Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) kontynuuje prace projektowe związane z przygotowaniem propozycji wariantów przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Chodzi o odcinek od projektowanej drogi ekspresowej S10 w rejonie Nacpolska, przez drogę krajową nr 92, po drogę ekspresową S7 na południe od Warszawy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:
Zgodnie z zapowiedziami organizujemy akcję informacyjną dla mieszkańców, przedsiębiorców i samorządowców. We wrześniu spotkania informacyjne odbędą się w ośmiu gminach dla odcinka od S10 do DK92. Natomiast w październiku i na początku listopada zorganizujemy spotkania w 13 gminach dla fragmentu od DK92 do S7 na południe od Warszawy.
Cztery warianty przebiegu
W ramach prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) przygotowane zostały cztery warianty przebiegu przyszłej trasy od projektowanej S10 do DK92 (pierwszy odcinek) i dalej od DK92 do S7 na południe od Warszawy (drugi odcinek). Jednym z nich jest poprowadzenie OAW po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wszystkie warianty OAW projektowane są w jednakowym stopniu szczegółowości.
Początek pierwszego odcinka założono na połączeniu z planowaną trasą S10 w rejonie Nacpolska. Następnie trzy warianty – zielony, czerwony i błękitny – przebiegają po zachodniej stronie Wyszogrodu, a wariant niebieski – po wschodniej stronie tego miasta. Wszystkie kończą się na przecięciu z DK92, po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa – warianty zielony, czerwony i niebieski w gminie Nowa Sucha, a wariant błękitny w gminie Sochaczew.
Spotkania informacyjne
Rozpoczęcie spotkań informacyjnych to pierwszy z wielu etapów, które doprowadzą do powstania OAW. Na tym etapie jeszcze nic nie jest przesądzone, wszystkie warianty są traktowane na równi. Wnioski i uwagi zgłoszone w trakcie spotkań informacyjnych będą szczegółowo analizowane przez GDDKiA i projektanta.
Już teraz można zapoznać się z efektem pracy projektantów. Podczas spotkań informacyjnych będziemy zbierać opinie społeczeństwa i władz samorządowych odnośnie do przebiegu przyszłej OAW.
W każdej gminie będą się one odbywały w dwóch turach. W godzinach 11.00 – 15.00 projektanci będą odpowiadać na indywidualne pytania zainteresowanych (bez konieczności wcześniejszego umawiania się), natomiast o 16.00 będzie rozpoczynało się spotkanie ogólne dotyczące przebiegu wszystkich wariantów przebiegających przez poszczególne gminy.
Kolejnym krokiem będzie przeanalizowanie zgłaszanych postulatów pod względem możliwych korekt przebiegu trasy.
Terminy akcji informacyjnej:
- gmina Naruszewo
4 września (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Świetlica wiejska w Nacpolsku, ul. Szkolna 16
- gmina Mała Wieś
5 września (piątek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala konferencyjna Urzędu Gminy Mała Wieś, ul. Jana Kochanowskiego 1
- gmina Młodzieszyn
9 września (wtorek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej w Młodzieszynie, ul. Wspólna 13A
- gmina Brochów
10 września (środa) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Ochotnicza Straż Pożarna w Przęsławicach, Przęsławice 52
- miasto i gmina Wyszogród
11 września (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Ochotnicza Straż Pożarna w Wyszogrodzie (sala na I piętrze), ul. Niepodległości 6
- gmina Rybno
15 września (poniedziałek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
Sala konferencyjna Urzędu Gminy, ul. Długa 20
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej z Oddziałami Przedszkolnymi w Rybnie, ul. Długa 11
- gmina Nowa Sucha
16 września (wtorek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
Sala w Ochotniczej Straży Pożarnej w Kozłowie Szlacheckim, Kozłów Szlachecki 38A
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej w Kozłowie Szlacheckim, Kozłów Szlachecki 54
- gmina Sochaczew
18 września (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej w Kątach, Kąty 74B
Czekamy na opinie
Od 21 sierpnia materiały informacyjne wraz z formularzem opinii są dostępne na stronie internetowej oaw-s10-dk92.pl .
Na opinie GDDKi czeka do 3 października 2025 r. (decyduje data wpływu)
Formularze można przesyłać na adres biura projektowego:
- pocztą e-mail (skan lub zdjęcie obu stron formularza) na adres: oaw-s10-dk92@transprojekt.pl,
- pocztą tradycyjną na adres: Transprojekt Warszawa Sp. z o.o., ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa.
Wniosek o decyzję środowiskową dla zachodniej OAW w przyszłym roku
Po zakończeniu akcji informacyjnych przeanalizujemy wraz z biurem projektowym wszystkie opinie i postulaty. Te, które będą możliwe do wprowadzenia, zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej. Następnie wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne. Jej wyniki pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej. Wniosek do RDOŚ w Warszawie planujemy złożyć w drugiej połowie 2026 r.
Umowa na prace projektowe
Wykonawcą dokumentacji przygotowawczej jest Transprojekt Warszawa. Umowa, o wartości ok. 8,5 mln zł, została podpisana w lipcu 2022 r. Zadaniem biura projektowego jest przygotowanie dokumentacji zawierającej wariantowy przebieg OAW od S10 do DK92, a także materiałów i wniosku o wydanie DŚU.
Wschodnia część OAW
Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na wykonanie STEŚ dla wschodniej części OAW. Chodzi o fragment trasy od S7 na północ od Warszawy, która w przyszłości połączy się z S10 w rejonie Nacpolska, do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy.
Następnie, jeszcze w tym roku, ogłosimy postępowanie na wykonanie STEŚ. Zadaniem projektanta będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, w tym poprowadzenia jej w śladzie istniejących dróg krajowych. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz nasze dotychczasowe doświadczenia w realizacji takich inwestycji. Przeprowadzimy spotkania informacyjne ze społeczeństwem, a wnioski i uwagi zgłoszone w trakcie ich trwania będą szczegółowo analizowane przez GDDKiA i projektanta. Wynikiem wszystkich prac będzie wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, która połączy się z przygotowywaną zachodnią częścią OAW i od wschodu ominie Warszawę.
Duża obwodnica aglomeracyjna jest potrzebna
Jedną z kluczowych inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) jest OAW położona w ciągu dróg szybkiego ruchu - A50 i S50. Pierwsze pomysły na „dużą” obwodnicę Warszawy pojawiły się już w 2011 r. w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, a zatem już 14 lat temu.
W 2019 r. w przyjętej przez Radę Ministrów (i obecnie obowiązującej) Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, już sformalizowana została propozycja „Dużej Obwodnicy Warszawy”. Również w 2019 r. zakończyły się pierwsze prace studialne dla OAW oraz drogi ekspresowej S10 łączącej autostradę A1 z OAW. To był początkowy etap złożonego cyklu przygotowania inwestycji. Od lipca 2022 r. prowadzone są prace nad STEŚ wraz z przygotowaniem materiałów do złożenia wniosku o wydanie DŚU.
Źródło: GDDKiA