Lider na polskim rynku piwa, Kompania Piwowarska (która od 2017 roku jest częścią Asahi Europe & International, należącej do japońskiej Grupy Asahi), po raz kolejny inwestuje w stolicy Wielkopolski. 12 tysięcy metrów kwadratowych, 40 metrów wysokości, mieszczący 40 tysięcy palet – taki będzie nowy magazyn wysokiego składowania Kompanii Piwowarskiej, którego budowa rozpoczęła się w poznańskim browarze. Projekt o wartości 200 mln zł stanowi największą inwestycję w logistykę w historii firmy. Obiekt zostanie uruchomiony w 2026 r.
Nowa inwestycja umożliwi konsolidację siatki dystrybucyjnej, dzięki czemu firma będzie dostarczać więcej piwa bezpośrednio od browaru do magazynów klientów, eliminując potrzebę utrzymywania magazynów satelickich lub buforowych. Zwiększenie dostaw bezpośrednich do klientów z obecnych 50% do około 90% pozwoli na znaczne ograniczenie transportu.
– Nowy magazyn w Poznaniu zapewni możliwość utrzymania odpowiedniego zapasu produktów, co jest niezbędne dla obsługi wszystkich naszych klientów. W efekcie, powierzchnia magazynowa oraz liczba palet poznańskiego browaru potroją się z 20 tysięcy do 60 tysięcy palet. W praktyce, w magazynie zmieścimy równowartość 1350 w pełni załadowanych tirów, co przekłada się na około 60 milionów puszek. Cała instalacja pozwoli obsłużyć znaczące przepływy towarowe – jakie realizowane są w browarze. System da nam możliwość magazynować maksymalnie 368 palet na godzinę w obszarze odbioru z produkcji równocześnie przygotowując do 572 palet na godzinę w obszarze dystrybucji. To pokazuje, jak duże możliwości przyniesie nam ta inwestycja – mówi Bartosz Bukowiecki, menedżer ds. strategicznych projektów logistycznych w Kompanii Piwowarskiej.
Inwestycja ta ma również ogromne znaczenie środowiskowe, ponieważ dzięki niej o ponad 2300 ton rocznie zmniejszona zostanie emisja CO₂ wynikającą z transportu. Jest to inwestycja przybliżająca firmę do osiągnięcia długoterminowym celu firmy, którym jest obniżenie o 30% śladu węglowego w zakresie 3 emisji do 2030 r.
Planowany magazyn i budynki towarzyszące zajmą łącznie około 12 tysięcy mkw., z czego sam magazyn będzie miał powierzchnię około 7 tysięcy metrów kwadratowych i wysokość około 40 m. Budowa obejmuje również halę załadunkową z 18 dokami załadunkowymi, zaplecze sanitarno-biurowe, stację zasilania elektrycznego oraz system przeciwpożarowy.
– Współpraca przy budowie tego magazynu to dla nas wyjątkowe przedsięwzięcie. Łączymy nasze doświadczenie w realizacji skomplikowanych projektów budowlanych z zaawansowaną technologią, która będzie tutaj wykorzystana. Jesteśmy przekonani, że wspólnie stworzymy obiekt, który będzie nie tylko efektywny, ale również stanie się wizytówką innowacyjności w branży – komentuje Dariusz Wietrzyński, członek zarządu PORR S.A., generalnego wykonawcy obiektu.
Obiekt będzie składał się z 12 korytarzy i 15 poziomów składowania, z możliwością magazynowania palet o wadze do 1 ton w każdym gnieździe. Przeznaczony będzie wyłącznie do składowania gotowych wyrobów.
Nowy automatyczny magazyn wysokiego składowania w Poznaniu będzie drugim tego typu magazynem w Grupie Asahi Europe&International, do której należy Kompania Piwowarska, po magazynie oddanym do użytku w 2023 r. w Pilznie przez należący do Grupy Plzeňský Prazdroj.
Koszt inwestycji wyniesie 200 mln złotych. Generalnym wykonawcą obiektu jest firma PORR S.A. Projektem zarządza firma APP-Projekt S.A.
O Kompanii Piwowarskiej:
Kompania Piwowarska jest liderem polskiego rynku piwa, z udziałem wolumenowym 33% (dane GUS, 2023), zatrudniającym ponad 2600 osób.
W trzech browarach: Browar Dojlidy Białystok (1768), Lech Browary Wielkopolski (1895), Tyskie Browary Książęce (1629), warzy piwa najchętniej wybierane przez Polaków: Żubr, Tyskie, Lech, a także Książęce, Hardmade, Captain Jack. Firma posiada w ofercie również piwa czeskie: Pilsner Urquell i Kozel, włoską markę Peroni Nastro Azzurro, piwa bezalkoholowe: Lech Free 0,0%, Lech Free Active Hydrate, Tyskie 0,0%, Książęce 0,0%, Hardmade 0,0%, Kozel 0,0% oraz szeroki wybór piw smakowych.
Kompania Piwowarska realizuje cele zrównoważonego rozwoju określone w strategii Lepsza Przyszłość 2030 opartej na czterech filarach: Planeta, Ludzie, Portfolio i Profit m.in.: redukując emisję CO₂, minimalizując zużycie zasobów naturalnych, zamykając obieg opakowań, poddając odzyskowi blisko 100% odpadów powstających w procesie produkcji.
Kompania Piwowarska jest częścią Asahi Europe & International, należącej do japońskiej Grupy Asahi – silnej marki na globalnym rynku piwa, wyrobów spirytusowych i żywności.