PERN S.A. zakończył dużą inwestycję zwiększającą bezpieczeństwo dostaw paliw w Polsce

Orzech

PERN S.A. uroczyście zakończył inwestycję w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu (woj. pomorskie), oddając do użytku trzy nowoczesne zbiorniki do magazynowania paliw płynnych o łącznej pojemności 150 tys. m3. Inwestycja kosztowała blisko 150 mln zł i zwiększyła pojemność magazynową Bazy do ponad 500 tys. m3. Aktualnie Baza w Dębogórzu jest największym tego typu obiektem w Polsce.

• Trzy nowe zbiorniki na olej napędowy zwiększyły możliwości magazynowania Bazy w Dębogórzu do pół miliona m³. To największy tego typu obiekt w Polsce

• Baza Paliw nr 21 w Dębogórzu wraz z ośmioma stanowiskami nalewu cystern oraz Port of Gdynia Authority S.A., gdzie trwa rozbudowa Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych tworzą nadmorską infrastrukturę paliwową

• Odgrywa ona kluczową rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa energetycznego całego kraju

Inwestycja w Dębogórzu to kolejny krok PERN w kierunku budowania energetycznej odporności Polski. – W obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej, zwiększenie krajowych możliwości magazynowych to jeden z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dzięki inwestycjom takim jak ta w Dębogórzu budujemy niezależność naszego systemu paliwowego i zapewniamy stabilność dostaw dla gospodarki i obywateli, nawet w sytuacjach kryzysowych – mówi Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

– Dębogórze to dziś znak rozpoznawczy PERN – współczesnej Spółki Skarbu Państwa, która łączy skalę, technologię i odpowiedzialność za bezpieczeństwo państwa i obywateli. To dowód, że w PERN potrafimy przekuwać strategiczną wizję w nową rzeczywistość. Trzy nowe zbiorniki wraz z uruchomioną niedawno nową infrastrukturą kolejową, potwierdzają znaczenie Bazy jako ważnego centrum dystrybucji produktów naftowych. Dzięki tej inwestycji możemy jeszcze efektywniej zarządzać zapasami i oferować znacznie większe możliwości logistyczne – podkreśla Daniel Świętochowski, prezes PERN.

W lipcu tego roku Spółka rozbudowała w Dębogórzu nalewnię cystern kolejowych o dwa dodatkowe stanowiska, dzięki czemu przepustowość Bazy zwiększyła się o dodatkowe 4000 m3 na dobę.

– Nasza Baza to dziś kluczowy hub logistyczny. Nowe zbiorniki są szczególnie istotne w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. Realizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia inwestycja ma w połączeniu z rozbudową pojemności Bazy oraz zwiększeniem możliwości załadunku paliw na transport kolejowy umożliwić w przyszłości obsługę tankowców o maksymalnej nośności ponad 100 000 DWT, co wpłynie na efektywność przeładunku paliw dla PERN – dodaje Michał Drzazga, Kierownik Bazy Paliw nr 21.

Dębogórze to nie jedyna inwestycja PERN w zakresie zwiększenia pojemności magazynowej i efektywności przesyłowej. Obecnie trwa faza projektowania kolejnych zbiorników: w Koluszkach powstaną dwa nowe zbiorniki do magazynowania paliw – o pojemności 33 tys. m³ dla produktów III klasy oraz o pojemności 24 tys. m³ dla produktów I klasy, a w Kawicach powstanie nowy zbiornik o pojemności 33 tys. m³ do magazynowania produktów III klasy.

Jednocześnie Spółka inwestuje w modernizację infrastruktury operacyjnej

PERN modernizuje bazy paliwowe w zakresie infrastruktury do załadunku autocystern oraz realizuje program rozbudowy infrastruktury biokomponentów i dodatków, dostosowując instalacje magazynowe i dozujące do potrzeb klientów. Trwają prace w Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej związane z budową nowego frontu kolejowego z 21 dwustronnymi stanowiskami rozładunkowymi i 3,5 km nowych torów. W Bazie Paliw w Koluszkach PERN rozpoczyna budowę dodatkowego toru i dziewięciu stanowisk rozładunkowych w celu zwiększenia sprawności obsługi klientów.

Równocześnie PERN realizuje inwestycje w zakresie modernizacji systemu przesyłowego

W tym roku Spółka zakupiła cztery – zaprojektowane i wykonane na zamówienie – nowoczesne urządzenia dozujące środek redukujący opory przepływu ropy naftowej, tzw. DRA (Drag Reducing Agents). Dzięki temu rozwiązaniu wydajność obecnej infrastruktury wzrasta nawet do 30% przy pracy rurociągu na niższym ciśnieniu roboczym. Zastosowanie DRA przekłada się także na większe bezpieczeństwo techniczne – ryzyko awarii może spaść nawet o 40%.

PERN kontynuuje również program „Przejść HDD”, polegający na przebudowie odcinków rurociągów pod rzekami. Celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa i efektywności całego systemu przesyłu ropy naftowej i paliw oraz oszczędności z tytułu kosztów utrzymania i napraw. W ramach programu zmodernizowano już m.in. odcinki pod Kanałem Żerańskim, Notecią, Bagnem Lesika–Sompolno. Trwają prace pod Bagnem Bogusławice, Rządzą, Mołtawą i Wisłą. Łączna wartość programu to ok. 140 mln zł.

W październiku tego roku PERN poinformowała o podpisaniu z Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wstępnego porozumienia o współpracy przy realizacji programu rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej w celu przyłączenia jej do systemu rurociągów NATO. Projekt ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego państwa.

O firmie PERN S.A.

PERN jest spółką Skarbu Państwa i operatorem polskiej infrastruktury naftowej i paliwowej. Posiada 19 baz paliwowych, cztery bazy surowcowe, a także sieć rurociągów przesyłowych o długości ponad 2500 km zlokalizowanych na terenie kraju. Odpowiada za transport i magazynowanie ropy oraz produktów naftowych, mając dzięki temu istotny wkład w budowanie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Głównym zadaniem Spółki jest zapewnianie stabilnego dostępu do surowców, który jest kluczowy dla funkcjonowania całej gospodarki i codziennego życia obywateli.