Może ruszać budowa drogi ekspresowej S19 Via Carpatia Lubartów - Lublin

Orzech

Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lubartowem i Lublinem. Oznacza to, że wkrótce będą mogły się rozpocząć prace budowlane.

W ramach inwestycji powstanie 23-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa. Wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Rozpoczęcie budowy

Pierwsze prace budowalne planowane są w grudniu po przekazaniu terenu budowy i zaczną się od przygotowania objazdów oraz dróg serwisowych i technologicznych. Jeżeli warunki pogodowe na to pozwolą, wykonawca rozpocznie także roboty ziemne i przebudowę sieci podziemnych. Rozpoczęło się już rozpoznanie saperskie.

Przebieg drogi

Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa, w sąsiedztwie obecnej DK19, węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.

Dzięki nowej drodze wyprowadzony będzie m.in. ruch tranzytowy z miejscowości Niemce. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców i odciąży układ komunikacyjny. Zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu, który wykonywany był w 2020 roku, natężenie ruchu na DK19 w okolicach Niemiec i Ciecierzyna waha się między 27 a ponad 28 tys. pojazdów na dobę i jest to najbardziej obciążona ruchem jednojezdniowa droga krajowa w woj. lubelskim.

ZRID - ważny etap

Uzyskanie decyzji ZRID rozpoczyna kluczowy etap realizacji tej inwestycji. Decyzja określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości.

Dla wykonawcy inwestycji, uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy.

Inwestycję w systemie Projektuj i buduj realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe). Wartość umowy to 835,7 mln zł. Oddanie drogi do użytkowania planowane jest w 2027 r.

Źródło: GDDKiA