Niemcy oprotestowali wielką i ważną dla Polski inwestycję. Będzie jednak realizowana

Orzech

W województwie zachodniopomorskim planowana jest jedna ze strategicznych inwestycji dla Polski i naszej gospodarki morskiej. Chodzi o budowę nowego toru podejściowego do portu morskiego w Świnoujściu. Koszt tej wielkiej inwestycji planowany jest na ponad 7 mld złotych. Ta inwestycja sprawi, że Polska stanie się istotnym graczem na mapie przeładunkowej Bałtyku.

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg rozpoczynający proces inwestycyjny. Postępowanie przetargowe obejmuje opracowanie studium wykonalności wraz z raportem o oddziaływaniu na środowisko dla nowego toru podejściowego. Termin składania ofert mija 12 lutego, a wartość całej inwestycji szacuje się na 7,33 mld złotych. W ramach studium powstaną również raporty dotyczące oddziaływania na środowisko, odkładu urobku do morza oraz pomocnicze opracowania umożliwiające transport wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu.

Nowy tor podejściowy jest niezbędny do zapewnienia dostępu do nowego zewnętrznego portu, który ma obsługiwać największe kontenerowce na Bałtyku, osiągając długość 400 m, szerokość ponad 60 m i zanurzenie do 15 m. W ramach studium, wykonawca ma przedstawić i przeanalizować co najmniej trzy warianty techniczne realizacji projektu oraz lokalizację toru. Wariant optymalny stanie się podstawą do kolejnego postępowania przetargowego na projekt i wykonanie prac czerpalnych.

Warto zaznaczyć, że nowy tor podejściowy, prowadzony od strony wschodniej, ma minimalizować spory z Niemcami, które wynikały z bliskości istniejącego toru do ich wód terytorialnych. Niemieckie obawy dotyczą również ekologii związanej z planowanym głębokowodnym terminalem kontenerowym w Świnoujściu, co skutkuje protestami i złożeniem odwołań w polskim sądzie administracyjnym.

Nowy tor żeglugowy o długości około 70 km, głębokości 17 m i szerokości 500 m, ma być prowadzony w sposób omijający niemieckie wody terytorialne, co ma ułatwić niekonfliktową realizację prac.

Całkowita wartość inwestycji to 7,33 mld złotych, z czego około 2,8 mld złotych pochodzić będzie ze środków unijnych.

Umowa przedwstępna dotycząca dzierżawy terenów portu zewnętrznego w Świnoujściu została już podpisana w lipcu ubiegłego roku.

Dodatkowo, rozwój portów Świnoujście-Szczecin obejmował także w 2022 r. pogłębienie toru wodnego na długości ponad 60 km do głębokości 12,5 m. W 2022 r. oba porty przeładowały łącznie 36,8 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 10,8% w porównaniu do 2021 r.

Program wieloletni pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”

Program wieloletni pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029” został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów 19 maja 2023 r. Realizacja programu zapewni odpowiednią infrastrukturę dostępową dla głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu. Program składa się z trzech powiązanych ze sobą zadań inwestycyjnych:

- przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu;

- budowy falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu;

- zakupu pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście-Szczecin.

Całkowita wartość programu wynosi 10,26 mld zł. Ogólna kwota środków z budżetu państwa w całym okresie realizacji programu wyniesie 7,46 mld zł.