Nowe zasady dla placów zabaw dla dzieci – projekt nowelizacji rozporządzenia

Orzech

Możliwość budowy placu zabaw dla dzieci na innej działce niż powstający budynek wielorodzinny, ale o znacznie większej powierzchni – to nowe rozwiązanie proponowane w nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych budynków. Nowy przepis wpisuje się w politykę propodażową i ma na celu zwiększenie dostępności mieszkań na rynku.

Rozwiązanie nie znosi obowiązku wykonania odpowiednio usytuowanego i wyposażonego, dostępnego dla mieszkańców w najbliższej okolicy placu zabaw dla dzieci. Dopuszcza jednak wykonanie go na terenie zbliżonym do powstającej inwestycji, na przykład na terenach gminnych. Rozwiązanie dotyczy zarówno inwestycji samorządowych, jak i prywatnych.

Możliwe będzie wykonywanie placów zabaw dla dzieci na innej działce niż powstający budynek mieszkalny wielorodzinny lub zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba mieszkań przekracza 20, przy spełnieniu łącznie dodatkowych warunków:

• odległość od najdalszego wejścia do budynku do wejścia na plac zabaw dla dzieci ma wynosić nie więcej niż 750 m liczona jako droga dojścia ogólnodostępną trasą dla pieszych;

• powierzchnia placu zabaw dla dzieci ma wynosić co najmniej 150% powierzchni wymaganej standardowo dla placu;

• plac zabaw dla dzieci ma znajdować się na poziomie terenu;

• plac zabaw dla dzieci ma być dostępny przez cały okres użytkowania budynku lub zespołu budynków.

Większa powierzchnia placów zabaw dla dzieci

Rozwiązanie wpisuje się w politykę propodażową i ma na celu zwiększenie dostępności mieszkań na rynku, poprzez umożliwienie wykorzystania większej powierzchni działki budowlanej pod cele mieszkaniowe. Jednocześnie zawarte w przepisie warunki, zapewniają przyszłym mieszkańcom zachowanie udogodnień dotyczących dostępności w bliskiej odległości od miejsca zamieszkania odpowiednio usytuowanego i wyposażonego placu zabaw dla dzieci.

Co więcej, plac zabaw dla dzieci wykonany na innej działce będzie miał powierzchnię o 50% większą niż plac zabaw dla dzieci, który powstałby na działce budowlanej, na której znajduje się budowany budynek lub zespół budynków.

Plac zabaw dla dzieci musi być również usytuowany na poziomie terenu. Intencją wprowadzenia tego przepisu jest zapewnienie przyszłym użytkownikom komfortu, łatwego dostępu i braku problemów z odnalezieniem placu zabaw dla dzieci.

Dostępność placu zabaw dla dzieci

Dodano również warunek, zgodnie z którym plac zabaw dla dzieci ma być dostępny przez cały okres użytkowania budynku lub zespołu budynków. Zapis ten zabezpiecza przyszłych mieszkańców przed likwidacją lub ograniczeniem dostępu do placu w dalszych latach użytkowania budynku lub zespołu budynków.

W projekcie rozporządzenia dodano również uściślenie warunków, pod jakimi dopuszcza się niewykonywanie placu zabaw dla dzieci na działce budowlanej, na której buduje się budynek lub zespół budynków, jeśli w pobliżu inwestycji znajduje się publicznie dostępny plac zabaw dla dzieci. Doprecyzowanie to ma na celu rozwianie wątpliwości interpretacyjnych oraz zapobiegnięcie ewentualnym nadużyciom, np. sytuacjom, w której stary, zniszczony i mały publicznie dostępny plac zabaw dla dzieci byłby traktowany jako spełniający wymagania rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Konsultacje publiczne i terminarz

Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie został przekazany do szerokich konsultacji publicznych (w terminie do 1 sierpnia 2024 r.) oraz do opiniowania (w terminie do 17 sierpnia 2024 r.).

Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie po trzech miesiącach od opublikowania.

Źródło: MRiT