Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. zakończyła modernizację infrastruktury przy Nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie, realizując projekt pod nazwą „Modernizacja infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy Nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie”. Inwestycja stanowi istotny krok w kierunku zwiększenia możliwości operacyjnych stoczni i wzmocnienia jej pozycji na rynku. Generalnym wykonawcą prac była Korporacja Budowlana DORACO.
• W ramach modernizacji powstał nowy pirs o długości ponad 57 metrów, przebudowano i rozbudowano Nabrzeże Gdyńskie, a także wykonano głębię dokową o głębokości do 17 metrów
• Zrealizowano również nowe systemy techniczne, w tym sieci elektroenergetyczne, instalacje gazów technicznych oraz nowoczesne systemy monitoringu i oświetlenia
• Infrastruktura została dostosowana do obsługi większych jednostek oraz przyjęcia nowego, pływającego doku nr 8, który w II kwartale 2027 roku zastąpi obecnie użytkowany dok nr 1
Zakończenie inwestycji oznacza zwiększenie możliwości remontowych i efektywności operacyjnej stoczni. Nowa infrastruktura pozwoli na obsługę jednostek o nośności do 80 000 DWT, co znacząco podnosi konkurencyjność „Gryfii” na rynku usług remontowych i modernizacyjnych.
– Nowy pirs, zmodernizowane i przedłużone nabrzeża Gdyńskie i Gdańskie, dalby cumownicze dla nowego doku to podstawa, na której budujemy nasze dalsze plany rozwojowe – podkreśla Daniel Opas, prezes zarządu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” SA.
Zakres prac realizowanych przez Korporację Budowlaną DORACO obejmował m.in. budowę nowego pomostu technologicznego z torami dla żurawi i urządzeniami cumowniczymi, przebudowę Nabrzeża Gdyńskiego na odcinku 316 metrów oraz wykonanie głębi dokowej. W ramach inwestycji zrealizowano również przewiert sterowany pod dnem rzeki Odra w celu poprowadzenia kabli energetycznych zasilających wyspę Gryfia. Modernizacji poddano także nabrzeże wraz z nawierzchnią, instalacjami wodno-kanalizacyjnymi i zapleczem stanowiska doku.
Prace obejmowały zaawansowane roboty hydrotechniczne i konstrukcyjne, w tym pogłębienie akwenu, wbicie stalowych pali i ścianek szczelnych o długości do 30 metrów oraz roboty żelbetowe prowadzone w zmiennych warunkach hydrologicznych.
Modernizacja stanowi fundament pod dalszy rozwój stoczni i przygotowuje ją do sprostania przyszłym wyzwaniom rynkowym. Posadowienie nowego doku nr 8 będzie przełomowym etapem nie tylko dla samej spółki, ale również dla gospodarki morskiej Pomorza Zachodniego.