Most tymczasowy, w zniszczonych przez powódź Głuchołazach, połączył dwie części miasta [ZDJĘCIA]

Orzech

Po przeprowadzeniu próbnych obciążeń i ich pozytywnych wynikach, udostępniliśmy kierowcom i pieszym most tymczasowy w Głuchołazach. Od powodzi, która porwała konstrukcje poprzedniego mostu tymczasowego i budowanego obiektu, mija ponad miesiąc. W piątek 25 października ta wyczekiwana przeprawa została oddana do ruchu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych (GDDKiA) informuje:

Gdy tylko sytuacja powodziowa na to pozwalała, wspólnie z wykonawcą (Himmel i Papesch Opole) rozpoczęliśmy oczyszczanie dojazdu do mostu. Wyciągaliśmy z koryta rzeki to, co można było wyciągnąć z brzegu. Od 20 września na miejscu pomagali nam żołnierze wojsk inżynieryjnych, którzy wspólnie z wykonawcą oczyszczali koryto rzeki oraz rozbierali konstrukcję mostu tymczasowego. Następnie ruszyły prace przy przygotowaniu przyczółków nowego obiektu tymczasowego i wykonaniu najazdów.

7 października żołnierze z 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia przystąpili do skręcania konstrukcji mostu tymczasowego DMS-65 wypożyczonego przez GDDKiA z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Cztery dni później, 11 października, z wykorzystaniem ogromnego żurawia, którego udźwig to nie bagatela 500 ton, posadowili dwie konstrukcje mostu na przyczółkach przygotowanych przez wykonawcę inwestycji.

Most DMS-65

Konstrukcja całego obiektu przyjechała do Głuchołaz w kilku transportach z Legionowa pod Warszawą.

Stalowa konstrukcja mostu DMS-65 wykorzystywana jest do budowy objazdów lub przepraw tymczasowych, związanych z usuwaniem m.in. skutków klęsk żywiołowych. Na rzece Biała Głuchołaska zostały wybudowane dwa niezależne mosty dla każdego z kierunków o długości 36 m i wadze 48 ton każdy. W tej samej technologii już wcześniej powstawały obiekty tymczasowe. Tak było m.in w Kiezmarku, przy remoncie mostu na Wiśle w ciągu DK7.

Zaprojektowane obiekty mostowe

Zniszczony przez powódź most tymczasowy na Białej Głuchołaskiej miał długość 47 m i szerokość 10 m, a ruch kołowy odbywał się nim w obu kierunkach. Po jednej stronie obiektu był chodnik dla pieszych. Przełożenie ruchu na most tymczasowy umożliwiło wyburzenie starego mostu i rozpoczęcie budowy nowego, trzyprzęsłowego o wysokich parametrach nośności, który miał być posadowiony o 0,76 m wyżej w stosunku do dotychczasowego obiektu.

We wrześniu miało rozpocząć się betonowanie ustroju nośnego, a nowy most, powstający w ramach rozbudowy DK40 w Głuchołazach, miał być gotowy do końca roku. Niestety, w trakcie powodzi nurt rzeki Biała Głuchołaska porwał zarówno obiekt tymczasowy, jak i konstrukcję budowanego mostu docelowego.

Program Inwestycji dla rozbudowy DK40 w Głuchołazach wraz z budową przeprawy na rzece Biała Głuchołaska został podpisany w czerwcu 2017 r. Projekt budowy przeprawy w Głuchołazach przewidywał budowę mostu trzyprzęsłowego o konstrukcji żelbetowej i długości około 47 m.

W maju 2020 r. Burmistrz Głuchołaz wydał decyzję środowiskową dla tego zadania, poprzedzoną konsultacjami społecznymi oraz spotkaniami informacyjnymi, w ramach których można było zapoznać się z projektowanymi rozwiązaniami i zgłaszać do nich uwagi (również w odnośnie konstrukcji samego mostu). W sierpniu 2021 r. dla rozbudowy DK40 w Głuchołazach Wojewoda Opolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Źródło: GDDKiA