej, wielofunkcyjnej dzielnicy w Gdyni, gdzie powstaną mieszkania, biura, sklepy i tereny rekreacyjne.

W tym roku spółki z Grupy PKP powróciły do realizacji projektów deweloperskich i wznowiły pracę nad kolejnym z nich o nazwie Gdynia Międzytorze. Efektem ostatnich działań jest zawarcie umowy z nowym inwestorem, co pozwoli przyspieszyć budowę.

23 grudnia 2024 r. spółki z Grupy PKP – Polskie Koleje Państwowe S.A.. i Xcity Investment sp. z o.o. – oraz obecni partnerzy – Semeko Grupa Inwestycyjna S.A. i Semeko SPV II sp. z o.o. – rozszerzyły grono inwestorów uczestniczących w projekcie o nowy podmiot: firmę NDI Development sp. z o.o.z Grupy NDI. Zawarta umowa pozwoli na przyspieszenie prac przygotowawczych związanych z projektem w taki sposób, aby roboty budowlane przy pierwszych obiektach mieszkalnych mogły rozpocząć się jeszcze w 2026 r.

Zagospodarowanie na nowo gdyńskiego Międzytorza pozwoli stworzyć w tej części Śródmieścia, na dawnych terenach kolejowych, nowoczesną, wielofunkcyjną dzielnicę. Nowe budynki wraz z otoczeniem powstaną w rejonie pomiędzy ul. Jana z Kolna a stacją Gdynia Port.

Na Międzytorzu powstanie 4730 mieszkań wraz z zabudową o charakterze biurowym i handlowo-usługowym. Zaplanowano także budowę nowych dróg i stworzenie terenów zielonych. Szacowana wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł. Cały projekt ma zostać zrealizowany etapami, do 2038 r.

– Zawarcie umowy z NDI Development to nowy etap we współpracy z partnerami zewnętrznymi przy realizacji projektów deweloperskich. Niedawno zapowiedzieliśmy, że aktywnie wracamy do zagospodarowywania byłych terenów kolejowych i to już się dzieje. Kolej od samego początku swojego istnienia pełniła funkcje miastotwórcze i może, a wręcz powinna pełnić je również dzisiaj. Jednym ze sposobów jest właśnie znalezienie nowych pomysłów na tereny, które w związku z modernizacją kolei, usprawnieniom procesów przewozowych nie pełnią już swoich pierwotnych funkcji. Dzięki takiemu podejściu w atrakcyjnych lokalizacjach, takich jak gdyńskie Międzytorze, będą mogły powstawać nowe mieszkania, budynki biurowe czy centra handlowo-usługowe – podsumowuje Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP.

– Po latach blokowania przez nadzór właścicielski PKP S.A. procesu mającego na celu zagospodarowanie z pożytkiem dla społeczeństwa i Spółki hektarów nieużytków leżących odłogiem po likwidacji infrastruktury kolejowej, nadszedł czas na wykorzystanie potencjału tych terenów. Znajdują się one w atrakcyjnych lokalizacjach, często w centrach miast, w związku z czym dalsze przyglądanie się jak dziczeją, ulegają degradacji i stanowią wyrwy w tkance miejskiej, obciążając jednocześnie budżet firmy podatkami i innymi opłatami, nie służy ani dobru Spółki, ani lokalnych społeczności. Obecnie PKP S.A. czuje wsparcie Ministerstwa Infrastruktury w dążeniu do naprawy wieloletnich zaniechań w tym zakresie. Osobiste zaangażowanie wiceministra ds. kolei – pana Piotra Malepszaka w działania Spółki zmierzające do zagospodarowania zdegradowanych terenów kolejowych i przywrócenia ich do użytku pozwoliło PKP S.A. na nowe otwarcie w stosunkach z partnerami zewnętrznymi i budowę zaufania do marki, jaką jest PKP – mówi Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A. ds. nieruchomości.

Dzięki zawartej umowie podmioty dotychczas zaangażowane w realizację tego przedsięwzięcia zyskały silnego ekonomicznie, doświadczonego w realizacji dużych zadań inwestycyjnych partnera, który dokapitalizuje projekt oraz wspólnie z dotychczasowym inwestorem będzie odpowiedzialny za wykonanie zadań określonych w kontrakcie. Polskie Koleje Państwowe oraz ich spółka zależna Xcity Investment będą mogły skutecznie współpracować przy realizacji tak długo oczekiwanej inwestycji, osiągając większe korzyści niż w przypadku zwykłej sprzedaży zbędnych nieruchomości. Dla spółek z Grupy PKP to kolejna – po projektach m.in. w Poznaniu, Katowicach, stolicy (Warszawa Zachodnia) czy Koninie, gdzie obecnie trwają procedury wyjścia z projektun – inwestycja. W przygotowaniu do realizacji jest projekt Warszawa Gdańska – inicjatywa związana z efektywnym wykorzystaniem terenów kolejowych w formie wspólnych przedsięwzięć z udziałem renomowanych podmiotów zewnętrznych.

NDI Development sp. z o.o. jest jedną ze spółek Grupy NDI, które mają znaczące osiągnięcia w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych o wielomiliardowej wartości, związanych z budową infrastruktury drogowej, hydrotechnicznej i kubaturowej (projekty mieszkaniowe, przemysł\owe i użyteczności publicznej) w Polsce. Do najbardziej spektakularnych efektów w ponad 30-letniej działalności spółek Grupy NDI należą: pomorski odcinek autostrady A1, przekop Mierzei Wiślanej, Terminal T5 w Porcie Handlowym w Gdańsku, rewitalizacja Centrum Sopotu (pionierskie projekty przeprowadzone w formule PPP), Centrum Finansowe Puławska, Centrum Banku Śląskiego w Katowicach, Teatr Szekspirowski, warszawska Rotunda PKO BP, biurowiec Hestii w Sopocie, hale stoczniowe i budynek biurowy PGZ Stoczni Wojennej, Centrum przesiadkowe w Zabrzu, apartamentowiec Jagiellońska 13 w Gdańsku, Rezydencja Merwede w Gdańsku, Terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle w Gdańsku czy będące w realizacji inwestycje: Śląska Osiem, Apartamenty Cis Park, Zamienie Park, Smolna 23.

Wszystkie zaprezentowany w tym artykule wizualizacje są wizualizacjami WYŁĄCZNIE POGLĄDOWYMI - prezentują wcześniejszą koncepcję zagospodarowania Międzytorza.