PERN S.A. oraz Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) zawarły wstępne porozumienie o współpracy przy realizacji programu rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej w celu przyłączenia jej do systemu rurociągów NATO.
• Projekt ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego państwa
• Realizacja projektu nie tylko zwiększy odporność Polski na kryzysy paliwowe, ale także umocni jej pozycję jako strategicznego partnera NATO w regionie
• Inwestycja w infrastrukturę przesyłową i magazynową paliw wpisuje się w działania na rzecz zwiększenia mobilności wojsk i efektywności operacyjnej całego Sojuszu
Dokument został podpisany 3 października 2025 roku przez Prezesa PERN S.A. Daniela Świętochowskiego oraz płk. Andrzeja Srokę z Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, w obecności Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Wojciecha Wrochny oraz Wiceministra Obrony Narodowej Cezarego Tomczyka.
– To wielki dzień dla Polski, właściwie początek wielkiej drogi, którą dzisiaj zaczynamy. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w NATO powstał wielki system rurociągów paliwowych. To strategiczne połączenie zostało wykonane na rzecz ewentualnej konfrontacji z ówczesnym Związkiem Radzieckim, a tak naprawdę z Rosją, wtedy kiedy różnego rodzaju plany strategiczne dotyczyły ewentualnej globalnej konfrontacji. Polska dołącza do tego projektu. Chodzi o budowę rurociągów na odcinku 300 kilometrów - od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą. Mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat. To zdolność porównywalna np. z pozyskaniem myśliwca piątej generacji albo innej unikalnej technologii, której brakuje polskiej armii – powiedział Cezary Tomczyk, wiceminister obrony narodowej.
– Pierwsze rozmowy, które dotyczyły włączenia Polski w ten wielki system, rozpoczęły się w roku 2014 – po aneksji Krymu przez Rosję. Wtedy na poziomie roboczym, na poziomie NATO, narodziła się koncepcja, żeby kraje natowskie, które przystąpiły do Sojuszu w 1999 roku, mogły stać się częścią tego wielkiego systemu. (…) W grudniu 2024 roku Dowództwo Strategiczne Sojuszu SHAPE i ACT ogłosiły listę inwestycji. I na tej liście znalazły się te, które dotyczą połączenia Polski w ramach wielkiego systemu rurociągów z systemem natowskim. Ostatnie miesiące to czas na wypracowanie szczegółów – między nami, w ramach rządu. Z dumą mogę ogłosić, że Kwatera Główna NATO, a dokładnie Biuro Zasobów NATO, przyznało Polsce środki na zaplanowanie i zaprojektowanie wyżej wymienionej inwestycji. Inwestycja, w związku z naszym porozumieniem, zostanie zaplanowana i zaprojektowana przez Zakład Inwestycji NATO – mówił wiceszef MON.
– Porozumienie jest elementem szeroko zakrojonych działań na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa. W świetle obecnej sytuacji międzynarodowej i pojawiających się zagrożeń naszym priorytetem jest jak najlepsze zabezpieczenie Polski pod kątem ciągłości oraz niezawodności dostaw paliw i temu właśnie służyć będzie włączenie naszego systemu paliwowego do sieci rurociągów NATO. Nowa infrastruktura, która powstanie w ramach tego projektu zapewni ciągłość dostaw paliw w przypadku potencjalnych działań wojennych, a także zwiększy dywersyfikację tras dostaw paliw do Polski, czyniąc nas bardziej odpornymi na ewentualne zakłócenia na istniejących szlakach dostaw – powiedział Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetyczne
Porozumienie reguluje ramowe zasady współpracy PERN S.A. i ZIOTP we wstępnej fazie realizacji tej kluczowej dla polskiego bezpieczeństwa inwestycji. W dokumencie określono zakres obowiązków stron oraz sprecyzowano etapy realizacyjne projektu, który zakłada przyłączenie systemu obsługiwanego przez PERN S.A. do natowskiego systemu rurociągów paliwowych, a także budowę magazynów paliw na potrzeby sił zbrojnych Sojuszu.
PERN S.A. to państwowa spółka i lider logistyki naftowej w Polsce. Zarządza siecią ponad 2,5 tysiąca km rurociągów surowcowych i paliwowych oraz 23 bazami magazynowymi w całej Polsce. Odpowiada za transport i przechowywanie ropy naftowej oraz paliw, zapewniając bezpieczeństwo energetyczne kraju i stabilne dostawy surowców dla gospodarki.
– Strategicznym celem PERN jest zapewnienie stabilnych dostaw paliw poprzez nowoczesną i niezawodną infrastrukturę. Jako spółka w 100% należąca do Skarbu Państwa traktujemy bezpieczeństwo energetyczne Polski jako najwyższy priorytet. Dysponujemy wiedzą i doświadczeniem w projektowaniu, budowie i obsłudze infrastruktury naftowej i paliwowej. Jesteśmy dumni z tego, że nasi eksperci wykorzystają swoje unikalne kompetencje w projekcie o tak strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa Polski – powiedział prezes PERN S.A. Daniel Świętochowski.
Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego to podległa Ministrowi Obrony Narodowej jednostka odpowiedzialna za przygotowanie, realizację i nadzór nad inwestycjami infrastrukturalnymi NATO w Polsce. Zajmuje się m.in. planowaniem, koordynacją oraz wdrażaniem projektów związanych z budową i modernizacją obiektów służących celom obronnym, w tym rurociągów, magazynów paliw i innych elementów infrastruktury wspierającej siły Sojuszu. PERN S.A. to państwowa spółka i lider logistyki naftowej w Polsce. Zarządza siecią ponad 2,5 tysiąca km rurociągów surowcowych i paliwowych oraz 23 bazami magazynowymi w całej Polsce. Odpowiada za transport i przechowywanie ropy naftowej oraz paliw, zapewniając bezpieczeństwo energetyczne kraju i stabilne dostawy surowców dla gospodarki.
Realizacja projektu nie tylko zwiększy odporność Polski na kryzysy paliwowe, ale także umocni jej pozycję jako strategicznego partnera NATO w regionie. Inwestycja w infrastrukturę przesyłową i magazynową paliw wpisuje się w działania na rzecz zwiększenia mobilności wojsk i efektywności operacyjnej całego Sojuszu.