Nowy standard kolei na Podkarpaciu

Orzech

Podkarpacie, podobnie jak inne województwa zyskuje lepszą kolej i nowe możliwości podróżowania. Komfort, dostępność i bezpieczeństwo to najważniejsze efekty inwestycji, realizowanych na szeroką skalę z wykorzystaniem środków unijnych i programów rządowych.

• Modernizacja tras kolejowych, budowa nowych obiektów i urządzeń sprzyja rozwojowi kolei.

• Dzięki inwestycjom wzrasta ranga transportu kolejowego oraz zainteresowanie podróżnych wygodnym i ekologicznym środkiem komunikacji, jakim jest pociąg.

• Kolej nowoczesna, lepiej dostępna i bezpieczniejsza. Oznaką nowoczesności jest stacja w stolicy Podkarpacia, zmodernizowana w ramach POIiŚ za ponad 200 mln zł.

PKP PLK S.A. informują:

W tym roku dodatkowo za ponad 8 mln zł stacja zyskała nowoczesne urządzenia. Montując system dynamicznej informacji pasażerskiej, podnieśliśmy jeszcze bardziej poziom obsługi podróżnych. Elektroniczne wyświetlacze na peronach i w przejściu podziemnym umożliwiają odczytanie informacji, dotyczących najbliższych odjazdów i przyjazdów. Nowe nagłośnienie zapewnia również lepszą jakość nadawanych komunikatów dźwiękowych. Na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa na rzeszowskiej stacji zamontowano także system monitoringu.

Oprócz projektów modernizacyjnych nasze przedsięwzięcia na Podkarpaciu obejmują również budowę zupełnie nowych obiektów dla podróżnych, zwiększających dostępność komunikacyjną.

W ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) wybudowaliśmy 14 stacji i przystanków na trasach w stronę Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej i Strzyżowa oraz na nowej linii do lotniska w Jasionce.

We wrześniu br. oddaliśmy do eksploatacji ostatni z nich, tj. nowy przystanek w Lutoryżu, na linii kolejowej Rzeszów – Jasło. W przyszłym roku nowe miejsca zatrzymywania się pociągów na trasach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej wyposażone będą m.in. w nowe nagłośnienie i urządzenia do emisji dźwiękowych komunikatów.

Dodatkowe punkty dostępu do kolei realizujemy również w ramach Rządowego programu, który dedykowany jest mieszkańcom. Program na Podkarpaciu obejmuje 10 inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec (dwa przystanki), Chorzelów, Zaklików.

Podróżni korzystają już z nowych lub zmodernizowanych peronów w 9 lokalizacjach. W przyszłym roku powstanie kolejny nowy przystanek w Mielcu na linii nr 25: Mielec Wolności. W grudniu br. ruszyły prace przy jego budowie. Nowe obiekty służą zwiększeniu dostępności komunikacyjnej a przez to także lepszemu wykorzystaniu kolei, a także poprawie warunków życia w regionie.

Kolej zmienia się dynamicznie dla podróżnych. Rozwojowi na Podkarpaciu sprzyjają również projekty inwestycyjne PLK SA, obejmujące m.in. obiekty inżynieryjne, jak np. most w Przemyślu. To obiekt nad rzeką San, na linii nr 91 Kraków – Medyka, na ważnej trasie pod względem ruchu krajowego, regionalnego i międzynarodowego. Za blisko 67 mln zł netto w ramach POIiŚ, wybudowano nową przeprawę, która gwarantuje sprawne i bezpieczne przejazdy. W bieżącym roku oddano kolejną nitkę obiektu i zakończono prace drogowe w jego obrębie.

Kontynuujemy proces inwestycyjny dla rozwoju kolei w województwie podkarpackim. Efektem będzie dalszy rozwój infrastruktury, co przełoży się na kolejne szybsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą ofertę przewozową oraz większą dostępność do kolei.

Ułatwienie dostępu do miejsc pracy, edukacji i usług stanowić będzie również rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie. Planowane przedsięwzięcie ułatwi podróże pociągiem ze stolicy Podkarpacia w Bieszczady. W trakcie jest postępowanie przetargowe, które przybliża nas do realizacji inwestycji między Jasłem a Zagórzem. Korzystniejsze możliwości podróży z Rzeszowa w stronę Krosna i Nowego Zagórza zapewni również łącznica Jedlicze – Szebnie. W listopadzie br. podpisaliśmy umowę za ponad 240 mln zł netto na jej budowę. W ramach projektu inwestycyjnego wybudowany zostanie nowy odcinek torów między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów – Jasło i nr 108 Stróże – Krościenko. Dzięki temu wyeliminujemy dotychczasową konieczność postoju na stacji Jasło dla zmiany kierunku jazdy. Umożliwimy szybsze i łatwiejsze podróże ze stolicy województwa podkarpackiego do Krosna i dalej w Bieszczady. Czas przejazdu między Rzeszowem a Krosnem skróci się o około 20 - 25 minut.

Stworzymy również nowe możliwości kolei regionalnej i dalekobieżnej na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego. W toku jest ogłoszony we wrześniu przetarg na realizację ważnego zadania, obejmującego w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78) na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Dzięki inwestycji wrócą pociągi pasażerskie na kolejne odcinki tras Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Podniesie się standard obsługi podróżnych oraz komfort i bezpieczeństwo.

Planujemy również inwestycję na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk. Obecnie jesteśmy na etapie studium wykonalności, wybraliśmy wariant i będziemy pozyskiwać decyzję środowiskową.

Przygotowujemy się do przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej oraz częściową realizację robót na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna. Naszym celem jest m.in. dostosowanie ciągu do parametrów sieci TEN-T, szczególnie w zakresie ruchu towarowego.

Źródło: PKP PLK S.A.