Polska Grupa Zbrojeniowa planuje rozbudować zdolności produkcyjne

Orzech

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) intensyfikuje inwestycje i przyspiesza realizację kluczowych projektów. W 2024 roku spółka zawarła 50 znaczących kontraktów o łącznej wartości około 120 miliardów złotych, obejmujących szeroki zakres działań, w tym rozbudowę zdolności produkcyjnych w sektorze pojazdów wojskowych. Wśród strategicznych inicjatyw znajdują się m.in.: budowa nowej fabryki Jelcza w nowej lokalizacji, wznowienie produkcji pojazdów gąsienicowych w zakładach Bumar Łabędy oraz zapewnienie PGZ Stoczni Wojennej statusu stoczni produkcyjnej, a nie jedynie jednostki remontowej.

Program Narew – modernizacja obrony przeciwlotniczej

Jednym z najistotniejszych kontraktów zawartych przez PGZ są zamówienia związane z systemem obrony przeciwlotniczej w ramach programu Narew, którego celem jest wdrożenie krótkiego zasięgu (do około 25 km) systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych. Projekt realizowany jest we współpracy z brytyjskimi podmiotami, a jego zakres obejmuje pozyskanie 23 baterii przeciwlotniczych, wyposażonych w sześć wyrzutni każda, zdolnych do wystrzeliwania brytyjskich pocisków CAMM i CAMM-ER. System ten stanie się kluczowym elementem polskiej obrony przeciwlotniczej.

W realizację programu zaangażowane są również polskie przedsiębiorstwa, zrzeszone w konsorcjum PGZ-Narew, wśród których znajdują się PIT-RADWAR, Jelcz oraz Wojskowe Zakłady Łączności nr 1, odpowiedzialne za opracowanie systemów rozpoznania oraz kierowania ogniem.

Produkcja pojazdów wojskowych

Drugim istotnym obszarem działalności PGZ jest rozwój produkcji różnorodnych pojazdów wojskowych. Zgodnie z deklaracjami zarządu, portfolio spółki obejmuje zarówno bojowe wozy piechoty Borsuk, jak i armatohaubice Krab, a także ciężarówki Jelcz, które są wykorzystywane przez wojsko w znacznych ilościach.

Podczas oficjalnego spotkania przedstawicieli PGZ prezes Arkadiusz Bąk, zwrócił uwagę na podpisaną niedawno umowę dotyczącą dostawy 116 wozów Borsuk dla Sił Zbrojnych RP. Ponadto wyraził nadzieję, że w niedalekiej przyszłości zawarta zostanie kolejna umowa obejmująca dodatkowe egzemplarze tego pojazdu, którego wojsko – zgodnie z deklaracjami – potrzebuje w różnych wersjach w liczbie sięgającej niemal 1 500 sztuk.

Rozbudowa zdolności produkcyjnych PGZ i plany inwestycyjne

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) podkreśla konieczność dywersyfikacji produkcji pojazdów wojskowych w ramach swoich zakładów. Obecnie najbardziej obciążonym podmiotem pozostaje Huta Stalowa Wola, odpowiedzialna za produkcję pojazdów takich jak Borsuk, Krab, samobieżne moździerze RAK, wozy dowodzenia, amunicyjne, a także bezzałogowe wieże ZSSW-30, montowane na Borsukach oraz kołowych wozach opancerzonych Rosomak, które w przyszłości mają być instalowane na kolejnych typach sprzętu wojskowego.

W związku z tym PGZ planuje rozpoczęcie produkcji pojazdów opancerzonych m.in. . w Bumarze Łabędy, zakładzie o wieloletnich tradycjach, który wcześniej zajmował się produkcją czołgów T-72 oraz PT-91. Dotychczas planowano uruchomienie drugiej linii montażowej dla armatohaubic Krab, jednak obecnie rozważana jest również produkcja Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej, stanowiącej podstawę dla bojowego wozu piechoty Borsuk.

PGZ zakłada, że dywersyfikacja obejmie podział produkcji na co najmniej dwa zakłady, rozmieszczone w różnych lokalizacjach w kraju, co pozwoli na zwiększenie efektywności i odporności na zakłócenia operacyjne.

Modernizacja Wojska Polskiego – nowe projekty

Kierownictwo PGZ zwróciło uwagę na programy modernizacyjne, obejmujące Nowy Kołowy Transporter Opancerzony (NKTO), który w przyszłości zastąpi Rosomaki, oraz projekt Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty (CBWP), który ma wejść do służby obok lżejszego Borsuka.

Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Obrony Narodowej, CBWP będzie dostosowany do współpracy z czołgami Abrams, podczas gdy Borsuki – lżejsze i przystosowane do pokonywania przeszkód wodnych – będą współpracować z czołgami K2 i Leopard.

Alternatywne scenariusze produkcji CBWP

Prezes PGZ, Arkadiusz Bąk, wskazał dwa możliwe scenariusze realizacji projektu CBWP:

Prace badawczo-rozwojowe, wykorzystujące dorobek PGZ i jej spółek, co może potrwać nawet 10 lat.

Podjęcie współpracy z zagranicznym partnerem, co umożliwi produkcję wozów na licencji i znacząco przyspieszy wdrożenie.

Rozbudowa zdolności produkcyjnych Jelcza i PGZ Stoczni Wojennej

PGZ planuje znaczące inwestycje w Jelcz, który obecnie dysponuje zakładami w Jelczu-Laskowicach oraz Autosanie w Sanoku. Spółka zamierza zbudować nowy zakład produkcyjny, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony wojska.

Obecna infrastruktura Jelcza napotyka pewne ograniczenia, w tym zbyt wąskie hale produkcyjne, co utrudnia montaż ciężarówek 8x8 i 10x10. Na rozwój zakładu przewidziano ok. 700 mln zł.

Dodatkowo PGZ kontynuuje modernizację PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, dążąc do przekształcenia jej w pełnoprawną stocznię produkcyjną. Celem jest rozbudowa kompetencji w zakresie budowy fregat, co umożliwi konkurowanie z podobnymi zakładami zagranicznymi oraz eksport okrętów w przyszłości.