Ogromna inwestycja kolejowa w Katowicach. Plac budowy wielki jak 214 boisk piłkarskich [FILMY+ZDJĘCIA]

Orzech

Przebudowa wiaduktów, torów i stacji kolejowych w Katowicach to tylko część największej kolejowej inwestycji w historii woj. śląskiego. Zadanie jest prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów. Jego efektem będzie lepsza komunikacja, zwiększenie liczby składów i nowe przystanki. Prace na linii Będzin – Katowice Piotrowice są dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

PKP PLK S.A. realizuje wielką inwestycję na linii kolejowej Będzin – Katowice Piotrowice, dzięki której podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów.

Prace prowadzone są przy utrzymanym ruchu kolejowym, a ich tempo na katowickim odcinku inwestycji, od Szopienic do Piotrowic, jest utrzymane. W kolejową przebudowę Katowic każdego dnia zaangażowanych jest 600 osób. Do pracy wyjechało już prawie 500 maszyn, w tym koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki.

Powierzchnia placu budowy na terenie miasta to ok. 1,5 mln metrów kwadratowych, co można porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich

W zakresie inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. jest przebudowa torów, sieci trakcyjnej, stacji i przystanków oraz budowa nowej infrastruktury pasażerskiej. Realizujemy prace torowe na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice. Na stacjach Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota oraz na nowym przystanku Katowice Brynów powstają perony. Roboty wykonywane są też na szlaku Katowice Muchowiec – Panewnik (linia 171).

Prace obejmą łącznie 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów 

Działania polegają na demontażu starych konstrukcji, wzmacnianiu podłoża poprzez palowanie, pracach zbrojarsko-betoniarskich, wykonywaniu izolacji i montażu stalowych konstrukcji. W kolejnych miesiącach PKP PLK S.A. będzie kontynuować prace zmierzające do kompleksowej odbudowy obiektów i ułożeniu na nich nowych torów.

Projekt modernizacji linii kolejowej E30 i E65 na obszarze Śląska jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróżowania, ale także zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa transportu kolejowego w regionie.

Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice znacząco poprawi dostępność kolei w aglomeracji. Powstaną trzy nowe przystanki: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec – wszystkie dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wyposażone w windy, wiaty, oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz stojaki rowerowe. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum. Modernizacja obejmie także stacje Katowice Szopienice Płd., Zawodzie, Katowice i Ligota.

Projekt zakłada budowę 22 km nowych torów, przebudowę 96 km torów, wymianę 133 km sieci trakcyjnej, ponad 260 rozjazdów oraz modernizację 140 obiektów inżynieryjnych. Powstanie również centrum sterowania ruchem w Katowicach.

Soletanche Polska realizuje kluczowe roboty fundamentowe i geotechniczne w ramach projektu pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice”. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a generalnym wykonawcą – spółka TORPOL.

ZDJĘCIA:

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r.

Zdjęcie główne w artykule: Soletanche Polska